pondelok 26. mája 2014

Rebarborovo-jablkový snežný koláčik

     Včera sa mi podaril chuťovo výborný koláčik, tak vám ho chcem ponúknuť. Na prípravu vôbec nič zložitého, práve naopak, celkom rýchlovečka. Len potom treba poškať, kým sa v ňom chute rozležia, rozlezú sa navôkol a koláčik troch zvlhne. 
Recept je z časopisu, len ja som si ho trocha prispôsobila.


Čo na to:

cesto:
360 g polohrubej múky
1/2 bal. PDP
4 žĺtky
120 g práškového cukru
200 g Hery
2 - 3 PL mlieka

plnka:
1 kg rebarbory
100 ml vody
1/2 čL škorice
120 - 180 g kryštálového cukru (podľa toho, kto má ako rád sladké)
2 kopcovité PL Zlatého klasu
6 - 8 jabĺk

sneh:
4 - 5 - 6 bielkov
100 g kryštálového cukru
štipka soli
trocha citrónovej šťavy

Ako na to:

Všetky suroviny na cesto dáme do hlbšej misy a rukami spracujeme na homogénne cesto. Mlieko dávame podľa potreby. Sformujeme gulu a necháme ho chvíľu postáťzakryté proti oschnutiu. 

Očistíme rebarboru, pokrájame na menšie kúsky.



Vložíme ju do hrnca a podlejeme vodou. Dáme na sporák a privedieme do varu. Keď začne vrieť, horák vypneme, rebarboru precedíme cez sitko a vrátime do pôvodného hrnca a pridáme cukor. Rozmiešame a pridáme ešte škoricu, pomaly zahrejeme.
V troške studenej vody rozmiešame zlatý klas a vlejeme do rebarborovej kaše, tým zhustne. Miešame a hneď odstavíme, lebo sa potom bude ešte piecť. 

Očistíme a postrúhame jablká na strúhadle s veľkými slzičkami. Postrúhané jablká vyžmýkame , ale nemusíme sa snažiť odšťaviť ich maximálne. Stačí len tak postískať ich v dlaniach. 

Cesto dáme na plech s PNP a rozvaľkáme ho priamo na ňom. Kto nemá malý valček, môže trocha zaimprovizovať buď malým zaváracím pohárom alebo postačí, ak cesto rukami poroztláčate až k okrajom a do rohov.
Cesto popicháme vidličkou a posypeme ho strúhanými jablkami. Kto má jablká kyslé, posype ich trocha cukrom. Ja som mala sladké jablká, takže som necukrila. 
Na jablkovú vrstvu nalejeme rebarborovú kašu a rovnomerne ju rozotrieme po celom povrchu. 
Vložíme do rúry vyhriatej na 180°C a pečieme 15 minút. 

Kým sa pečie koláč, vyšľaháme sneh z bielkov. Norma  - to sú tie 4 bielky, ktoré zvýšili po oddelení žĺtkov na cesto, ale môžeme pridať ďalšie bielky, ak nám zvýšili z iného varenia či pečenia. Ja som pridala jeden bielok navyše. 
Bielky dáme do vyššej nádoby, pridáme soľ a šľaháme, šľaháme. Keď hmota zväčší objem a úplne zbelie, pridáme trocha citrónovej šťavy a šľaháme ďalej na najvyšších obrátkach. Súčasne pridávame po dávkach kryštálový cukor. Zmes vyšľaháme úplne dotuha, po obrátení hore dnom nesmie sneh vypadnúť.

Po 15 minútach pečenia vyberieme koláč z rúry a rozotrieme naň vyšľahaný sneh.  Alebo kto chce, snehom naplní cukrárske vrecko a povytláča ho v rôznych ozdobných kreáciach na rebarborovú vrstvu. Koláč dáme späť do rúry a ešte 15 minút pečieme.


Krájame až po úplnom vychladnutí


Koláč je najlepší po dlhšom odležaní (24 hod. a viac :-)



Iný rebarborový koláč klik - Rebarborový koláč s tvarohom

6 komentárov:

Unknown povedal(a)...

prenadherny zakusok...prenadherny!!!! Ja uz som si povedala, ze tento rok s rebarborovou koncim,ale buduci rok sa nechame inspirovat....Fakt krasny zakusok...velmi ma oslovil

nigina povedal(a)...

Minka, som rada, že ťa oslovil. Ja mám rada takéto, nie moc pracné zložité, a nekrémové.. a bez nutnosti čosi stužovať :-)
Môj muž na rebarboru nadáva - vraj sú to palice :-) ale koláč spráskal
bleskovo. Ja už na ňu nedám dopustiť, takže ak natrafím, opäť jej dám šancu na koláč :-)

Martina povedal(a)...

Tak tento vyzerá bohovsky...chutne, šťavnato...a to som s rebarborou ešte nič nikdy nerobila. Musím to zmeniť.

nigina povedal(a)...

Jj, bol :-) šťavnatý... a po odležaní bol krásne vláčny. Rebarbora nevyzerá nijak extra teda, ale v koláčoch je super :-)

Unknown povedal(a)...

Dobrý deň, prosím Vás, ako krájate ten koláč, že sa Vám nepoláme sneh? Ďakujem. Inak vyzerá výborne, rebarborový mám aj ja veľmi rada.

nigina povedal(a)...

Dobrý večer, Zuzka :-) Nemám žiadny špeciálny grif na krájanie, skôr by som povedala, že som v tomto drevo. Pri tom krájaní je treba len ostrý dlhý nôž a po každom odrezaní nôž treba utrieť kuchynským papierom. Koláčik môžem odporučiť, keď bude rebarborová sezóna, skúste ho .-) Inak keď nie je rebarbora, sú jablká, pridám citrón a tiež fajn.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...