piatok 6. augusta 2010

Slivkové gule zo zemiakového cesta


 Čo na to:

500 g zemiakov uvarených v šupke,
2 vajcia,
10 PL mlieka,
rovná čL soli,
polohrubá múka dľa potreby ( u mňa asi 12 vrchovato naplnených PL ako základ cesta + cca 4 ďalšie PL) slivky


na pomastenie: maslo
na posypanie: mak, práškový cukor podľa chuti
zmes kryštálového cukru a ml. škorice - na obalenie kyslejších sliviek pred plnením do cesta - nie je to nutné, ale je to dobré - dnes 6.8. 2013 som vyskúšala :-)

Ako na to:

Zemiaky v šupe umyjeme a dáme variť. Vychladnuté ošúpeme a postrúhame na jemnom strúhadle. Dáme na pomúčenú dosku, osolíme, pridáme celé vajcia, premiešame a postupne pridávame mlieko a múku.



Cesto je spočiatku lepivé, nepríjemné, ale následným hnetením s múkou sa to zlepšuje.



Pracujeme rýchlo.


Vyhnetené cesto rozdelíme na dve, tri časti a sformujeme z nich valčeky


Slivky dobre umyjeme pod tečúcou vodou a vyutierame ich dosucha



Z valčekov cesta odkrajujeme primerane veľké kúsky




ktoré dobre pomúčime a rozvaľkáme alebo len roztlačíme na placku




Do nej vložíme slivku a trpezlivo sa snažíme zabaliť ju do cesta, aby sa spoj neotvoril




Uff, uff! Slivky boli akési velikánske, takže po zabalení to boli guliskáááá :)))


Tých som ugúľala asi 7 - 8 a potom mi napadlo, že som slivky mohla prepoliť :-/
takže zvyšné som robila už také ( Prepolené slivky pred zabalením obaľujeme v zmesi kryštálového cukru a mletej škorice - je to potom eňo-ňuňo :-) dnes som to robila)


Gule varíme v osolenej vode 7 minút. Vyberieme, necháme odkvapkať a vložíme do misy, v ktorej máme pripravené maslo. Prikryjeme, aby sa maslo rýchlejšie roztopilo a potom ich varechou v mise jemne popreháňame, aby sa všetky pomaslovali.


Okrem gúľ som ušolichala z cesta aj zopár šúľancov, ktoré som v surovom stave zabudla odfotiť. Ale tu sú po uvarení spolu s guľami, pred posypaním


Posypeme makom zmiešaným s práškovým cukrom



Dobré jedlo je to. Čudujem sa, že mi veľmi nechutilo, keď som bola malá. Teraz sme mali pri papkaní hrče za ušami :D :D




5 komentárov:

Pája povedal(a)...

Nevypadají špatně, ale mou nejoblíbenější úpravou je pocukrovat a zalít smetanou a máslem.

nigina povedal(a)...

To som ešte nepočula. Keď ich budem robiť nabudúce (a to už bude zasa budúci týždeň :-D ) tak to vyskúšam. Smetana má byť sladká? myslím tým "smetanu ke šlehání"
Ďakujem za komentárik :))

Amelie povedal(a)...

to bych si dala hned:-)

jarmila povedal(a)...

Tak toto by som si dala hneď. Už aby boli slivky. Mama ich robievala posypané opraženou strúhankou a mala som ich veľmi rada. Budem sa musieť k takýmto jedlám z detstva vrátiť.

nigina povedal(a)...

Tiež mám rada s opraženou strúhankou, ale môj muž je príšerný "makovník" a zahlási, že v maku je vápnik a v strúhanke je čo? :-) no a hneď melie mak...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...