sobota 22. novembra 2014

Slané čatajské praclíky

     O čatajských praclíkoch som si prečítala v novinách. Chlapík - odborník na víno, zabezpečoval ním akúsi oslavu a na oslave boli tieto pracle. Veľmi mu chutili a dal sa do reči s babkou, ktorá ich zvykne piecť a ona mu porozprávala, ako ich robí. A to rozprávanie bolo v článku len tak po chlapsky, bez cukru, bez soli... :-) Tak som si radšej potom na nete vyhľadala recept. Hneď som ich aj vyskúšala a tiež musím tieto praclíky pochváliť.

 Čo na to:

500 g hladkej múky
250 g Hery
1 PL ražného kvásku (nemusí byť, ani nebolo v recepte)
1 kocka kvasníc
2 dl mlieka
1 KL cukru
1 KL soli

na potretie:
1žĺtok
1 PL mlieka

na bielkovú polevu:
1 bielok
1 KL soli (dať viac! )
1PL múky
1 PL vody

Ako na to:

Suroviny dáme do nádobky DP v obvyklom poradí - mlieko, múku, do rohu soľ (ja som dala 2 KL) a do stredu cukor a droždie ( zdalo sa mi to veľa, dala som iba 1/2 kocky droždia). Tradične som pridala ešte kopcovitú lyžicu zberného ražného kvásku, ale samozrejme to nie je nutnosť a ani to nebolo v recepte...

Spustíme program cesto a po chvíli, keď sa zo surovín vytvorí guľa, pridáme plátky zmäknutej hery. Cesto bude dosť husté. Ja som tomu nedôverovala a pridala som trocha vody, ale nemala som to robiť. Lepilo to! Tak som teda prisypala pár lyžíc múky, aby konzistencia bola rovnaká ako predtým. Takže varujem :-)

Kým začneme s praclíkmi na doske, pripravíme si bielkovú slanú penu, ktorá pôjde na vrch praclíkov. 
Oddelíme bielok od žĺtka a bielok vyšľaháme s troškou soli na sneh. K snehu potom pridáme soľ (treba jej dať viac, lebo s 1 KL  to je málo slané), potom zašľaháme PL vody a ešte múku. Vzniknutú hmotu vložíme do mikroténového sakla a ten zatiaľ vložíme do šálky a šupneme do chladničky. Použijeme neskôr.

Cesto v pekárni necháme len zmiesiť a vyberieme ho. Fakt žiadne kysnutie! 
Na doske ho len trocha sformujeme, prekrojíme na 1/2 a tie polovice na mierne pomúčenej ploche vyšúľame na dlhší valec s priemerom cca 2,5 - 3 cm.
Potom už múku ani nebudeme veľmi potrebovať, lebo cesto nelepí. Z valca si postupne nakrájame kúsky s hrúbkou 1 cm. Každý kúsok krásne vyšúľame na ploche (použila som silikónovú podložku) bez múky na celkom tenký dlhý "fúz" a sformujeme praclíky alebo aj iné tvary. 
Napadlo mi, že možno by stačilo upiecť tie dlhé "fúzy" ako tyčinky. Nabudúce ich spravím.
Praclíky kladieme na plech s PNP (alebo pomastený plech).
Odložený žĺtok rozšľaháme s 1 PL mlieka a  praclíky potrieme. Dáme ich do rúry vyhriatej na 190°C a pečieme 8 minút. Potom plech vyberieme.
Z chladničky vezmeme šálku s obsahom a z mikroténového sakla odstrihneme kúštik rožteka. Cez vzniknutý  otvor pokvackáme praclíky bielkovou slanou polevou. Mala som napísať "ozdobíme", no ale ja som ich fakt len pokvackala, lebo som zjavne odstrihla väčší otvor, ako by bolo vhodné. Pozor na to! 

Praclíky vložíme späť do rúry a dopečieme.  Vraj majú byť bledé a dopekať tak cca 2 - 3 minúty. Takže prvý plech som upiekla takto - bleduľky, i keď som ich mala v rúre 17 minút celkového času. No práve sa vrátil domov môj muž a to mi pripomenulo, že on nemá rád bledule, tak ďalšie plechy som nechávala v rúre dlhšie, aby bola farbička :-) 

Praclíčky pri pečení krásne naberajú objem, takže žiaden strach, že fúziky sú tenučké, že sa spália a pod. 

Bielková hmota na kvackanie praclíkov sa mi dosť rýchlo minula, a počas pečenia sa mi už nechcelo šľahať nový sneh, teda ďalšie vajo som len rozšľahala  a zvyšok praclíkov som ním potrela a posypala rascou a soľou. 
Moja dcérka má najradšej pečivká s rascou :-) tie budú pre ňu. 



Na druhý deň sú praclíky tuhšie, chutia ako kupované slané tyčinky, takže by mali stvrdnúť. Môžeme ich preto nechať cez noc len tak voľne v miestnosti pri izbovej teplote.  Budú chrumkať.

Žiadne komentáre:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...