streda 13. septembra 2017

Slonie uši (od Ivy )


     Tento recept vymyslela Iva. Áno, Iva z Pekárnománie .. 😊sama vymýšľa, vytvára, potom ich cibrí a vylepšuje a potom ich už také vytunované vyvesí na svoj blog, pre nás, pre vás, pre všetkých. Môžete sa s ňou aj poradiť. 😊  Hneď na začiatku musím povedať, že tejto raňajkovej dobrote môžu konkurovať len dobré domáce croissanty. Na tie som ešte nenabrala odvahu. Zato Slonie uši som už robila tretíkrát. Kto ich od Ivy pozná, tak má pred sebou múčnik posypaný mandľovými plátkami. Tie mandle sú na tom výýýýborné. No ja som ich teraz posypala lieskovými orieškami nahrubo podrvenými. Z núdze pravdaže. Mandľové plátky niekto vymaškrtil, čo ma teda vytočilo a takú vytočenú ma vytočil ešte aj muž, keď na moje vytočené vytočenie poznamenal, že tak to býva, keď si niekto neskontroluje vopred, či má všetky potrebné suroviny. Ale celkom ochotne sa ponúkol, že zájde do Billy ich kúpiť, možno budú mať. To ma ubezpečilo, že mandle vymaškrtil on. Vrátil sa bez mandlí. Ja som medzitým ešte presondovala  mrazničku a v jednom šuplíku som narazila na obielené lieskovce. Tak som ich použila miesto mandlí. No panečku! S orieškami boli uši azda aj lepšie ako s mandľami...a voňavééé... 😍😍😍
     Iva je skvelá baba, ktorá úplne nebesky pečie.  Podľa mňa je to pekokráľovná. Keby ste videli jej chleby, bagety, rožky, rôzne koláče... nádhera. O pár týždňov vyjde jej nová kniha. Veľmi sa na ňu už teším. Bude sa volať "Ruky v mouce"... to je taký príznačný názov knihy od človeka, ktorý denne vymýšľa, kumštuje, niečo pečie z tej múky alebo dolaďuje niektoré iné recepty. Verte, že jej recepty sú poriadne aj premyslené, aj viackrát vyskúšané a bezvadné, chutné.
Ak bude kniha distribuovaná aj na Slovensko, určite si ju kúpte, ak sa zaujímate o pekárčinu. 


 Čo na to:

Omládok (druh prefermentu):
100 g voda
130 g hladká múka 
1 ČL  sladenky
 12  g čerstvé droždie

ďalej:
140 g voda
  50 g roztopené maslo
  80 g kr. cukru
2 PL  citrónová šťava
citrónová kôra
vanilkový cukor
350 g hladká múka
1/2 ČL soli

okrem toho:
maslo na namáčanie plátkov
vajíčko na potretie
mandľové lupienky na posypanie 
(alebo lieskovce, alebo iné drvené orechy)
prášk. cukor (príp. aj škorica) na posypanie
upečeného múčnika

Ako na to:

Najprv v mise pripravíme omládok. Vo vlažnej vode rozmiešame sladenku a pridáme rozdrobené droždie. Po chvíli, keď sa droždie rozpustí vmiešame múku. Poriadne premiešame, prikryjeme a hodinu necháme kysnúť. 
Potom pridáme k omládku vlažnú vodu (môžete aj mlieko), cukor, citrónovú kôru a šťavu, vanilkový cukor, hladkú múku zmiešanú so soľou a nahrubo zamiešame. Potom pridáme roztopené maslo a riadne premiešame varechou. 
Kto má pekáreň, môže cesto prehodiť do nej, prípadne do misy robota, alebo vymiesime ručne. Ja som ho dala do nádobky DP na program "cesto". Po dokončení programu cesto z DP vyberieme a prehrabeme do pôvodnej misy, ktorú prikryjeme a necháme cesto ešte odpočívať 10 - 15 minút.
Vykysnuté cesto prepracujeme na pomúčenej doske, z cesta odrežeme kúsok o veľkosti vlašského orecha a zvyšok rozdelíme na 12 rovnakých kúskov. Sformujeme ich do malých bochníčkov a necháme ich na doske postáť cca 10 min prikryté utierkou. 
Pripravíme si tortovú formu, ktorú buď vytrieme maslom a vysypeme múkou, alebo na dno formy položíme papier NP, formu uzavrieme a potrieme maslom (olejom) len boky formy. Ešte si necháme roztopiť maslo (ale nesmieme použiť horúce) pripravíme oriešky či mandle na posyp a roztrepeme v miske vajíčko.
Bochníčky cesta postupne rozvaľkáme na veľkosť cca 10 -11 cm. Vkladáme do misky s maslom, omočíme či potrieme a hneď vložíme do formy. Pod prvé pomaslované "ucho" vložíme prvý odrezaný kúsok cesta veľkosti orecha, o ktorý sa bude opierať prvé ucho, aby zostalo v šikmej polohe. Ostatné "uši" po rozvaľkaní a pomaslovaní kladieme asi tak z polovice na predchádzajúce, čiže sa prekrývajú. Keď sú všetky uchále vo forme, prikryjeme utierkou a necháme 15 min postáť, dokysnúť. Zatiaľ necháme vyhriať rúru na 180°C. 
Pred vložením do rúry potrieme povrch roztrepaným vajíčkom a bohato posypeme mandľami či orieškami. 
Pečieme 35 - 40 minút. Ku koncu pečenia môžeme teplotu troška znížiť (170°C). Po vybratí z rúry formu neotvárame, necháme chvíľu (15 minút) stáť vo forme niekde na sporáku. Potom až formu otvoríme a necháme celkom vychladnúť. 

Posypeme zmesou práškového a vanilkového cukru. 

Skvelé na raňajky s mliekom, alebo kakaom, či len tak ku káve... mňam! 😋😋😋   Džem a nutela sú voliteľné 😉 😈



Žiadne komentáre:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...