utorok 3. júna 2014

Celokváskový chlieb podľa Ivy

     Po vyše roku pauzovania s kváskom som sa k tomu opäť vrátila. Môj predchádzajúci kvások žil mesiac,  potom "odišiel" a prišla depka, že kváskovať nedokážem. Čo mám z toho, keď si kúpim hotový kvások? Z takého akosi radosť nemám. Chcem to dokázať, chcem to vedieť urobiť. 
No a po veľkonočných sviatkoch som  sa ku kváskovaniu vrátila. Založila som si nový a keďže už viem, kde som asi robila chybu, dúfam, že teraz sa môjmu kvásku bude dariť. Zatiaľ sa mu darí, ale je to ešte len taký mlaďoch, ani nie puberťák. Ale rozhodla som sa, že mu dám šancu, aby sa ukázal. 
     Recept som si vybrala jednoduchý, začiatočnícky a to od Ivy Trhoňovej, ktorá je spoluautorkou knihy Pekárnománie a tiež autorkou rovnomenného blogu, ktorú fakt uznávam. Na jej blogu nájdete kopec info o kvásku a jeho vedení. Taktiež na stránkach Dama.cz je veľa užitočných info. 


 Čo na to:

25 g ražného kvásku pravidelne vedeného
150 g vody
150 g ražnej celozrnnej múky

ďalej:
170 g vody
350 g chlebovej múky T650
2 čL soli
2 čL rasce
2 čL cukru

 Ako na to:

Večer pred pečením chleba rozmiešame ražný kvások  s vodou a po pridaní múky všetko spolu vymiešame dohladka. Prikryjeme a necháme stáť na linke cca 14 hodín. Kvások sa tým namnoží na potrebné množstvo.

Na druhý deň odoberieme z kvásku malé množstvo (opäť 25g),  ktoré použijeme na opätovné vedenie kvásku, čo znamená, že ho budeme zasa kŕmiť, starať sa oň ako predtým podľa tých správnych kváskových zásad :-)
Celý zvyšný kvások preškrabeme do nádobky DP, pridáme odváženú vodu, drevenou alebo silikónovou vareškou dobre premiešame, pridáme preosiatu múku, soľ, rascu a cukor (do rohov). 
Spustíme program CESTO a necháme miesiť a kysnúťv DP.

Vykysnuté cesto vyklopíme na pomúčenú dosku a cesto poprekladáme a sformujeme. Vložíme ho do pomúčenej ošatky kysnúť a potom ho preklopíme na plech. Ja nemám ošatku, takže som to urobila inak. 
Sformovaný bochníček som bez múčenia vložila do silikónovej chlebíkovej formy, ktorú netreba ničím vytierať ani vysypávať. V nej som chlieb potom aj piekla. 

Takže cesto v silikónke a strčené v sakli  som nechala v kľude asi 20 minút kysnúť. Teda ale nijaké extrémne nafúknuté cesto sa nekonalo. No bochník zväčšil svoj objem aspoň 2,5 x oproti pôvodnému.

Vždy som mala hrôzu z tých receptov, ktoré predpisovali 1/2 hodinové vykurovanie rúry spolu s nádobou na pečenie a jej vrchnákom, rýchle vybratie oboch, rýchle prehodenie nakysnutého bochníka do rozhorúčenej nádoby a následne rýchle vrátenie späť do trúby. No tréma jak hrom!!! Neraz som sa pri tom popálila alebo schaosila niečo, niečo zasa zabudla... 

No a tu bola pohodička, radosť ... Trúbu som normálka nastavila na 220°C, akonáhle teplota nabehla, vložila som dnu hrnček s horúcou vodou a bez stresu som kľudne dala na rošt tú silikónovú formu s cestom.
Zakryla som ho zvrchu alobalom, kuchynské minútky som nastavila na 30 minút a potom som odstránila alobal a piekla ešte 15 minút pri teplote zníženej na 180°C a pridanom ventilátore. 
Po vybratí zo silikónovej formy, čo bolo bez akýchkoľvek problémov, je treba chlieb posprejovať zo všetkých strán a nechať ho vychladnúť na mriežke. 

Konečne som raz krájala vychladnutý a studený chlieb. Strašne sa mi páči ten praskavý zvuk kôrky. Celý som pokrájala a dala zmraziť. (Lebo som ho piekla až asi o deviatej večer).

 
Ráno vyberieme potrebný počet krajcov, dáme buď do MW na rozmrazovanie - 1 min, alebo ak je viac času, nechať voľne rozmraziť - trvá asi 20 minút. Ale ja ho potom ešte dávam do minirúry na dáke 3 minúty a vtedy je ako čerstvo upečený. 
Dúfam, že odteraz ma už konečne prestane muž demotivovať a odhovárať od kváskovania a pekárčenia, 
lebo jemu ten chlieb chutil asi najviac. Štopal sa ním a neustále, chcel ešte jeden krajček :-) a akosi mu nešlo s tým prestať. Tak som sa potešila, že konečne teda prestanú tie rady, že kváskovanie mám zabaliť.

 

Žiadne komentáre:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...