pondelok 4. júla 2016

Mexický guláš (v tlakovom hrnci)

     Nechala som sa zbaláchať predavačom a kúpila som. Neviem, či kvôli tomu, že bol taký šialene výrečný a uverila som vychvaľovaniu jeho hovädziny a kuchárskeho umenia jeho manželky, alebo že som mala takú velikanánsku chuť na hovädzí guláš? Kúpiť hovädzie mäso vákuovo zabalené a pokrájané na kocky som nikdy nepovažovala za rozumné a odrazu som ho niesla v taške. Ten chlapík teda vie predávať. A ja som rozmýšľala, čím to? Asi, že tak tú manželku vychvaľoval a aký senzi guláš navarila z tých kociek...?
     Našťastie sa ukázalo, že chlapík neklamal a veru som sa tešila, že som sa nechala ukecať. Bol to fakt kvalitný tovar... perfektné!


Čo na to:

750 g hovädzieho mäsa na guláš 
 2 PL masti
 2 PL oleja
    1   velikánska cibuľa (alebo 2 menšie)
 40 g prerastenej slaninky (oravská najlepšie)
1,5 KL červenej papriky
0,5 KL mletého čierneho korenia  (mčk)
1/3 KL rasce
   1 KL soli alebo podľa chuti (dosolíme pred dovarením)
   2 KL majoránky
0,5 KL paprikovej pasty Eros Pista
1-2 KL paradajkového pretlaku
   3 ks  cesnakových strúčikov
vývar na podliatie (hovädzí al. zeleninový)
mrazený alebo čerstvý hrášok
šampiňóny (nemusia byť)
1,5 PL hladkej múky na zahustenie

Ako na to:

Mäso opláchneme, osušíme a pokrájame na kocky, rovnako aj cibuľu, cesnak na plátky.
Na panvici rozohrejeme olej a na ňom opečieme cibuľu spolu s cesnakom. Občas pomiešame.
V tlakovom hrnci rozpustíme masť a na rozpálenej masti opečieme kocky slaninky a troška neskôr i pokrájané kocky mäsa. Stále miešame, aby sa kocky opiekli a zatiahli zo všetkých strán čo najrýchlešie. 
Pridáme mčk, rascu a papriku. Stále miešame, aby sa paprika nespálila. Pridáme opečenú cibuľu s cesnakom z panvice, pridáme paprikovú pastu a paradajkový pretlak a spolu premiešame. 
Keď zmes v hrnci pustí šťavu, pridáme vývar (asi 0,25 l) , uzatvoríme tlakáč a necháme variť cca 40 minút od natlakovania. Potom hrniec otvoríme, skontrolujeme stav mäsa a množstvo tekutiny. Myslela som, že budem musieť doliať tekutiny a variť ďalej, ale mäso bolo hotové, bolo mäkkučké a šťavnaté. 
Keby mäso ešte nebolo ok mäkké, tak dolejeme tekutinu a varíme ešte do zmäknutia.
Takže ak je mäso mäkké, môžeme už pridať pokrájané šampiňóny a hrášok, dosoliť ako potrebujeme a podusíme pod pokrievkou ale bez tlakovania. Pravdaže čím kratšie, len aby hrášok zmäkol. Občas miešame, prípadne dolejeme i trocha vývaru. 
Nakoniec v troche vody rozhabarkujeme múku a vlejeme do vriaceho gulášu, nakoniec pridáme ešte majoránku a povaríme 5 minút.
     Mexický guláš sa podáva s ryžou. Ja som musela variť aj zemiaky, lebo vraj "ku gulášu jedine zemiaky!"

Žiadne komentáre:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...