sobota 14. júna 2014

Zapletance a minibagetky - pečivo s bigou

     Mala som v chladničke zvyšok zarobenej bigy, tak som ju musela nejako zužitkovať, aby nevyšla nazmar.
Keď robím niečo s bigou, alebo hoc aj so starým cestom (old dough), mám radosť a teším sa na výsledok, ktorý je vždy fajn, poteší. A aj teraz bolo tak :-)

 Čo na to:

230 g   bigy
100 g   špaldovej celozrnnej múky
280 g   chlebovej múky T650
  50 g    polohrubej pšeničnej múky
60 ml    mlieka
60 ml    bieleho jogurtu
100 ml  vody
1 KL    sladenky
1 KL    melasy
2 KL    soli
2 PL    oleja
10 g     droždia (čerstvé) ja som pridala aj veľkú lyžicu ražného kvásku (nie aktivovaného, len z toho zberného kvásku, ktorý mám po kŕmení kvásku -  na zlepšenie chuti a trávenia )

 Ako na to: 

Do nádobky DP vložíme odváženú bigu (ja som pridala aj lyžicu kvásku), pridáme vlažnú vodu, vlažné mlieko rozmiešané s jogurtom. Všetko premiešame silikónovou vareškou a necháme postáť. Neskôr pridáme sladenku a melasu, odvážené a preosiate múky zmiešané so soľou. Hore dáme droždie a spustíme program na prípravu cesta. Po chvíli, keď vidíme, že všetka múka sa nabalila do cestovej gule a to má správnu konzistenciu, pridáme aj olej. Bude to chvíľu nepríjemne čvachtať, ale fakt len chvíľku. 

Čítala som, že tuk a tiež vajcia či žĺtok sa majú dávať do cesta neskôr, lebo ak sa reťazce škrobu či bielkovín v múke obalia tukom, kvasinky majú sťažený prístup k nim alebo dokonca znemožnený. A tak časť múky nemôže uvolňovať lepok a sťažuje sa kysnutie.

Necháme program pracovať až do ukončenia. Hotové vykysnuté cesto vyklopíme na pomúčenú dosku, trocha ho prepracujeme, poprekladáme a sformujeme. Chvíľu ho necháme stáť.(5 - 10 min)

Cesto rozkrájame na 10 - 12 kúskov a opäť ich necháme chvíľku stáť. Potom ich sformujeme do tvaru, ktorý si predstavujeme. Kladieme ich na plech s PNP, zakryjeme utierkou alebo fóliou a necháme ešte 20 pokysnúť. 

Rozšľaháme bielok s lyžicou mlieka a lyžicou oleja, a pred pečením ponatierame pečivká, hneď aj posypeme semienkami a/ alebo soľou. 

Vložíme do rúry a pečieme 15 min pri 200 °C. 

Upečené postriekame vodou alebo ponatierame mliekom či vodou. Necháme vychladiť zo všetkých strán.

Pečivo s bigou je asi najlepšie, lebo vo vnútri je krásne nadýchané a mäkké aj druhý deň. Druhý deň ho len troška osviežim (poprskám) a dám do rúry so zapnutým ventilátorom... hneď ako začne voňať, vypnem a po minútke vyberiem. Ale to už som písala aj skôr.



Žiadne komentáre:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...