streda, 19. februára 2014

Rožteky môjho detstva ( Minkin recept)


      Ja som bola decko, ktoré by nik na čokolády nenalákal. A tak je tomu dodnes. Nie, že by som ju úplne ignorovala, ale akosi mi nebola vzácna, nemávala som chuť na tú dobrotu.
Jasnačka, maškrtná som bola :-) ako všetky deti. Mojimi obľúbenými maškrtami vždy boli zmrzliny a tieto rožteky. A ešte  parížske rožky  a Slovan kocka :-). Na Slovan som aj zabudla, ale tieto orechové rožteky sú asi v každej mojej bunke :-).
      Vďaka za recept predovšetkým Minke, ktorá svoj či recept svojej príbuznej sprostredkovala nám všetkým a tiež Yvett, ktorá ho na nete vymákla a poslala ďalej na mmb.sk


Čo na to:

cesto:
300 g hladká múka
250 g Cera
11 PL studená voda
1/3 čL soľ

plnka:
300 g orechy 
práškový cukor podľa chuti (radšej viac, lebo cesto neobsahuje cukr)
120 g piškóty
4 PL rumu 
rumová esencia
mlieko podľa potreby
cukor práškový podľa potreby

Ako na to:

Ceru pokrájame na plátky, pridáme ju do misy k osolenej múke a odmeriame 11 PL vody. Všetko spolu zmiesime na kompaktnú hmotu. Ja som sa zo začiatku trápila rukami, ale keď ma zanedlho trpezlivosť prešla, šupla som to do robota, ktorý to mal hotové bleskovo. Radšej umyjem misu a nože od robota, než toto rukami mágať. Cesto vybraté z robota som trocha ešte posypala minimom múky, lebo to bolo nepríjemne lepkavé od tuku. 

Cesto necháme chvíľu stáť a pripravíme plnku:

Orechy pomelieme najemno (časť môžeme jemne a menšiu časť nahrubo, lebo je príjemné hryzkať kúsky orechov) a mixneme piškóty. (Nezáleží príliš na dôkladnom a jemnom mixovani). Vsypeme ich ku orechom, potom pridáme práškový cukor, rum, esenciu a mlieko pridávame postupne, pričom zmes premiešavame. Má mať hustejšiu kašovitú konzistenciu. 
V pôvodnom recepte sa plnka varila, resp. orechy s mliekom a cukrom sa varili. Ja som to prestala robiť, aby mi teplá plnka neohrievala príliš cesto, alebo aby som nemusela čakať, kým vychladne. No a je to ok.

Cesto dáme na dobre pomúčenú  veľkú !  dosku, posypeme aj zhora a rozvaľkáme ho do obdĺžnika. 
Potom ho po dĺžke radielkom rozrežeme na 6 rovnako širokých pásov.
Po celej dĺžke pásov kladieme ich stredom plnku


a každý pás cez ňu preložíme a uzavrieme. Trocha rukami povalcujeme a spoj necháme na doske. 


Konce valčekov odrežeme a zarovnáme, aby sme ich mali v zákryte na obidvoch stranách. 
Vymeriame si budúcu dĺžku rožtekov - na prvom valčeku si urobíme jemné zárezy a potom zoberieme dlhé pravítko, ktoré nasmerujeme kolmo na valčeky a v naznačených vzdialenostiach prerežeme vždy naraz.

 

 Ja som to prerezala dlhým plechovým podberákom, ktorý používam na prenášanie závinov z dosky na plech, ale kľudne sa to dá spraviť aj rúčkou varechy, i keď tá nie je úplne ideálna,  alebo tortovým nožom.

Jednotlivé kúsky kladieme na plech s PNP, kde ich ohneme do tvaru rožka.


 Potrieme ich vajíčkom rozšľahaným s troškou mlieka a dáme piecť do rúry pri teplote cca 180 - 200°C. Upečieme ich pekne dozlatista.... trvanie nepoviem, lebo fakt neviem, robila som popritom ešte bagety, takže som sa nesústredila na čas nejak extra, len som občas mrkla na rúru... Odhadom, podotýkam, že hrubým odhadom to mohlo byť 20 - 25 minút. 


 Pocukrujeme ich radšej hneď na plechu a ušetríme si neporiadok.


 Ja nie som priateľka veľkého cukrovania, ale v tomto prípade treba, pretože do cesta sa nedáva cukor.

  

Sú úžasné, mňam :-) 
 


P.S. Dnes, nedeľa 23.2.  - totálna likvidácia týchto rožtekov a musím ich pochváliť, že vôôbec nestvrdli a chutné boli dodnes. Takže sa dajú zaradiť kľudne medzi vianočné cukrovinky... dobré, nie? :-) 

2 komentáre:

milena chalupnikova povedal(a)...

dakujem...mas ich prekrasne

nigina povedal(a)...

minka, to ja ďakujem :-) musím povedať, že príprava týchto rožtekov bola príjemná hra a rožteky sú fakt perfektné a pripomínajú detstvo :-D

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...