utorok 3. marca 2015

Chlieb náš každodenný

    Receptík na tento bezvadný chlieb je z blogu Pekárnománie , kde ho Iva uviedla pod názvom Denní chléb.
   Tento chlieb je môj opravný pokus, lebo prvý som zvrzala nedodržaním celkového postupu. Nedala som si dostatočnú časovú rezervu a popri varení nedeľného obeda som trocha improvizovala s kysnutím dnu a vonku a bantovala som chlieb viac ako bolo treba, nakoniec asi aj prekysol a nepodaril sa.
   No Ivine recepty bývajú tutovky, tak som to skúsila znova. A myslím, že teraz dosť úspešne. Keby nie toho narezávania hrubým nožiskom, asi by bol aj vyšší. Tvrdím to preto, že  práve pri narezávaní bochník dosť spľasol a rozišiel sa do bokov. Ale aj tak je výborný, dokonale uspokojil všetky senzorické nároky papkáčov... chuť je de luxe, kôrky chrumkavé akoby s jemnou príchuťou karamelu, vôňa parádna, striedka pružná chutná, nadýchaná... proste raňajková balada :-)

Čo na to:

Na rozkvasenie:
  30 g pravidelne kŕmeného kvásku 
150 g ražnej chlebovej múky ( ja som dala 100 g chlebovej a 50 g celozrnnej )
150 g vody


ďalej:
200 g vody
250 g chlebovej múky T650
100 g hladkej múky
2 čL  drteného kmínu
2 čL  soli
na vlastnú zodpovednosť pridané:
(1čL trstin. cukru)
(2PLoliv. oleja)

Ako na to:

Všetky prísady na rozkvas spolu vymiešame a necháme rozkvasiť cca 12 hodín pri izbovej teplote. Z rozkvasu odoberieme 30 g a odložíme ho zasa do čistej nádobky, v ktorej zvykneme držať kvások v chladničke pre budúce pečenie. 
Zvyšný rozkvas použijeme na prípravu chleba. Pridáme k nemu všetky ostatné suroviny okrem soli a spustíme program Cesto... alebo miesime v robote. Po chvíli, keď sú suroviny viac-menej spojené, pridáme soľ; ja som pridala aj 2 PL oliv. oleja a 1 čL cukru kvôli mužovi.
Po dobehnutí programu cesto vyberieme do olejom vymastenej misy a poprekladáme ho. Prikryjeme misu a necháme cesto stáť cca 20 minút. Potom ho vyklopíme na pomúčenú dosku, cesto sformujeme do bochníka a ten zvrchu i zospodu pomúčime alebo ho poškrobíme solamylom a vložíme do ošatky. To celé ešte vložíme do igelitového sakla a necháme znova nakysnúť. 


Zatiaľ rozohrejeme rúru na 240 - 250°C spolu s kameňom na pečenie alebo dlaždicou a pekáčom na dne rúry, určenom na vodu a následné zaparenie rúry.
Vložíme bochník, ktorý sme narezali, pokropili a pečieme 10 minút, potom vyberieme vodu, znížime teplotu na 200°C a pečieme 20 minút (ak treba, zakryjeme vrch) a neskôr znížime na 180°C a dopečieme ešte cca 10 - 15 minút.


Teraz som sa už sama rozhodla, že zostanem pri tomto druhu chleba a už nebudem príliš hľadať nové a nové. Snáď nabudúce bude aj trocha krajší. Možno urobím zopár pokusov s druhom tekutiny pri zarábaní, občas upečiem nejaký zemiakový, nejaký delikates, nejaký favorit a kváskový pšeničný. Ak to tak vydržím!


Iva, ďakujem za receptík :-). Toto je už náš chlieb každodenný.


















29. 4. 2015 Fakt je to výborný recept na výborný chlieb, robievam ho a teraz som pridala jeden uvarený zemiak (asi 80 g, len tak z opatrnosti). Zemiak cítiť nie je, ale chlebík je troška vlhkejší. Neviem, ako dlho taký svieži vydrží, lebo po vychladnutí som ho pokrájala a dala do mrazničky. Tu je - pán chlieb :-)




18.7.2015

 


18.8. 2015
     V tých horúčavách, ktoré sme tu mali donedávna, som už prestala takmer celkom piecť chlieb. Rezignovala som, lebo každý jeden mi prekysol a v rúre sa rozlial na placku. Čerti ma z toho brali, bola som smutná, zúrivá a čo ďalšie pečenie, to priposratejšia. Nejaká na Pecni mi povedala, že sa nemám začať báť, lebo ten chlieb to pozná :-D . 
Kto zažil, že jeho úsilie vychádzalo nazmar, tak pozná ten hnusný pocit, keď obzerá výsledok svojej práce. No a moje placky, aj keď jedlé boli, neboli ničím, čo by som dokázala niekomu ponúknuť. Utešovať sa tým, že je moje čudo zdravšie ako to z obchodu, mi neprišlo správne. A veď ani na dovolenke sa nedá piecť... teda väčšinou. 
    No  a k mojej preveľkej radosti je teraz to správne upršané a chladnejšie počko. Konečne sa dá dýchať.
A konečne sa dá piecť :-) ... a teplo je aj tak. V snahe predísť placáku, som poriadne skrátila obidve fázy kysnutia... čiže môj bochník šiel do rúry nedokysnutý. Predpokladala som jemné prasknutie. Ale nedokysnutie bolo asi nedokysnutejšie viac, ako som predpokladala :-) a tak sa objavili praskliny oveľa väčšie, ako by sa patrilo. Ale nevadilo nám to, ten popraskaný exot fantasticky škrípal pod zubami a bola to balada...


Žiadne komentáre:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...