nedeľa 26. októbra 2014

Flám koláč

     Na najbližší flám alebo oslavu tento flámenderský koláč alebo jemu podobný určite nezabudnite urobiť. Alebo možno lepšie, urobte hneď dva. Isto sa minú.
Ale celkom dobre ide na odbyt aj doma, hlavne u osôb mužského pohlavia športujúcich na gauči pred telkou, zásobených patričným množstvom fliaš piva.


 Čo na to:

cesto:
  80 g múka špaldová celozrnná
250 g polohrubá múka
   2  PL ražného kvásku (nemusí byť, alebo 1- 2 PL ražnej múky, 1 - 2 PL vody)
   1  žĺtok
  18 g čerstvého droždia
200 ml mlieka
   3  PL oleja
 1,5 čL soli
 0,5 čL kryšt. cukru

náplň
250 g bryndze
100 g nátierkového masla
  50 g masla
100 g syra ľubovolného (nahrubo postrúhaného - gouda, eidam, údený syr, parenica ap.)
100 g kyslej smotany
    5 ks strúčikov cesnaku (al. podľa chuti)
    1 ks celé vajíčko
    1 ks zvyšný bielok
    1 ks chilli paprička (al.podľa chuti)
       čerstvé bylinky (al. mrazené) - najlepší je kôpor, petržl. vňať, vňať jarnej cibuľky, medvedí cesnak
       soľ a mleté čierne korenie
       maďarský salám
       zelené olivy

Ako na to:

Suroviny na cesto nahodíme do nádoby DP a necháme vymiesiť a vykysnúť. Počas miesenia som musela pridať ešte trocha tekutiny - asi 2 PL.
Vykysnuté cesto rozvaľkáme na doske s pomúčeným papierom na pečenie a vložíme ho aj s papierom do pekáča. Prikryjeme ho fóliou alebo utierkou a necháme 1/2 hodiny kysnúť.
Pripravíme náplň : do vyššej misky dáme bryndzu, obidva druhy masla a kyslú smotanu. Poriadne všetko vymiešame. Potom doplníme postrúhaný syr, vajco, bielok, prelisujeme cesnak, pridáme soľ, mčk a posekané vňate. Chilli papričku tiež posekáme na maličké kúsočky a pridáme do náplne. Po ochutnaní sa možno zdá, že tej chilli sa žiada viac, ale po upečení bude jej štipľavosť rozlezená po celom a riadne zosilnená. Viac ako 1 - 1,5 kusa by som fakt nedávala.
Dobre premiešanú plnku nanesieme na cesto v pekáči, rozotrieme  čo najrovnomernejšie


Salámu pokrájame (najlepšie krájačom) na úhľadné rovnako hrubé kolieska a jedným koncom ich zatláčame do syrovej plnky. Saláma by mala byť ukladaná hustejšie ako mám ja, ale mne tie nakrájané kolieska z taniera kamsi mizli rýchlosťou blesku.  Nestíhala som ukladať a tanier prázdny. Iný druh salámy ale nemá šancu byť adekvátnou náhradou. Možno snáď ešte ten český Křemešník uherák...ale ten sme teraz nemali.
Maďarský salám má takú bezva vôňu i chuť, ktorá sa senzačne hodí k tejto bryndzoplnke.
Do cestičiek medzi salámovými kolieskami uložíme plátky olív (alebo niečo iné pikantné - napr. baranie rohy, alebo aj sušené rajčiny v oleji pokrájané na menšie kúsky a pod.)


Kto chce, môže vrch ešte jemne posypať postrúhaným parmezánom alebo granou. Ale nie je to vôbec potrebné, syra je v plnke habadej.

Koláč dáme do rúry predohriatej na 200°C a  upečieme.


Upečený vyložíme na mriežku a necháme čiastočne vychladnúť. 
No a nakrájame ho na väčšie kusy, lebo na menšie sa neoplatí :-)


Gabriel, alias iGurman mi v svojom komente pripomenul šalotku, takže som si spomenula, pohľadala medzi fotkami a hoc nevalnej kvality, našla som verziu tohto koláča s karamelizovanou červenou cibuľou, ktorý som robila súčasne s podobným koláčom, na ktorý sa použije niva syr... voláme ho nivovník. Takže fantázii sa medze nekladú :-)

2 komentáre:

iGurman povedal(a)...

Podľa ingrediencií to musí chutiť parádne. Na vrch by som tiež už nedával žiaden syr. Možno ten syr čo ide dnu by som vymenil za udenú parenicu a pridal na jemné kolieska nakrájanú šalotku. Ináč, toto je jedlo čo zasýti ťažko pracujúcich chlapov. Len tak ďalej.

nigina povedal(a)...

:-) veru, šalotka nie je odveci... robila som raz aj s karamelizovanou cibuľou. zabudla som na to, ale isto mám niekde fotku, tak ju pridám do postu.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...