štvrtok 15. mája 2014

Zapekané rigatoni (rigatoni al forno)

      Nenormálne dobré jedlo z talianskej kuchyne, rigatoni al forno, je veľmi nebezpečné. Túto extrémne dobrú papenu neviem prestať jesť. Každý, kto ju jedol, bol na tom rovnako... nenormálne návykové.                                   
          
                        

Čo na to:  


 guličky:
450 g mleté mäso (zmes bravčové+hovädzie)
1/2 hrnčeka postrúhaného eidamu
žemľa
1 vajíčko
petržlenová vňať
soľ
mleté čierne korenie (mčk)
štipka muškát. orieška
3 PL parmezánu
olej na opekanie

paradajková omáčka:
1,5 konzervy krájaných paradajok
1 veľká cibuľa
cesnak podľa chuti (ale dosť veľa)
bazalka
soľ
trocha cukru (podľa chuti)
olej

bešamel:
mlieko (cca 750 ml ale môže byť i viac)
hladká múka (cca 60 - 80 g)
maslo
soľ
muškátový oriešok

ostatné:
rigatoni (cestovina rigatoni, al. penne, kolienka ap.)
vajíčka natvrdo (cca 3 - 4, ale nemusia byť; ja som nedala) 
parmezán na posypanie

Ako na to:

Z mletého mäsa a zvyšných prísad a pochutín vypracujeme zmes, z ktorej potom formujeme v dlaniach malé guľky veľkosti vlašského orecha. Potom ich opečieme v panvici s rozohriatym olejom a povyberáme ich na papierové utierky.

Pripravíme paradajkovú omáčku - na olej dáme restovať cibuľu pokrájanú nadrobno, potom prihodíme ešte cesnak pokrájaný na plátky a restujeme. Prilejeme krájané paradajky, dochutíme soľou, cukrom a ja som dala aj mčk, sušenú bazalku oregano. Opečené guľky vložíme do omáčky, prikryjeme a občas jemne, opatrne pomiešame. Po cca 20 minútach odkryjeme a necháme trocha vyredukovať. Do hotovej nasekáme hrsť čerstvej bazalky. Bazalky nikdy nie je dosť, a ak nemáte práve čerstvú, dajte viac sušenej. Omáčku dáme bokom, ak budeme spokojní s jej konzistenciou - hustá má byť tak přiměřeně... aby to nebola hustá kaša ale ani polievka.

Bešamel - Do kastróla dáme rozpustiť maslo, vsypeme múku a na najmenšom stupni opekáme  (ak treba, pridáme ešte kúsok masla). Miešame dôkladne, aby zápražka neprihárala od bokov nádoby. Po dostatočnom opečení dáme dole z horáka a za ustavičného miešania vlievame mlieko. Potom omáčku vrátime na sporák a na miernom ohni varíme asi 3 minúty a počas toho neustále miešame. Omáčku osolíme podľa chuti a nakoniec vmiešame ešte trocha postrúhaného muškátového orieška. 

Kým sa venujeme omáčkam, môžeme dať variť vajcia natvrdo a cestoviny. Ja som vajcia úplne vynechala, lebo sa mi to zdalo trocha také divné.... ale teraz ma to aj mrzí :-( Mohla som dať len na skúšku do malej časti cestovín.

Rigatoni dáme variť do osolenej vody a vypneme ich, keď budú al dente ... teda nie celkom mäkké, ale tak "naskus". Precedíme ich, keď sú aj omáčky hotové a potom ich nemusíme zbytočne mastiť, olejovať.

Rigatoni precedíme a nasypeme do veľkej misy, zalejeme ich paradajkovou omáčkou s guličkami a opatrne pomiešame.
Vymastíme zapekaciu nádobu ( bude toho veľa, tak buď si zoberte väčšiu alebo skúste ako ja -  časť rajčinovej omáčky s guľkami som dala zmraziť, lebo bešamel si rýchlo urobím hockedy a po rozmrazení rajčinovej a uvarení cestovín mám takmer hotovú večeru ).
a vysypeme trochou strúhanky. Naberieme časť cestovín s omáčkou a guľkami, na to rozložíme a rozotrieme časť bešamelu, na ktorý by malí ísť kolieska vajíčok (ja som spomínala, že som vajíčka nedávala, lebo aj taká verzia receptu je... a iná verzia zas odporúča  pokrájanú  klobásku miesto mäsových guličiek). Sypneme lyžicu parmezánu a opäť dáme vrstvu cestovín s paradajkovo-guličkovou omáčkou, bešamel...
atď. Poslednou vrstvou bude tenučká vrstva bešamelu sypnutá parmezánom. Ale nestrieľa sa z toho. . .


 Dáme do rúry zapekať asi na 20 - 25 minút pri 180°C.


Žiadne komentáre:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...