utorok, 21. júla 2009

Zlaté halušky



Čo na to:

Cesto: 250 g polohrubej múky, 25 g práškového cukru, 25 g masla, 20 g droždia, soľ, 1 vajco, 130 ml mlieka, postrúhaná kôra z 1 citróna
Vanilkový krém : 750 ml mlieka, 1 vanilkový cukor, 4 žĺtka, 50 g cukru, 40 g hladkej múky, rum,
Na posypanie : 80 g mletých orechov + cca 50 g cukru, rozpustený tuk

P.S. Do krému sa dá použiť aj tmavý cukor, potom bude mať krásnu okrovú farbu.


Ako na to:

Do vlažného mlieka dáme trocha cukru a rozmrvíme doň droždie, prikryjeme a čakáme, kým vznikne kvások. Vlejeme ho do misy, v ktorej sú už všetky zvyšné ingrediencie na cesto.


Cesto miesime... aspoň 7 minút



Cestíčko je trochu lepkavé, posypeme ho navrchu múkou a dáme ho kysnúť ( 30 - 35 min)




Tortovú formu vymastíme maslom a vysypeme múkou ( môže byť aj plech)



Pomelieme orechy a zmiešame ich s cukrom



Nakysnuté cesto dáme na pomúčenú dosku a zvrchu ho pomúčime tiež (je mäkulinké, trocha lepkavé, preto tá múka)


Cesto rozvaľkáme na hrúbku 2 cm. Vykrajujeme kolieska, ktoré nemusia byť úplne pravidelné, ani krásne, aby nevznikal zbytočne odpad. Priemer môjho kolieska bol 3 cm, ale možno je lepšie použiť väčšie, lebo sa mi všetky nezmestili do tortovej formy (alebo potom dať všetko na plech)


najlepšie je asi povykrajovať všetko a až potom postupovať ďalej



Vykrojené kúsky namáčame zhora do rozpust. masla (musela som nechať buchtičku v masle, lebo sa mi nedalo fotiť, babrala som si mobil)





Potom pomastené vložiť do cukrových orechov, obaliť


Ukladáme do vymastenej vysypanej formy tesne vedľa seba. Necháme kysnúť ďalších 30 minút



Pred pečením "halušky" posypeme zvyšnými orechami s cukrom a dáme do vyhriatej rúry, pečieme pri 180°C cca 35 minút. (Ja som si to dala na pizza program a piekla som na 200°C najprv 5 minút a potom som znížila t = 170°C a piekla som ďalej 20 minút)




Všetky sa do tortovej formy nezmestili, asi som ich robila malé. Ale zasa.. hmm, veď to by neboli halušky ale haluštiská = buchtiská :-) A kto má také ústiská, aby sa mu do nich haluštiská zmestili?

Spravíme krém - prichystáme si naň veci



V miske zmiešame múku s cukrom a pridáme k tomu 100 ml mlieka, (stačí ručne metličkou), aby sa netvorili hrčky



Rozmiešame žĺtka a pridáme do mliečnej zmesi (môžeme ich tam dať i rovno, ak sa nebojíme, že nájdeme záprdok :-) )


  Zvyšok mlieka dáme variť s vanilkovým cukrom a keď mlieko vrie, za stáleho miešania ho lejeme na žĺtkovú zmes.



Takto vzniknutý krém ešte raz prevaríme, až úplne zhustne.




Po odstavení pridáme rum. Čím viac rumu, tým lepší krém :-) Ja som pridala ešte pár kvapiek vanilkovej esencie. Miešame ho chvíľu i po vychladnutí, aby sa neurobila kožka, prikryjeme ho.


(Obrázok nie je rozmazaný pre moju konzumáciu rumu .-) ale preto, lebo jednou rukou som rum nalievala a druhou rukou fotila - to len aby bolo jasné :-)))

Krémik je hotový, krásne vonia... necháme trocha vychladnúť ... žiaden puding nemôže tento krémik nahradiť (mňam, mňam...)




Takže už len servírovať

3 komentáre:

Anonymný povedal(a)...

Mňaminky to sú také deluxe dukátové buchtičky, že? Škoda, že nerobíš donáškovú službu, hneď by som si objednala duplovanú porciu:-)))) Packa

motýľová povedal(a)...

Packa, vitajte :-))) No asi máte pravdu, len ja poznám dukátové buchtičky len v takej variante, ako varievali v menze. Tak neviem, či sa toto dá vôbec porovnávať. Packa, toto je také mňamové, že by som to jedla stále :-(

Zuzana povedal(a)...

wooooow ... tak toto už áno, určite vyskúšam :-))))

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...