sobota 31. mája 2014

Pletenky a rozetky - domáce kysnuté pečivo

     Som papierikový typ aj keď by som sa vôbec nehodila do nejakého úradu. Skôr presne naopak. 
Na receptík som natrafila na nejakej anglickej stránke, rýchlo som si urobila poznámky na papierik a už som bola v ďalšej vlne internetu kdesi úplne inde. Aj papierik sa kamsi zatúlal, ale dnes sa opäť objavil. Vypadol z knihy. No a bolo to fajn, lebo som si spomenula na svoj zámer, že rozetky naisto vyskúšam. A tak sa stalo.
Len som okrem nich urobila aj pár pleteniek, lebo to je môj obľúbený tvar :-) . 
     Ani neviem, komu sa mám poďakovať za tento úžasný receptík. Ale ponúkam ho aj ostatným, Vám, ktorí ste milovníci dobrého pečiva. 
Nejaké zmeny som v recepte urobila, pretože to inak nešlo. Uvádzam i pôvodný recept a vedľa sú aj zmeny, ku ktorým som sa odhodlala sama, preto lebo o čisto biele pečivo už nemám veľký záujem. Tak zvážte aj vy,
aké múky použijete a tekutinu doladíte podľa potreby už experimentálne :-) Veď aj tak, každá múka je iná...


Čo na to:

125 g štartér kysnutého cesta * (100% hydratácia) , ktorý s obľubou používate (biga, staré cesto, ap.)
150 ml voda

neskôr ďalej pridáme:
40 g kryštálového cukru  (toto je príliš veľa, stačí dať 25 g)
40 g roztopeného masla   (môže byť aj iný tuk... ja som dala 3 : 1 maslo : bravč. masť )
1 žĺtok
8 g soli                            (toto je dosť málo... ja som dala 12 g a aj to bolo ledva, ledva)
330 g chlebovej múky     ( ja som dala 100 g špaldovej celozrnnej, 50 g celozrnnej pšeničnej, 180 g
                                        chlebovej T650)  + 50 g hladkej múky + 50 ml vody
10 - 12  g čerstvého droždia

na posypanie:
morská soľ
ľubovolné semienka

na potretie:
rozpustené maslo

 * štartér kysnutého cesta - iniciátor alebo napomáhač  kysnutiu cesta a dejom, ktoré pri tom prebiehajú.

Ako na to:

Odvážime potrebné množstvo štartéra ( biga, old dough, poliš a p.) a vložíme do nádoby DP. 
Pridáme potrebné množstvo vlažnej vody a štartér s vodou dobre premiešame silikónovou stierkou. Necháme stáť.

Odvážime a preosejeme múky, pridáme do nich soľ a rukou zamiešame. 
Do MW dáme roztopiť maslo. 

Približne po 10 minútach od vloženia štartéra pridáme tuk, žĺtok a múku. Na múku rozdrolíme kvasnice a zasypeme ich cukrom. Spustíme program "Cesto" a necháme DP pracovať. 
V mojom prípade bolo cesto pri dodržaní množstiev predpísaných surovín veľmi tuhé a DP mala riadne problémy ťahať. 
Odhadla som to na prídavok cca 50 ml chýbajúcej vody, takže som ju šupla, ale nemala som dobrý odhad. 
Cesto bolo potom riedke. Takže som musela svoj omyl napraviť a najlepšie sa mi to dá v mise. Cesto som prehrabala do misy a postupne som pridávala múku, kým som nezacítila tú správnu konzistenciu. Prisypanej múky bolo 50 g (T650). Potom som už cesto opäť zverila DP. 

Vykysnuté cesto vyklopíme na pomúčenú dosku,



trocha ho prekladáme a sformujeme. Rozkrojíme ho na 8 - 9  kúskov rovnakej hmotnosti ( vážila som ich... cca 100 g ).  Necháme ich pár minút postáť.

Jednotlivé kúsky cesta vyšúľame na cca 35 cm šúľce a sformujeme z nich rozety alebo iné tvary, aké chcete.




  Necháme ich na doske chvíľu oddychovať. To oddychovanie cesta v každom prípade je dôležité!


Po chvíli oddychu poukladáme pečivká na plech s PNP,


 ponatierame ich zhora olejom a opäť ich necháme v pokoji oddychovať, aby nabehli.

Rúru vykúrime na 200 °C.

Pečivo ponatierame zmesou rozšľahaného bielka a lyžice vody, posypeme podľa úvahy či zvyklostí

a plech s rozetami vložíme do rúry. Na spodok rúry pridáme aj hrnček s horúcou vodu a vysprejujeme priestor rúry.
Pečieme na 200°C 10 minút, potom znížime na 180 °C a pečieme zasa 10 - 15 minút do zlatohneda.


Po vybratí z rúry rozetky vyložíme na mriežku, jemne ich posprejujeme vlažnou vodou (aj zospodu) a nakoniec ich zvrchu ponatierame rozpusteným maslom, budú krásne lesklé.

                              
V priereze




Žiadne komentáre:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...