nedeľa 20. apríla 2014

Limarky - celozrnné pečivo so syrom a bylinkami

     Na jednom maďarskom blogu som našla inšpiráciu pre tento druh pečiva a pomenovala som ho podľa autorky toho blogu (Limara pekšége). Ja po maďarsky neviem, ale pomohla som si trocha  googlovským translatorom a slovníkom. Mala som akýsi ciťák, že sa to vyplatí odskúšať. Recept som trocha prispôsobila podľa seba.

Čo na to:

200 g chlebovej múky T650
200 ml vlažnej vody
1 čL trstinového cukru
12 g čerstvého droždia

ďalej:
250 g múky T650
100 g celozrnnej pšeničnej múky
2 čL soli
3 PL oleja
150 g bieleho jogurtu
 50 ml mlieka (nebolo súčasťou pôvod. receptu, ale cesto bolo príliš husté)
2 - 3 g čerstvého droždia

plnka:
5 - 6 g zmäknutého masla
150 g strúhaného syra ( u mňa ementál, mozarella)
100 g fety
menšia kytica cesnaku medvedieho
2 hrste listového špenátu
mleté čierne korenie
chilli
soľ

na potretie po upečení:
1 - 2 PL roztopeného masla
1 - 2 strúčiky cesnaku

Ako na to:

Najprv zmiešame vlažnú vodu, cukor a rozdrobené droždie, necháme postáť a vlejeme ku 200 g chlebovej múky. Zmiesime na redšie cestíčko, asi sa to volá poliš, ale neviem to presne... Proste je to také predcesto, ktoré necháme v mise kysnúť zakryté asi 4 hodiny. 

Potom pridáme ostatné ingrediencie a poriadne vymiesime, najlepšie v domácej pekárni. Vymiesené cesto zakryjeme proti oschnutiu a dáme ho kysnúť do chladu 10 - 12 hodín. 
Potom dáme misu s cestom do tepla a necháme aspoň hodinu voľne zohriať.

Cesto vyklopíme na pomúčenú dosku, pomúčime zhora a rozvaľkáme na 1/2 cm hrúbku do obdĺžnika širokého 40 cm.  Odporúčam ponechať cesto trocha hrubšie - cca 1 cm .

 V polovici cesta po šírke si urobíme označenie tak, že vhĺbime do cesta buď rúčku varechy alebo nejakú tyčku,

 takže v ceste bude po celej jeho šírke priehlbina.



Teraz budeme potrebovať plnku, ktorú pripravíme zmiešaním masla, syrov a posekaných byliniek ochutených soľou, chilli a mčk - množstvo podľa vlastnej úvahy či chute. V pôvodnom recepte sa uvádzalo iba 100 g strúhaného syra. Mne sa to zdalo málo, takže som dala viac a skombinovala som viac druhov a pridala tie koreniny.


  Na dolnú polovicu cesta rovnomerne natrieme plnku a okraje cesta potrieme trochou vody.

 Hornú časť cesta preložíme v mieste prehlĺbenia a popritláčame okraje.



Preložené naplnené cesto pokrájame ostrým nožom na 10 - 12 častí. 

Necháme ich na doske ešte kysnúť asi 30 minút a ku koncu kysnutia  zapneme a predhrejeme rúru     na 200 °C

  Potom ich ukladáme na plech s PNP reznou stranou nahor, tak, aby bolo vidno náplň.
 

Vkladala som medzi ne pozahýbaný PNP, keby náhodou sa chceli spiecť. (Pred koncom pečenia som tieto pruhy povyberala ).

Pečivká sa ničím nenatierajú, ale po ich vložení do rúry vložíme aj kastról alebo pekáč s horúcou vodou.
Po 15 minútach pečenia ho vyberieme.
Pečieme pri 200°C 30 minút. Ja som piekla 35 minút, z toho tých posledných 5 minút som pridala ventilátor.

Po vybratí z rúry pečivká ponatierame zmesou roztopeného masla a prelisovaného cesnaku. Dáme hneď chadnúť na mriežku.
 



5 komentárov:

Sabuliatko povedal(a)...

Práve sa mi pečúúúú, našla som si to originál, super truper stránka, viem po maďarsky, takže ak by si odtiaľ niečo šla skúšať, pošli link, máš to z prvej ruky aj s prekladom :)

Sabuliatko povedal(a)...
Tento komentár bol odstránený autorom.
nigina povedal(a)...

Sabka, vitaj :-) Teším sa, že aj tebe sa zapáčili. Však sú super? Ja som bola nimi nadšená a cesto použijem aj na iné... bagety, rožky.
Nabudúce dám menej plnky. Závidím, že vieš po maďarsky :-D lepšie sa v tom zorientuješ. A ďakujem, Sabi:-)

Sabuliatko povedal(a)...

Ahoj, ďakujem za privítanie :) Sú super, už som cesto hodila do pekárne len tak a upiekla z neho chlebík a teda zmizl do poslednej omrvinky, aj švagrovi chutilo :)
Tak keď nejakú tú novinku v maďarčine objavíš, pošli a vyskúšame :)

Unknown povedal(a)...

Oki :-) vďaka za ochotu, aká si zlatá. Inak na MMB som ti nechala link, (čo sme diskutovali o mlyne).

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...