piatok 19. decembra 2014

Vínové kolieska (sladká verzia / slaná verzia )

      Tento recept je extrémne jednoduchý a je zo starého časopisu Život. Asi ho poznajú mnohí. Ja som však vždy robievala iba slanú verziu - krekry. Deti sú za nimi ako besné :-) a paradoxne práve preto som sa ich pečeniu tak trocha (dosť) :-D vyhýbala. Veď čo mám vysvetľovať? Už od prvého pohľadu je jasné, že to nie je pokrm z kategórie zdravé potraviny. Príliš veľa tuku nerobí žiadnu potravinu zdravou. Príliš málo tuku nerobí potravinu chutnou :-D . Tak len občas.
    Piekla som dnes po dlhšom čase túto slanú verziu a v hlave mi skrsol pokušiteľský nápad urobiť aj sladkú. No nejako ma nenadchla. Ale hlúpa náhoda ma priviedla na myšlienku, ako ju  vylepšiť. Maličkosť, ale už je to trocha iný level. To poteší .-)
     Budeme sa musieť držať na uzde, ale aj tak sa obávam, že do Vianoc budú fuč :-)

Čo na to:

cesto:
300 g hladkej múky špeciál
250 g tuk na pečenie ( maslo, alebo Hera, alebo čosi podobné...)
 7 PL bieleho vína

na potretie a obalenie:
vajíčko
lupienky mandlí
práškový cukor

Ako na to:


Múku preosejeme do misy, pridáme povolené maslo nakrájané na pláty, pridáme víno a varechou zmiešame. Ale najlepšie to ide rukou. V mise zhnetieme suroviny na kompaktnú hmotu, potom ju vyklopíme na pomúčenú plochu a dobre prehnetieme na homogénnu hmotu. Vytvarujeme z nej guľu a zabalenú v potravinovej fólii ju odložíme aspoň na hodku do chladu. Isteže môžeme aj na dlhšie. 

Cesto rozvaľkáme na pomúčenej doske na hrúbku 4 - 5 mm. Vykrajujeme kolieska a tiež vykrojíme ich stredy. Ja som to robila jedným vrzom. (Vykrajovať sa môžu samozrejme aj iné tvary, to už závisí na nápade každého jednotlivca). Kolieska kladieme na plech s PNP  alebo nasucho na plech. 
Odporúčam ten papier. Bude riaaaadne zamastený, ale plech sa umýva lepšie.
Kto vlastne vymyslel  papier na pečenie? :-) Dobrý nápad to bol... skoro ako vynález kolesa :-).

Pečieme pri 180°C a čas neviem presne, ale dosť dlho. Majú mať slonovinovú farbu. A potom sa horúce, hneď po vybratí z rúry obaľujú v práškovom cukre. A to je oficiálne všetko, fertig!

Ale ešte nie je koniec.... Začala som ich obaľovať v cukre a jeden som ochutnala. No a teda ako som už spomínala, nenadchlo. Navyše sa mi zdalo, že nie sú upečené celkom, aj keď v rúre boli aj vyše 20 minút.
Takže som urobila s nimi krátky proces... takto:

Nie celkom upečené kolieska ponatierame zvrchu rozšľahaným vajíčkom a posypeme lupienkami mandlí. Alebo lepšie, natretou stranou kladieme kolieska do madľových lupienkov, ktoré sa takto krásne prichytia a nepomíňame kopu mandlí zbytočne a nenarobíme si brajgel :-). S predpečenými kolieskami sa dá už celkom dobre manipulovať, nestratia tvar. 
Znova ich dáme na plech a do rúry ešte na 5 minút. Zapla som im aj ventilátor, že just, nech chytia trocha farbu.

Nemala som vôbec v pláne niečo fotiť, lebo som si myslela, že je to tu na blogu už dávno. A foťák som zobrala až keď som takto zachraňovala nedopečené kolieska. 
Pečivká po vybratí z rúry vyobraciame v cukre a zvrchu ich ešte poprášime cez sitko... zasnežíme ich. 


No a tak vám tú moju úpravu receptu vínových koliesok vrelo odporúčam, keďže nám tak zachutili. 

Ešte raz v bodoch zhrniem celú prípravu:
1) Suroviny premiešame v mise
2) Premiešanú hmotu riadne prehnetieme rukami na pomúčenej  doske
3) Sformujeme ju do gule, zabalíme do fólie a necháme hodinu v chlade
4) Na pomúčenej ploche cesto rozváľame na hrúbku 4 - 5 mm
5) Vykrajujeme kolieska a v nich aj stredy
6) Kladieme na plech s PNP a bez potierania dáme piecť na 180°C do získania slonovinovej farby (asi 15 - 20 minút)
7) Nie celkom dopečené kolieska vyberieme z rúry, horúce ponatierame rozšľahaným vajíčkom a natretou stranou vložíme do mandľových lupienkov. Kladieme späť na plech.
8) Kolieska pečieme ešte 5 minút
9) Po vybratí kolieska dobre vyzvŕtame v cukre zospodu a zvrchu ich pocukrujeme cez sitko.

Krekry - slané kolieska alebo slané mesiačiky

Príprava cesta je úplne rovnaká ako v predchádzajúcom prípade. Rozvaľkané cesto potrieme vajíčkom, posolíme ho a povykrajujeme. Kladieme na plech s PNP a posypeme ľubovolnými semienkami. Na upečieme ich.

Žiadne komentáre:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...