streda 4. júna 2014

Kelový prívarok

     Keď som bola malá, tak som kelový prívarok z duše nenávidela. Nejako extra ho nemilujem ani teraz, ale raz začas ho varím kvôli pestrosti a kvôli obsahu látok, ktoré sú prospešné zdraviu. Je vraj bohatý na vlákninu, ktorá je potrebná  pre náš tráviaci systém. Kel obsahuje vitamín C, vitamíny skupiny B, vitamín E a K. Je v ňom aj draslík, vápnik, horčík, síra, železo, fosfor, selén a kyselina listová. 


Čo na to: ( 4 - 5 osôb)

1/2 hlávky kelu
2 zemiaky
1/2 strednej cibule
4 PL hladkej múky
olej
cesnak
mleté čierne korenie (mčk)
soľ
vývar alebo bujónkocka

Ako na to:

Z kelu odstránime vrchné listy a odrežeme koštiaľ, prerežeme ho na polovicu a opláchneme pod tečúcou vodou.

Potom ho nakrájame na pásiky a tie ešte prepolíme.

Kel dáme variť do hrnca a varíme ho poloodkrytý, aby mohli uniknúť aromatické látky, ktoré nie moc voňajú.

Kým sa varí kel, očistíme zemiaky, umyjeme a pokrájame ich. Prihodíme do hrnca s kelom, pridáme soľ a prípadne bujónkocku.  Varíme domäkka. Tento nový kel je hotový veľmi rýchlo, tak treba dať pozor a nerozvariť ho zbytočne.
Kým sa varí, urobíme zápražku - olej, múka, miešame a restujeme do bledohneda, potom pridáme cibuľu pokrájanú nadrobno a ešte restujeme. Zalejeme studenou vodou,



 rozmiešame a vlejeme do vriaceho kelu. 

Niekedy sa mi stalo, že po pridaní zápražky to kelu nestačilo a bol riedky. Potom som musela dorábať zápražku alebo zátrepku. Teraz to robievam tak, že najprv odlejem z kelu trocha vody niekam do misky (neskôr ňou môžeme zriediť zhustnutý prívarok) a až potom vlejeme do hrnca zápražku. Treba povariť 5 minút, pridáme mčk, po odstavení doň prelisujeme cesnak.


K tomuto kelovému prívarku môžeme urobiť perkelt z bravčového mäsa, alebo dusené hovädzie mäso v plátkoch alebo na kocky, alebo fašírku. Hodí sa k nemu aj plnený kelový závitok z údeného mäsa, v prípade núdze nedostatku času aj opečená klobása. Vďaka striedaniu týchto príloh to nie je potom také jednotvárne jedlo.



4 komentáre:

Sabuliatko povedal(a)...

Ahoooj, my sme ho mali včera :) aj sa zjedol :) hoci mi baby skoro celý kel zjedli ešte zasurova :) :)
Ako dieťa som toto jedlo nemusela, ale teraz som ho akosi málo urobila :)

nigina povedal(a)...

To fakt zasurova zjedia? Som práve rozmýšlala, že by bolo dobre jesť ho surový, ale mne to príde také divné, že som tú predstavu zamietla. My sme babám navraveli, že kel jedia horolezci, horolezkyne a horolezčata :-) lebo im treba železo. Ale extra to nemilujú. Ale kelová polievka u nás fičí :-)

Amelie povedal(a)...

Hned bych si dala, vypadá to velmi lákavě.

Sabuliatko povedal(a)...

áno, zasurova ho zjedia, sama sa tomu čudujem... ale zasa šalát nemusia.... najstaršia je slabší papkáč, ale nesťažujem sa, prostredná je extra zeleninová,no a najmenšia sa prispôsobí tomu, čo má aktuálne na tanieri :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...