piatok 2. mája 2014

Biele bagety s mliekom a smotanou

      Tieto bagety vznikli neplánovane a iba vďaka nedostatku času. Pôvodne som začala robiť langoše. Takže z normálnej hladkej múky, tej bielej špeciálky, nie z T650. Múka a rozrobené droždie už boli v mise aj s mliekom a smotanou, ale langoše som nemala čas smažiťť. Tak čo už? V rýchlosti mi napadlo, že bagety. Pridala som ešte vrchovatú lyžicu ražného kvásku, (ktorý mi teraz stále robí radosť)  zmiesila som to a trocha  prehnietla na pomúčenej doske. Cesto som nechala už napospas kysnutiu, nech si kvasinky nejako poradia. Keď som sa vrátila, už bolo cesto ako balón. Langoše už neboli potrebné, tak som cesto zrazila, premiesila znova a opäť nechala kysnúť. 
Po takej tortúre bolo cesto nádherne zamatové, keď som ho vyklopila na dosku, mohla som sa s ním hrať ako s plastelínou, bolo hebké a tvarovateľné.

   Čo na to:

400   g  hladkej múky špeciál
150 ml  vlažného mlieka
  50 ml  kyslej smotany
  12   g  čerstvého droždia
    1 PL ražného kvásku
    1 čL kryšt. cukru
    1 čL soli
            voda podľa potreby
            múka na posypanie dosky

Ako na to:

Pripravíme drožďový kvások z vlažného mlieka, rozdrobeného droždia a cukru. Vybehnuté kvasnice vlejeme do misy s osolenou múkou a zmiešame, pridáme smotanu, ražný kvások a prepracúvame všetko spolu. Zmes je poriadne hustá, takže pridávame potroche  vlažnej vody. Dáme jej len toľko, aby sa cesto dalo poriadne zmiesiť (rukou). Potom ho dáme na pomúčenú dosku a chvíľu hnetieme, kým cesto prestane lepiť. Potom použijeme aj iný spôsob spracovávania cesta - ponaťahujeme ho a poskladáme (stretch and fold), alebo ho oplieskame o dosku :-D:-D. Ja som nechcela robiť rámus, tak som ho dvoma rukami otáčala, sťahovala zvrchu dospodu, neustále tvarovala do guličky. No a keď som už usúdila, že dosť bolo rozkoše, tak som ho dala do misy, prikryla a nechala v kľude, až kým nenarástlo ako balón. 

Potom cesto v mise dostalo päsťou - to je to zrazenie cesta. Vybrala som ho a znova som ho prehnietla v dvoch rukách pričom som ho formovala do guličky a opäť ho vrátime do misy a necháme ho kysnúť. 
Po 40 minútach asi ho vyklopíme na mierne pomúčenú dosku, poprekladáme ho a rozdelíme na 2 polovice, ktoré sformujeme do bagiet. Ak cesto neposlúcha a kladie odpor, necháme ho ešte chvíľku postáť. Potom formujeme. 
Bagety položíme na plech s PNP, na ktorom urobíme záhyb, aby sa náhodou bagety nezlepili, alebo ich vložíme do bagetovej formy. Znova ich necháme chvíľu uležať zakryté utierkou a zapneme trúbu na 210°C.
Pred vložením do rúry ich narežeme alebo nastrihneme ako chceme, natrieme zvrchu mliekom a posypeme podľa vlastnej predstavy soľou, semienkami. Do rúry vložíme nádobu s horúcou vodou a vložíme bagety. Pečieme najprv 210°C / 15 minút , potom vyberieme z trúby vodu a teplotu znížime na 180°C / 10 minút a môžeme aj spustiťventilátor.

Po vybratí z rúry bagety zo všetkých strán jemne posprejujeme vlažnou vodou a necháme ich na mriežke vychladnúť.

Neviem, ako sa vám ostatným darí ustrážiť práve upečené pekárske mňamky?
Ja som nedávno piekla chlieb, vyložila som ho na mriežku, v kuchyni som zhasla a odišla do inej miestnosti. Len tak hmlisto som pomyslela na to, že by mohol "Niekto" prísť a začať ho krájať ešte taký horúci... ale rýchlo som tú predstavu zahnala. Neprešlo snáď ani 10 minút a už ten chudák v kuchyni došiel o pätku, ktorú práve dlávil a tlačil do hlavy môj muž. Veľmi nevinne sa usmieval a ja som mu zlomyseľne zapriala, aby dostal k tomu aj bolesti brucha. Ale figu, nič mu nebolo! :-P
   Odkrojený  horúci chlieb na reze nevyzerá moc dobre, takže toto krájanie zahorúca je škodlivé, ale neviem, ako sa tomuto vyhnúť?

     No dnes kupodivu to bolo bez problémov :-)


     Aby som nezabudla... posúdenie ... V konečnom dôsledku sa mi príliš nepáčia bagety zarobené s mliekom :-(  nepripadali mi nejaké úžasné čo do chuti... také čosi ako kupované, no a zdali sa mi málo osolené. Ale mali výbornú striedku - mám na mysli jej konzistenciu;  aj kôrka bola taká správna... Myslím, že to má na svedomí to dvojité a dlhé kysnutie cesta. 
Takže ponaučenie - nezarábať bagety na spôsob langošov :-DDD a VIAC a ZDRAVO soliť :-))) (žartujem)

Žiadne komentáre:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...