pondelok 13. apríla 2015

Alsaský eintopf ( Baeckeoffe)

     Pamätám si, že keď som toto jedlo uvarila prvýkrát, zmizlo veľmi rýchlo a ja som si vravela, že nabudúce použijem ešte väčšie množstvo cibule. Takže som hneď zapojila muža do čistenia cibule a zemiakov. Ten len vyvaľoval oči, keď som vravela, že ešte cibuľu, pridaj, ešte jednu... :-)  Potom, keď som ju už krájala do pekáča, som sa tak potajomky hanbila, a poslednú ošúpanú cibuľu som ani nepoužila. Zdalo sa mi jej v pekáči fakt už dosť. 

No teraz si hovorím, že som  trapka a kľudne som ju tam mala dať. Cibule asi nikdy nie je dosť práve v tomto jedle :-D.  Tak si musím zapamätať zasa pre budúcnosť, že mám dať ešte aspoň o jednu cibuľu viac, keď sa mi vidí, že je jej habadej :-D.

    Toto jedlo má dávnu históriu a čítala som, že pochádza zo židovskej kuchyne, pravdaže bez použitia bravčoviny. (No iste nevedia, o čo prichádzajú :-D). Jedlo si predpripravili pred sabatom, aby sa potom mohli venovať ... ? ... no asi sabatovaniu :-). Jedlo potom dali v pekáči do rúry, kde sa pooomaly a dllllho pieklo a v zakrytej nádobe sa nevysušilo a bolo šťavnaté. A potom akiste dlabali.

     Dúfam, že toto jedlo z francúzsko - nemeckého pohraničia osloví aj niekoho iného a inšpiruje sa. Eintopfy sú jednoduché čo do varenia, a na prípravu a krájanie surovín treba zapojiť šikovných členov domácnosti :-) Vône bude onedlho po celom dome a možno aj zarytý vegetarián slinky poprehĺta, aby nebolo vidno :-).

Čo na to:

Množstvá surovín a ich pomery sú orientačné, môžu sa meniť podľa vkusu a chutí
1000 g mäsa (bravčové - plece, krkovička ap., alebo jahňacie akékoľvek, prípadne aj zmes)
200 - 250 ml bieleho vína
1 panák borovičky (môže sa vynechať)
5 - 6 cibúľ (stredné aj väčšie cibuliská)
5 - 6 strúčikov cesnaku
mrkva
pór
zopár šampiňónov
prerastená slanina
kúsok údeného (šunka alebo bok)
zemiaky
mleté čierne korenie
rasca
majoránka
soľ
vývar

Ako na to:

Starý recept hovorí, že ingrediencie sa ukladajú vo vrstvách.
Dno pekáča vytrieme maslom (najlepšie rímsky hrniec), rozhodíme plátky prerastenej údenej slaninky a nešetríme. Na ňu rozhodíme alebo poukladáme pokrájané zemiaky alebo ich časť, posolíme, na zemiaky nakladieme kocky mäsa, posolíme a koreníme a poukladáme vrstvu cibule a pór a opäť sa naukladajú zemiaky. Samozrejme sa v každej vrstve pridajú koreniny a soľ, podleje sa vývarom a  vínom v ktorom sa marinovalo, zakryť a dať pomaly piecť.

Akiste je toto jedlo vhodné aj na prípravu v pomalom hrnci.
Ja som si recept tak trocha poupravila, aby vyhovoval našim požiadavkám. Nejaké rozblemcané zemiaky nemáme radi, takže tomu som sa chcela vyhnúť a keď už zapínam rúru a dlho v nej kúrim, tak chcem zemiaky mať pečené.

A keďže sa moje jedlo duso- pečie trocha inak ako klasika, mäsko som chcela obracať. Aby som nedodrúzgala celý obsah pekáča pri obracaní, ponapichovala som všetko mäsko na špajdle, lebo otočenie špajdle je celkom jednoduché, rýchle.  Na konci sa mäso zo špajdle jednoducho stiahne.

Takže ja som postupovala takto:
Mäso očistíme od blán, prípadne odkrojíme kosť a pokrájame ho na väčšie kúsky, napr. na kocky. Vložíme ho do nádoby a pridáme biele víno a borovičku. Mäso dobre v tekutine vyobraciame, nádobu uzatvoríme a uložíme do chladničky. Najlepšie je pripraviť tieto úkony večer a nechať mäso opíjať sa vínom do bieleho rána. Ak to nejde, alebo sme zabudli, tak aspoň hodinu - dve dožičíme mäsku to alkoholické opojenie. Kto má menšie deti, môže vynechať borovičku, ale alkohol sa z jedla počas dlhšej tepelnej úpravy celý odparí, takže sa netreba báť. (Ani šoféri by z toho nenafúkali, takže v prípade policajnej kontroly neprípadá žiadna výhovorka na baeckeoffe :-).

Mäso vo víne vlejeme do sitka a necháme odkvapkať. Víno potom použijeme na podlievanie.
Mäsko len ponapichujeme na špajdle a necháme stáť.
Cibuľu očistíme, opláchneme, pokrájame na osminy, to isté urobíme so zemiakmi a šampiňónmi.


Zemiaky i šampiňony dáme do misy, zakvapneme lyžicou oleja, osolíme, orascujeme a okoreníme.
Slaninku pokrájame na plátky a tiež údené mäso rozkrájame na menšie kúsky, či už plátky alebo dáke hranoly.
Očistíme ešte cesnak a mrkvu a tiež ich pokrájame.

Pekáč jemne vytrieme maslom, rozhodíme slaninové plátky a údené, zasypeme cibuľou a na ňu uložíme špízy. Tie priamo v pekáči osolíme a okoreníme z dvoch strán. Pekáč dáme do vyhriatej rúry na pár minút nezakrytý. Po 5 minútach podlejeme trochou vývaru a odloženého vína. Pekáč zakryjeme vrchnákom alebo alobalom a dáme piecť pri  230°C asi pol hodinu.
Potom špízy otočíme na druhú stranu, popolievame, pridáme zemiaky z misy, mrkvu

 

a pór len tak rozhodíme a môžeme zasa trocha podliať. Znova zakryjeme a vrátime do rúry. Pečieme pri pôvodnej teplote asi 20 min a môžeme znížiť teplotu na cca 170 - 160°C, už sa o pekáč príliš nezaujímame, len si nastvíme kuchynské minútky na 40 minút

 


Keď po 40 min kontrolujeme stav, okúsime, či je mäso dosť mäkké, popritom prehrabneme celý obsah

 


pekáča. Prihodíme plátky cesnaku a sypneme majoránku (kto uváži, môže dať tymián) a dáme do rúry piecť nezakryté. Dĺžku pečenia si určujeme podľa toho, aké chceme mať zemiaky (orientačne 15 min). Občas musíme však zmes prehrabnúť, a potrieť mäso, aby sme ho nevysušili. Na konci pečenia môžeme spustiť na 5 minút gril, ale pekáč si pre istotu postrážime. 
Nakoniec mäso stiahneme zo špajdlí. Je to jednoduchšie ako sťahovať si ho v tanieri. Musím povedať, že to ide dosť ťažko a mala som pokušenie ísť pohľadať kliešte :-), ktorými by som pridržala konce špajdlí. 
Celú  zmes môžeme jemne premiešať vidlicou.  




Jedlo by sa zišlo ešte posypať zelenou vňaťkou - pažítka, petržlen ap., ale ja som mala trocha sklz v príprave obeda, a tak som si na to ani nespomenula.

Žiadne komentáre:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...