sobota 24. januára 2015

Rožky ´80 rokov

     Na stránkach  "pecempecen" neustále dookola obiehajú fotky i recept rohlíkov, ktoré sa vraj predávali v osemdesiatych rokoch. Napadlo mi, že buď mám akúsi krátku pamäť alebo v Česku piekli iné rohlíky ako na Slovensku. Mne totiž z osemdesiatych rokov neutkvel žiadny pekársky výrobok okrem chlebov, ktoré  piekli v prievozskej pekárni a Dubčekove rožky, ktoré si už veľmi nepamätám.
Na tieto bol recept k dispozícii, tak som si povedala, že ich vyskúšam.
(Autora som zabudla, ale mrknem na pecni a doplním to sem, zatiaľ sorry).


Čo na to:

300 g polohrubá múka
200 g hladká múka
250 ml voda vlažná
2 čL soli
1 čL cukru
21 g droždia (čerstvé droždie)
50 g masla (al. iný tuk)

na posypanie :
mak, soľ, rasca...ap.

Ako na to:

Cesto vypracuje obvyklým spôsobom DP, v ktorej cesto aj vykysne, použijeme známy program CESTO.

Cesto vyklopíme na slabo pomúčenú plochu, ak máme silikonovú, tak netreba vôbec podsypávať. Cesto je perfektné, nelepí, tvárne, mäkké,,, len som pri ňom rozmýšľala, kto bude u nás tie biele rožky jesť...?
Cesto rozdelíme na 10 častí... Mali by byť všetky rovnaké, aby boli rovnako upečené.
 Robím to tak, že cesto odvážim, v tomto prípade malo hmotnosť 846 g. Keďže hmotnosti pečív bývajú okolo 60 - 100 g, povedala som si, že moje rohlíky budú 80 gramové a z cesta som odrezávala asi 80 g kusy. Ak to netrafíte presne, nič sa nedeje, vždy môžeme ešte kúsok cestíčka pridať. Vôbec nevadí, ak budeme mať cesto na rožok pozostávajúce hoc i z viacerých odrezkov cesta. 
Kúsky cesta rovnakej hmotnosti spracujeme v rukách do malých bochníčkov, prepracujeme ich, zaguľatíme a necháme ich aspoň 10 min v kľude. Prikryjeme ich utierkou.

Po oddychu bochníčky spracúvame pomocou valčeka. Návod na rozvaľkávanie cesta a motanie rožkov je uvedený v poste Rožky so špaldovým kváskom.
Zmotané rožky dobre vygúľame na podložke a kladieme na plech s PNP. Odložíme ich bokom a dáme im zasa oddych cca 20 - 25 minút. 
Kým kysnú, zapneme rúru, nastavíme teplotu na 250°C, pripravíme si vodu do kanvice a plech na spodok rúry, kam potom nalejeme vodu.
Rožky potrieme rozšľahanou zmesou bielka, mlieka a soli a posypeme ich nemletým makom. Nie je to samozrejme príkaz, každý si sypne svoje obľúbené. Dokonca sa nemusia potierať ničím, len postriekať vodou. 

Keď je rúra nahriata, vložíme plech s rožkami a vlejeme vriacu vodu na plech dole v rúre, zatvoríme a čakáme, ako sa rožky krásne dvíhajú. Sem tam ich môžeme oprskať počas pečenia, ktoré v mojom prípade bolo asi 20 - 22 min . Na konci som im pustila trocha horúceho vetra (ventilátor), aby sa rýchlejšie opálili.

Po upečení ich vyložíme na mrežu vychladnúť.  


Takže aspoň na záver by sa patrilo charakterizovať produkt :-). 
Mňa teda tieto rožky extra neuchvátili, ani som sa nerozpamätala na dávne časy, kedy sa tieto rožky predávali v obchodoch. Nemôžem ich ani ohovárať, nie že by boli zlé, naisto sú omnoho lepšie, ako biele rohlíky z obchodu. Mne prosto viac chutí pečivo, v ktorom je aspoň časť celozrnnej múky, ktoré nie je spracované takto narýchlo, ale kde sa finálne cesto vypracúva s niektorým prefermentom... Nevymýšľam si, ani nie som fajnovka... len to porovnávam. Ak  už teda v domácich podmienkach piecť pečivo, tak naisto nie celkom biele a naisto nie bez bigy, bez OD, alebo iného prefermentu. No v prípade núdze nemám námietky a taktiež koľko ľudí, toľko chutí :-) Skrátka, môže byť...

2 komentáre:

Martina povedal(a)...

Musím klasické rohlíky upiecť aj ja, lebo tu v škotsku mi teda chýbajú. Nejem síce chlieb, pečivo, ale raz za čas taký čerstvý, vonavý rohlík by som si teda dala. A tie tvoje sú ukážkové.

nigina povedal(a)...

Rikinka, ty žiješ v Škótsku? Nevedela som... to ti závidím, je to nádherná krajina. Spomínam na krásnu prírodu, bola som tam začiatkom jari, všade kvitli žlté narcisy, len tak nadivoko...a tá tráva tam paráda! Žiješ v meste alebo na vidieku?
Čo sa rožkov i chleba týka, tak to ťa obdivujem, že ti nechýbajú... myslím tie naše :-) Veď ich vyskúšaj,ty si zručná a ide to celkom ľahko.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...