pondelok, 26. mája 2014

Rebarborovo-jablkový snežný koláčik

     Včera sa mi podaril chuťovo výborný koláčik, tak vám ho chcem ponúknuť. Na prípravu vôbec nič zložitého, práve naopak, celkom rýchlovečka. Len potom treba poškať, kým sa v ňom chute rozležia, rozlezú sa navôkol a koláčik troch zvlhne. 
Recept je z časopisu, len ja som si ho trocha prispôsobila.


Čo na to:

cesto:
360 g polohrubej múky
1/2 bal. PDP
4 žĺtky
120 g práškového cukru
200 g Hery
2 - 3 PL mlieka

plnka:
1 kg rebarbory
100 ml vody
1/2 čL škorice
120 - 180 g kryštálového cukru (podľa toho, kto má ako rád sladké)
2 kopcovité PL Zlatého klasu
6 - 8 jabĺk

sneh:
4 - 5 - 6 bielkov
100 g kryštálového cukru
štipka soli
trocha citrónovej šťavy

Ako na to:

Všetky suroviny na cesto dáme do hlbšej misy a rukami spracujeme na homogénne cesto. Mlieko dávame podľa potreby. Sformujeme gulu a necháme ho chvíľu postáťzakryté proti oschnutiu. 

Očistíme rebarboru, pokrájame na menšie kúsky.



Vložíme ju do hrnca a podlejeme vodou. Dáme na sporák a privedieme do varu. Keď začne vrieť, horák vypneme, rebarboru precedíme cez sitko a vrátime do pôvodného hrnca a pridáme cukor. Rozmiešame a pridáme ešte škoricu, pomaly zahrejeme.
V troške studenej vody rozmiešame zlatý klas a vlejeme do rebarborovej kaše, tým zhustne. Miešame a hneď odstavíme, lebo sa potom bude ešte piecť. 

Očistíme a postrúhame jablká na strúhadle s veľkými slzičkami. Postrúhané jablká vyžmýkame , ale nemusíme sa snažiť odšťaviť ich maximálne. Stačí len tak postískať ich v dlaniach. 

Cesto dáme na plech s PNP a rozvaľkáme ho priamo na ňom. Kto nemá malý valček, môže trocha zaimprovizovať buď malým zaváracím pohárom alebo postačí, ak cesto rukami poroztláčate až k okrajom a do rohov.
Cesto popicháme vidličkou a posypeme ho strúhanými jablkami. Kto má jablká kyslé, posype ich trocha cukrom. Ja som mala sladké jablká, takže som necukrila. 
Na jablkovú vrstvu nalejeme rebarborovú kašu a rovnomerne ju rozotrieme po celom povrchu. 
Vložíme do rúry vyhriatej na 180°C a pečieme 15 minút. 

Kým sa pečie koláč, vyšľaháme sneh z bielkov. Norma  - to sú tie 4 bielky, ktoré zvýšili po oddelení žĺtkov na cesto, ale môžeme pridať ďalšie bielky, ak nám zvýšili z iného varenia či pečenia. Ja som pridala jeden bielok navyše. 
Bielky dáme do vyššej nádoby, pridáme soľ a šľaháme, šľaháme. Keď hmota zväčší objem a úplne zbelie, pridáme trocha citrónovej šťavy a šľaháme ďalej na najvyšších obrátkach. Súčasne pridávame po dávkach kryštálový cukor. Zmes vyšľaháme úplne dotuha, po obrátení hore dnom nesmie sneh vypadnúť.

Po 15 minútach pečenia vyberieme koláč z rúry a rozotrieme naň vyšľahaný sneh.  Alebo kto chce, snehom naplní cukrárske vrecko a povytláča ho v rôznych ozdobných kreáciach na rebarborovú vrstvu. Koláč dáme späť do rúry a ešte 15 minút pečieme.


Krájame až po úplnom vychladnutí


Koláč je najlepší po dlhšom odležaní (24 hod. a viac :-)



Iný rebarborový koláč klik - Rebarborový koláč s tvarohom

6 komentárov:

milena chalupnikova povedal(a)...

prenadherny zakusok...prenadherny!!!! Ja uz som si povedala, ze tento rok s rebarborovou koncim,ale buduci rok sa nechame inspirovat....Fakt krasny zakusok...velmi ma oslovil

nigina povedal(a)...

Minka, som rada, že ťa oslovil. Ja mám rada takéto, nie moc pracné zložité, a nekrémové.. a bez nutnosti čosi stužovať :-)
Môj muž na rebarboru nadáva - vraj sú to palice :-) ale koláč spráskal
bleskovo. Ja už na ňu nedám dopustiť, takže ak natrafím, opäť jej dám šancu na koláč :-)

rikinka povedal(a)...

Tak tento vyzerá bohovsky...chutne, šťavnato...a to som s rebarborou ešte nič nikdy nerobila. Musím to zmeniť.

nigina povedal(a)...

Jj, bol :-) šťavnatý... a po odležaní bol krásne vláčny. Rebarbora nevyzerá nijak extra teda, ale v koláčoch je super :-)

Zuzana Kučerová povedal(a)...

Dobrý deň, prosím Vás, ako krájate ten koláč, že sa Vám nepoláme sneh? Ďakujem. Inak vyzerá výborne, rebarborový mám aj ja veľmi rada.

nigina povedal(a)...

Dobrý večer, Zuzka :-) Nemám žiadny špeciálny grif na krájanie, skôr by som povedala, že som v tomto drevo. Pri tom krájaní je treba len ostrý dlhý nôž a po každom odrezaní nôž treba utrieť kuchynským papierom. Koláčik môžem odporučiť, keď bude rebarborová sezóna, skúste ho .-) Inak keď nie je rebarbora, sú jablká, pridám citrón a tiež fajn.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...