pondelok 25. mája 2015

Koláče so šimlom

     Neviem, či poznáte šimla? Ja som to zistila len nedávno. Vždy som si myslela, že slovo "šimeľ" v nárečí akomsi označuje koňa, nejakého takého sviežeho pohyblivého tátoša... No, ale toto je šimel bez ľ ! Tak že by v tom bol rozdiel? 
Šimel je  plnka do koláča. Plnka urobená z maku a z tvarohu. Tak som sa dosť potešila, lebo u nás doma sú dva tábory - jeden je makový a druhý tvarohový :-)... A hlavne som bola zvedavá, čo mi to tá Martinka dala za recept.. :-) Plnku vychválila, vraj kým naplnila koláče, štvrtinu jej vymaškrtila. No a tak moja zvedavosť dosiahla vysoký stupeň akčnosti.
.... Skúsila so teda :-)

 Čo na to:

kysnuté cesto:  
V podstate to môže byť vaše obľúbené koláčové alebo buchtové cesto. Kto naň recept nemá, na tomto blogu ich je zopár... líšia sa v podstate len maličkosťami.  Ja som teraz zaimprovizovala s použitím môjho obľúbeného prefermentu, starého cesta, ktoré som nechcela nechať nazmar. Bolo ho už len asi 120 g. Mám ho rada, lebo vždy úžasne vykysne napriek tomu, že nemusím dať toľko kvasníc a cestíčko vypracované s ním je ako nádherný hodváb :-)
 cesto:
200  g polohrubá múka
200  g hladká výberová múka
120  g staré cesto (old dough, paté fermenteé)
   2  PLkryštál. cukor
   1  čL kryštál. cukor
1/2  čL soľ
 12   g  čerstvé droždie
210 ml mlieko
  50 ml olej
  40  g  maslo
    2 ks žĺtka

plnka šimel:
120 g mletý mak
trocha mlieka
podľa chuti cukor práškový
trocha škorica mletá (1/2 čL)
citrónová kôra podľa chuti
2 PL rum
mäkký tvaroh
vanilkový cukor

posýpka:
maslo
polohrubá múka
práškový cukor

okrem toho:
hrozienka
1 bielok + 1 PL mlieka

Ako na to: 

Cesto vymiesi DP, úplne klasicky, najprv povkladáme kvapalné a potom tuhé suroviny. spustíme program na prípravu kysnutého cesta. 

Kým kysne cesto, pripravíme šimla:
Do menšieho kastróla dáme trocha mlieka a zohrejeme ho do varu, pridáme cukor a vanilcukor a prisypávame zomletý mak. Po každom pridaní dobre rozmiešame a v podstate miešame stále, aby sme mak nepripálili. Ak je zmes príliš hustá, opatrne pridáme (lyžicou) mlieko, ale nie veľmi, aby sme potom rumom nezriedili príliš. Mak necháme teda podusiť a stiahneme zo sporáka. Pridáme škoricu a postrúhanú kôru, rum a keď všetko vychladne, vmiešame mäkký tvaroh a prípadne ešte dosladíme podľa chuti.

Ešte pripravíme posýpku:  Vezmeme asi tak lyžicu masla, pridáme po 2 PL múky i cukru a prstami zmiešavame všetky tri ingrediencie. Určite bude treba pridať ešte múku i cukor , tak tú mrveničku mrvíme radšej len jednou rukou, aby sme potom mohli pridávať. Keď je konzistencia začína byť už drobivá, máme posýpku.

Vykysnuté cesto vyklopíme na mierne pomúčenú plochu a cesto trocha prepracujeme, sformujeme a rozkrájame ho na rovnaké menšie dieliky. Každý sformujeme do bochníčka a všetky necháme stáť asi 15 minút pod utierkou
Potom  bochníčky poukladáme na plech s PNP. Rukou alebo malým valčekom bochníčky rovnomerne roztlačíme na kolieska väčšej hrúbky, potom veľkou lyžicou alebo inou pomôckou vytlačíme priehlbinky, do ktorých budeme neskôr vkladať plnku. Rozšľahaným bielkom s mliekom potrieme boky a čiastočne i vrch cesta. Naložíme šimla, koľko sa zmestí. Na šimla dáme zopár hrozienok a zasypeme trochou drobenky, resp. posýpky.

Necháme ich chvíľu oddýchnuť a rúru nastavíme na 180°C. Šimle vložíme do rúry a postriekame vodou. Pečieme ich dozlatohneda ...cca 20 -23 min. Ja som ich trocha urýchlila zapnutím ventilátora. Hotové necháme vychladnúť na rošte a potrieme ich boky zmesou mlieka a rumu (zmes urobiť baj očko).



Žiadne komentáre:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...