štvrtok 31. júla 2014

Štvrtinové mix žemličky (OD - so starým cestom)

  
      Tento recept som si tak trocha vymyslela, a preto som bola veľmi vytešená pri  degustácii. Povedala som si, že to "staré cesto" nikdy nesklame... taký výborný spoľahlivý štartér, nedám naň dopustiť. Bigu mám tiež rada, takže to je druhý môj favorit. Ale toto "staré cesto" je veľmi šik, strašne fajn, bezproblémovo sa dá držať v chladničke aj do dvoch týždňov a super, super! A tá konzistencia, keď ho dávam do nádobky DP!  
Kľudne ho strihám kuchynskými nožnicami na menšie kúsky, aby sa pri miesení lepšie homogenizovalo.
     Recept je ľahko zapamätateľný, lebo zo všetkého, čo vážime, dávame 150 g. No a 150 g je 1/4-tina z celkovej hmotnosti tuhých ingrediencií :-) No veď pozrite :-)


Čo na to:

150 g staré cesto
150 g polohrubá múka výberová
150 g hladká múka špeciál
150 g celozrnná pšeničná múka
150 g biely jogurt
120 - 150 g mlieko (najskôr dať 120g a v prípade potreby dopĺňať po lyžiciach)
    1   žĺtok
    1   celaskon ( kyselina L-askorbová)
2 KL soľ
1 PL  kryštál.cukor
2 PL  olej
1 PL  ražný kvások
   13-15 g  čerstvé droždie

na dokončenie:
bielok zmiešaný s 1 PL vody alebo mlieka
na posypanie semienka, morská soľ


Ako na to:

Do nádobky DP dáme jogurt a mlieka dáme najprv trocha menej (ako 150 ml) lebo dopredu nevieme, ako bude kokrétna použitá múka absorbovať tekutinu. Mlieko s jogurtom zamiešame, pridáme rozdrvený celaskon 100 mg, staré cesto, ktoré postriháme alebo pokrájame na menšie kúsky. Pridáme aj veľkú kopcovitú lyžicu ražného kvásku a žĺtok. 
Do misy preosejeme všetky tri odvážené druhy múk, premiešame ich so soľou a vsypeme do nádobky. Navrch dáme rozdrobené droždie a posypeme ho cukrom. Cukor dávam kvôli kvásku, ktorý býva trocha nakyslý, takže to kompenzuje. A kvások dávam preto, že sa mi hromadí a okrem toho ražná múka v ňom dáva každému pečivu šmrnc, kvalitu a výdrž. Zvykla som si dávať ho aj do cesta na pizzu a aj do buchiet. Do knedle som ho ešte neskúšala :-)
Nastavíme program CESTO a po chvíli miesenia skontrolujeme jeho konzistenciu. Ak treba, pridávame po lyžiciach mlieko. Keď je už všetka múka "namontovaná" do cestovej gule, pridáme ešte olej.  Ak je konzistencia cesta správna, necháme cesto vymiesiť a vykysnúť do skončenia programu.

Vykysnuté cesto vyklopíme na pomúčenú dosku, sformujeme do bochníka a prekrojíme na dve polovice. 
Každú polovicu potom poprekrajujeme na zhruba rovnaké časti a upravíme ich na potrebný tvar guliek alebo bochníčkov. Prikryjeme ich utierkou a necháme ich pod ňou chvíľu odpočívať.


Z tých guľatých bochníčkov som chcela vyformovať kaiserky. Keďže ale kaiserkovú raznicu nemám, skúsila som zárezy robiť stierkou, aby som napodobnila ich tvar


 Kladieme ich na plech s PNP ďalej od seba. Necháme ich prikryté dokysnúť cca 15 - 20 min. Potom ich potrieme bielkom a posypeme podľa úvahy semienkami. 
Vložíme do rúry vyhriatej na 200 °C a na spodok rúry vložíme starý pekáč s horúcou vodou. Pečieme cca 15 - 16 minút do zlatista.

Prplanie sa so zárezmi  mi  nebolo nič platné, lebo po vybratí z rúry žiadne zárezy v nich neboli :-) niekam zmizli. Ale žemličky boli aj tak zvodne pekné, aspoň teda nám sa páčili a ešte viac  chutili.



Robila som aj zopár iných tvarov, viac menej kvôli tomu, že som si  chcela skúsiť formovanie. Nič špeciálne som však nevymyslela, okrem tohto jediného, ktorý asi upútal a môj muž ho zlupol ako prvý.


Žiadne komentáre:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...