pondelok 30. októbra 2017

Škoricové hniezda (Kanelbullar)


     Škoricové hniezda v tvare slimákov sú známym obľúbeným pečivom v Dánsku, ale myslím, že je rozšírené po celej Škandinávii. Je to vlastne roláda z kysnutého cesta potretá škoricovou plnkou, pokrájaná na kolieska, ktoré sa upečú  a celé sa to na plechu poleje bielou kyselkavou polevou, ktorá sa čiastočne vpije do koláčov a je príjemným kontrastom oproti sladkej škoricovej náplni. 
Pečivo z uvedenej dávky je tak na jeden plech. Je mäkkučké a je možné ho ľahko  zmraziť. U nás sa minulo pol plechu a zvyšné som hneď pobalila. Vždy po 4 kúsky do papiera na pečenie a do mikroténových vreciek. No a postupne sa vyberajú z mrazničky, ak je chuť na sladké. V mikrovlnke sa rýchlo rozmrazia a môže sa maškrtiť. Ale už máme zvyk  vložiť ich ešte na pár minút do minirúry. Potom sú už akoby práve upečené. Kto má na hriankovači funkciu rozpekania pečiva, je to ešte šikovnejšie. 


Čo na to:

cesto:
1 hrnček (1 H = 2,5 dl) vlažného mlieka
4H hladkej múky
1/3 H zmäknutého masla
1/2 H cukru
1 ČL soli
2 vajíčka
7 g sušeného droždia

na náplň:
1 H trstinového cukru
3 PL mletej škorice
1/3 H zmäknutého masla

na krém:
6 PL masla
1/2 H práškového cukru
1/4 H krémového tvarohu (alebo mascarpone)
1/2 ČL vanilkovej esencie
štipka soli

Ako na to:

1) Cesto necháme vypracovať v domácej pekárni, do ktorej prísady dáme podľa zásady - najprv tekuté , potom sypké. Cesto necháme v DP  kysnúť asi 35 minút.
2) Kým cesto kysne, pripravíme náplň zmiešaním všetkých troch surovín. Nemala som doma trstinový cukor, tak som použila biely a pridala som doň 1 PL melasy.
( Melasa je vedľajší, aký zbytkový produkt pri výrobe cukru, resp. pri jeho rafinácii. No melasu som mala trstinovú, ale bolo to ok.  Nerozumiem, prečo je potrebné u nás cukor rafinovať, resp. prečo rafinujú všetok vyrobený cukor. Na nejaké cukrárske špeciality je asi potrebný, ale kľudne by mohli tento výrobný krok zrušiť pre drvivé množstvo cukru. )
3) Cesto rozváľame na doske na tenký obdĺžnik 40 x 30 cm. Potrieme ho škoricovou náplňou. Trocha som si pomohla tak, že som náplň na ceste pokvapkala trochou oleja, lepšie sa rozotierala. Ak nemáte radi presladené plnky, radšej množstvo cukru trocha zredukujte (napr. o 20%).
4) Cesto s náplňou zrolujeme


a rolku pokrájame na 2 cm hrubé plátky. Kladieme ich na plech s PNP a nechávame medzi nimi rozostupy. Hniezda ešte naberú objem a pri pečení sa spoja, takže vytvoria akoby súvislý koláč.  Pomastíme ich olejom, ktorý zabezpečí, že sa jednotlivé hniezda budú dať po upečení celkom ľahko rozoberať .


5) Plech prikryjeme utierkou a necháme ešte 30 min dokysnúť. Zatiaľ nastavíme teplotu rúry na pracovných 180°C. 
6) Plech vložíme do rúry a pečieme asi 20 minút. Po vybratí z rúry hniezda ponecháme v plechu.


7) Zatiaľ pripravíme krém, ktorým polejeme upečené hniezda priamo na plechu hneď po vybratí z rúry. Postačí, ak lyžicou v miske zmiešame všetky ingrediencie. Krémom polejeme hniezda a necháme ich trocha vychladnúť. Suroviny na krém som mierne zredukovala, lebo som nechcela hniezda mať celé pokryté krémom. Urobila som ho  z polovičného množstva surovín, len množstvo tvarohu som ponechala. 


Recept som našla na internete (prosvet.cz). V článku písali, že krém sa nemusí dávať, ale ako som už hore písala, mne sa hniezda s krémom páčili, pretože boli istou protiváhou k sladkej plnke. Okrem toho si myslím, že krém je dôvodom, prečo hniezda hneď tak ľahko nevyschnú a pečivo je príjemné. Fajn recept, len nabudúce dám do plnky trocha menej cukru a možno do cesta dám iba žĺtky. Inšpirujte sa. 



1 komentár:

Eva Boťanská povedal(a)...

Tak toto sa mi páči...škoricové osie hniezda robievam ale takto obohatené musím vyskúšať...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...