piatok 16. mája 2014

Zemiakové chlebagety

        Tieto bagety sú celkom iné ako sme zvyknutí. Nie sú chrumkavé, sú to skôr pozdĺžne menšie chlebíky s príjemnou mäkkou chlebovou striedkou. Recept som si vymyslela.
V poslednej dobe sa mi totiž stále nedarí upiecť poriadny a pekný, pekne vysoký chlieb. Chlieb som začala robiť s kváskom, kvások sa mi teraz dosť dobre darí, je krásny, voňavý, vždy po nakŕmení vybehne parádne, tak som z neho nadšená. No neviem, čo vždy zbabrem vo finále. Cesto mi vždy vykysne pekne, je krásne, tučnučké, hebké a myslím si, že teraz to už isto vyjde ok.
Cesto poprekladám, sformujem a nechám ho samé kysnúť. Potom ho prídem  pozrieť a zdá sa, že by malo ísť do rúry. Takže podkúrim, cesto ešte pár minút musí čakať na vyhriatie rúry. Potom ho tam vložím a urobím čo treba ... voda, sprejovanie, blá,blá,blá... a nastavím minútky... Prídem pozrieť a už z diaľky vidím cez sklo rúry, že pôvodne krásne nabehnutý bochník je akýsi spľasnutý :-(
Chuťovo je vždy dobrý, vydrží aj dlhšie ako kupovaný chlieb, lenže... plocháčik ... teda nie úplne, ale môj muž chce mať za každú cenu iba vysoký chlieb... nie plocháčik . Ale kvások v ňom evidentne prospieva nášmu tráveniu, takže by som nechcela okašľať kváskovanie...
      No a dnes som sa nevedela rozhodnúť, či mám radšej urobiť pečivo alebo opäť robiťchlieb. Takže pre tú moju nerozhodnosť vznikli tieto chlebobagety.



Čo na to:

100 g celozrnná pšeničná múka
340 g chlebová múka T650
  60 g celozrnná špaldová múka
  70 g ražný kvások
    3 g sušené kvasnice (1/2 sáčku)
150 ml biely jogurt
150 ml vlažná voda
    2 čL soľ
    2 PL hnedý cukor
    1 čL sladenka
 160 g  zemiaky
     2 PL kačacej masti (alebo inej)


ďalej:
1čL rasca celá
1 čL ľanové semienka
1 PL tekvicové semienka
okrem toho :

čierne olivy,
bazalkové pesto (alebo pesto z cesnaku medvedieho)
bylinkový olej (alebo normálny, neutrálny)

Ako na to:

Ražný kvások rozmiešame s vlažnou vodou a bielym jogurtom, vlejeme do nádoby DP. Pridáme ešte cukor, sladenku a nasypeme zmes odvážených preosiatych múk, ktorú sme predtým premiešali so soľou a sušenými kvasnicami. 
Vložíme do DP a necháme miesiť na programe CESTO. 
Zemiaky z predchádzajúceho dňa uvarené a vychladnuté pretlačíme a rozmiešame s masťou. Pridáme do nádoby DP k miesiacemu sa cestu.
Cesto nenecháme kysnúť v DP, ale vyberieme ho do misy. Pridáme rascu, ľan, tekvicové semienka a cesto riadne premiesime, ponaťahujeme a opätovne skladáme. Ručne ho takto spracúvame asi 10 minút a potom misu s cesto zakryjeme fóliou a necháme kysnúť, kým zdvojí svoj objem.
Cesto vyklopíme na pomúčenú dosku, zvrchu tiež troška posypme, lebo cesto je pomerne lepkavé. 
Rukami ho roztiahneme do tvaru obdĺžnika s dĺžkou o málo menšou ako dĺžka bagetovej formy.  Cesto rozdelíme na 3 rovnaké pásy.
Na každý pás rozdelíme náplň, pre ktorú sme sa rozhodli. Ja som jednu bagetu plnila čiernymi olivami (pokrájané vopred) a dve bagety boli s pestom, ktoré som opatrne rozotrela po páse cesta. 
Potom bagety zrolujeme a uložíme do bagetovej formy alebo na plech.

Necháme ich kysnúť asi 25 minút a ku koncu kysnutia rozohrejeme rúru na 200 °C. 
Pred vložením bagiet do rúry si pripravíme v kanvici horúcu a bagety narežeme,  

zhora ponatierame bylinkovým olejom, posypeme soľou a vložíme do rúry spolu s horúcou vodou, ktorú necháme na spodku rúry. Pre istotu ešte priestor rúry posprejujeme vodou a potom dvierka rúry hneď zatvoríme.
Necháme ich piecť 15 minút, potom vyberieme hrniec s vodou a pečieme ešte 10 minút pri 180°C.


 Hotové upečené dáme na mriežku, potrieme ich mliekom a necháme vychladnúť.


Ráno podám report o tom, či chutili, a aké sú ich prednosti i nedostatky...

No, takže reportujem : 100% je to  chlieb, chutilo to chlebovo... akurát že pre mňa chlieb musí mať poriadnu kôrku a to som u tohto postrádala. Jednoducho pre mňa príliš mäkké. Takýto chlieb by mali piecť pre seniorov, ktorí majú trampoty so zubami.
Pred raňajkami som ich ešte trocha pripiekla, aby bol muž spokojný, (lebo napr. všetko kupované pečivo je pre neho nedopečené a vnútri surové) a teda tieto chlebagety jemu úplne vyhovovali. 
No ale ja musím špekulovať ďalej :-) a dopracovať sa k želanému chlebu.

5 komentárov:

Sabuliatko povedal(a)...

Myslím, že po víkende ich vyskúšam :) vyzerajú zaujímavo, tak sa nechám prekvapiť, ako dopadnú u nás :) isto dám vedieť :)

jarmila povedal(a)...

Tak tie vyzerajú veeeľmi chutne

Unknown povedal(a)...

fuuha...tak tie vyzeraju naramne....Mna do takehoto pecenia nedotlacis a tak len s uctou pozeram opodial......fakt krasne

Sabuliatko povedal(a)...

dajú sa urobiť aj ako chlebík, skúsila som včera hodiť suroviny do pekárne, bez plnky samozrejme, no výsledok tiež stojí zato :)

nigina povedal(a)...

Ja viem, určite sa dá z toho cesta urobiť chlieb...bagety mali chlebovú chuť.
Ty ako pečieš chlieb? v nádobe alebo voľne na plechu?
Mne sa v poslednej dobe moc chleby nedarili, okrem toho posledného... väčšinou mi spľasli v rúre, aj keď cesto pôvodne bolo fajn.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...