piatok 23. októbra 2015

Gnocchi s lososom a so špenátom v pikantnej omáčke

     Pri nedávnej návšteve Prahy som si v reštike dala toto jedlo. Príjemne ma prekvapilo a mierne som čo-to povyzvedala u čašníčky.Chutilo mi to veľmi a bola som rozhodnutá, že tú dobrotu skúsim doma urobiť. Veď čože, ňoky sú malina, niečo som vysondovala a ostatné už zvládnem. 
Pravdaže ak dvaja robia to isté, nikdy to nie je to isté. Vieme. Takže som pokojne a premyslene urobila zopár zmien a myslím, že úspešne.  Manželovi sa robili hrče za ušami :-) ... vraj. 
No, teda fakt nechcem obkecávať, skrátka ide o dobré jedlo a pri troche zručnosti aj dosť jednoduché. 
     Nakoniec, zemiakové ňoky sa dajú aj kúpiť. Ja som síce kategoricky proti, ale niekto sa nerád babre so zemiakovým cestom. Ja sa s ním babrem rada. Niekde tu na blogu je naň aj recept.http://nasavareska.blogspot.sk/2009/03/gnocchi.html

Čo na to:

(rozpočet pre  3 dospelácke porcie)
gnocchi (zo zemiakového cesta) alebo kúpené
1 stredná cibuľa
300 g lososa 
1/2 L masla
   1 L oliv. oleja
1/2 červenej mäsitej papriky
4 - 5 väčších šampiňónov
1/2 balenia baby špenátu  (cca 200 g)
1 strúčik cesnaku 
soľ
1/2 čL mleté čierne korenie (mčk)
   1 čLzmes na steak
1/3 čLmletá červená paprika 
1/3 čL drvené chilli
worcester podľa chuti
trocha vývaru
šľahačková smotana 180 g
40 g gorgonzoly
40 g parmazánu

Ako na to:

 Pripravíme zemiakové cesto, na  doske sformujeme a rozdelíme na 4 časti. Každú časť vyšúľame na dlhý šúlec s priemerom 1,5 cm. Špachtľou alebo plastovou stierkou každý šúlec rozkrájame na  asi 1 cm kúsky, ktoré trocha zvrchu pomúčime a medzi dlaňami ich sformujeme do guličky. Necháme ich čakať v pomúčenej časti dosky. Jednotlivé guličky potom pritlačíme zubami vidličky a na rube vidličky vzniknuté placky stočíme do gnocchi. Keď sme ich narobili dostatočné množstvo, vhodíme ich do vriacej osolenej vody. 
Čerstvé sú uvarené raz - dva, počkáme, kým vyplávu a ešte minútku ich povaríme. Scedíme a pod tečúcou vodou ich opláchneme. Dáme do misy, kde ich zmiešame s trochou oleja alebo masla, aby sa nezlepili.

Do hlbšej panvice vložíme posekanú cibuľu a na troche oleja ju restujeme. Po chvíli pridáme hrubostennú papriku pokrájanú na menšie kúsky, trocha neskôr pridáme naplátkované šampiňóny, osolíme, prihodíme uvedené koreniny a po chvíli restovania podlejeme trochou vývaru - asi 1,5 dl vývaru. Prikryjeme a necháme dusiť domäkka.
Lososa trocha pokvapkáme citrónom, posolíme, okoreníme a pokvapkáme olejom. Po chvíli odstátia ho dáme na pár minút pod gril, alebo ho poopekáme na grilovacej panvici. Môže sa, resp. mal by sa upiecť v rúre, ale ja som kvôli takému malému množstvu lososa nemienila hicovať veľkú rúru. Losos bol pod grilom asi 10 minút.
Potom lososa necháme trocha vychladnúť a nakoniec ho potrháme vidličkou na menšie kúsky.  Zatiaľ do panvice k zelenine pridáme baby špenát, zamiešame a prikryjeme. Špenátu môžeme pridať aj trocha viac ako som ja dala, lebo akosi sa v tej zmesi strácal.



Po chvíli dusenia prilejeme časť smotany a pridáme rozmrvenú alebo pokrájanú gorgonzolu. Necháme ju roztaviť a dobre premiešame.


Dolejeme ďalšiu časť šľahačky, necháme trocha redukovať, aby omáčka bola hustejšia (ale nie hustá) a nakoniec  pretlačíme do zmesi strúčik cesnaku a dochutíme worcestrom, prípadne podľa chuti inou z ingrediencií. Do hotovej omáčky vmiešame lososa potrhaného na kúsky.


Do omáčky vsypeme gnocchi, premiešame a prehodíme do zapekacej misy.


Zvrchu posypeme polovicou parmezánu nahoblovaného na menšie kúsky a dáme trocha zapiecť, čo netrvá moc dlho.


Zvyšok parmezánu zatiaľ postrúhame najemno a po vybratí z rúry ním celé jedlo poprášime.


Z estetického hľadiska a snáď aj pre jednoduchšie servírovanie by sa dalo jedlo zapekať ako  jednotlivé porcie  v menších  miskách.


Takto zapekané by muselo trocha vychladnúť, aby sa celá tá dobrota nerozsýpala :-( ... ale zasa si neviem predstaviť jesť polovychladnuté rybacie jedlo :-(  Takže to zapekanie jednotlivých porcií mi príde ako dobrý nápad, ktorý mne do hlavy nedorazil načas. Ale teda dobrota to bola taká veľká, aká to bola kalorická bomba :-)

Žiadne komentáre:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...