štvrtok 5. júna 2014

Kváskový chlieb s celozrnnou múkou a melasou

     Dnes som mala velikánsku radosť. Včera som nakŕmila kvások tak poriadne, aby ho bolo dosť na dnešné pečenie. Kvások vybehol náááádherne, takmer až  vyskočil z pohára. Potom podvečer som zarobila cesto. Chcela som chlieb podobnej kvality, ako ten, čo som naposledy piekla podľa Ivky Trhoňovej (Primapekárna). Ale teraz som už recept pozmenila, ponechajúc samozrejme základné suroviny v patričných množstvách. Obmena nebola veľká, ale efekt bol parádny.
Myslím, že to je asi najlepší chlieb, aký sa mi kedy podaril. Môj maškrtný a náročný muž povedal to isté, aj keď pôvodne ma skritizoval, že som si povymýšľala zmeny.


Čo na to:

25 g ražného kvásku pravidelne vedeného
150 g vody
150 g ražnej celozrnnej múky
ďalej:
180 g vody
100 g celozrnnej pšeničnej múky
260 g chlebovej múky T650
   8 g droždia
2 čL soli
2 čL rasce
2 čL trstinového cukru
1 čL trstinovej melasy
1 tabletka celaskonu
1 PL oleja

 Ako na to:

Večer pred pečením chleba rozmiešame ražný kvások  s vodou a po pridaní múky všetko spolu vymiešame dohladka.  Kvások  namnožíme na potrebné množstvo.
Na druhý deň odoberieme z kvásku malé množstvo (opäť 25g) na pokračovanie vedenia kvásku.
Zvyšný kvások presunieme do nádobky DP, pridáme odváženú vodu, rozdrvený celaskon, melasu , dobre premiešame a pridáme obidve preosiate múky, soľ, rascu a cukor (do rohov). 
Spustíme program CESTO a necháme miesiť. Keď pekáreň spracovala múku do kompaktnej gule, pridáme olej a potom už necháme miesiť ďalej a kysnúťv DP.
Vykysnuté cesto vyklopíme na pomúčenú dosku, cesto poprekladáme a sformujeme.
Vytvorený  bochníček vložíme do silikónovej chlebíkovej formy, ktorú netreba ničím vytierať ani vysypávať. Vložíme ju do väčšieho mikroténového či polyetylénového sakla a necháme dokysnúť cca 20 - 25 minút. Občas skontrolujeme, či cesto nie je prekysnuté (jamka urobená prstom by  zostala).

 Tu je nakysnutý bochník - fotené v sakli.

Rúru zapneme na 220 - 210°C pred koncom dokysnutia bochníka. 
Vyberieme ho zo sakla a opatrne ho vložíme do  rúry a prikryjeme ho zhora alobalom. Okrem toho dáme na spodok aj pekáč s horúcou vodou. Pre istotu rúru aj vysprejujeme (boky a spodok rúry).
Kuchynské minútky nastavíme na 30 minút a máme zatiaľ frei :-).  Po tejto polhodine odstránime alobal a pečieme ešte 15 minút pri  180°C . 

Upiekol sa dobre, len som ho mala pred dokysnutím narezať. 


Po vybratí zo silikónovej formy chlieb posprejujeme zo všetkých strán vodou a necháme ho chladnúť tak, aby zo všetkých strán mohlo unikať teplo.


No a krájame až po vychladnutí .




Žiadne komentáre:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...