piatok 16. augusta 2013

Pagáče

   Tieto pagáčiky sú vynikajúce. Recept som vyškemrala od kolegyninej maminky. Zamilovala som sa do nich na prvý ochutnávací šup. Mali sme ich v práci na dákej oslave, keďže  ich pravdaže kamarátka doniesla.        
   No a keď som ich upiekla prvýkrát, bola som nadšená, lebo boli celkom rovnaké ako tie od Kaminej maminky. Jasne že všetkým doma móóóc chutili a chutia. Ale robievam ich len raz za čas. No veď jasne, oškvarky, kalórie... dlho to trvá... Ale keď ich už urobím, aj zopár zmrazím. A keď ich vyberieme a zohrejeme v rúre, tak paráda zasa :-)
 

 Čo na to:

75 dg polohrubej múky,
15 dg Hery,
1,5 čL soli,
2 celé vajíčka,
3 dl mlieka,
troška cukru (1 plochá čL),
kocka kvasníc,
50 dg oškvarkov, soľ,
1 čL vína alebo octu,
na potretie vajíčko + 1 PL mlieka
na posypanie rasca a hrubozrnná soľ

Ako na to:

   Pripravíme kvások - do vlažného mlieka dáme štipku cukru a rozdrobíme kvasnice. Prikryjeme a keď kvasnice vyjdú na povrch, vlejeme ich do misy, v ktorej máme pripravenú preosiatu a nahriatu múku. Pridáme vajíčka, roztopenú heru, soľ a víno. Vymiesime cesto a necháme ho na teplom mieste zakryté kysnúť nie až na dvojnásobok. Stačí cca 1/2 hodinové kysnutie...

Vykysnuté cesto vyklopíme na pomúčenú dosku a posypeme i zvrchu.


Potom ho rozvaľkáme na pomúčenej doske


 a na 2/3 cesta natrieme pomleté oškvarky.


Osolíme (v prípade, že oškvarky nie sú veľmi slané) a môžeme aj opaprikovať (prípadne posypeme aj mčk)


Nenatretú 1/3 cesta preložíme na natretú.


Taktiež preložíme cesto z druhej strany (máme na sebe 3 vrstvy)


a ešte preklopíme zhora a zdola.


Poskladané cesto prikryjeme  utierkou alebo ho vrátime do misy a necháme odpočívať cca 15 - 20 min



Potom cesto znova rozvaľkáme


a poskladáme približne rovnako ako predtým.


Opäť prikryjeme a necháme stáť. Zopakujeme ešte 2 x.


Po vykysnutí rozvaľkáme na hrúbku asi 1,5 - 2 cm. Ostrým nožom urobíme na ceste mriežku a vykrajujeme pagáčiky.

 

Kladieme ich na plech vyložený papierom a necháme ich ešte chvíľu odpočinúť pred pečením.


Potrieme ich vajcom rozmiešaným s lyžicou mlieka a posypeme hrubozrnnou soľou a rascou ( nie je nutné)


Dáme ich piecť do rúry vyhriatej na 180°C dozlatista. Ja som ich piekla 30 minút.


P.S: Ospravedlňujem sa, ale (pôvodný) recept (uverejnený 22.12.2008) som musela presunúť, pretože keď som ho teraz prerábala (dopĺňala som doň fotky postupu) , tak odrazu bolo nejaké pošahané formátovanie a celý článok vyzeral hrozne. Formátovanie sa nedalo odstrániť, boli tam nejaké rámiky, ktoré som tam pôvodne vôbec nemala...a len to hnevalo. Tak som to radšej  prerobila a dala ako nový post. Ďakujem.

4 komentáre:

Unknown povedal(a)...

Vyzerajú úžasne!! Hneď by som si dala :)

Anonymný povedal(a)...

Nigi...presne takto robievala pagace moja mamicka, ale na chlp. uz ich nerobila strasne davno, hovori, ze kupovane skvarky su nie to co domace....a cas zabijaciek z ktorych byvaju tie domace, uz skoncil. a listkuju Ti ukazkovo
vybusna

nigina povedal(a)...

Zuzka, ďakujem :-)


Minka, sú to kupované oškvarky, ale myslela som, že keď ich kúpim u renomovaného mäsiara (Orbán), tak budú bližšie tým klasickým zabíjačkovským. Len to nemám možnosť porovnať :-D
Párkrát som vytápala doma masť, ale tých škvarkov nebolo dosť na pagáče a muž ich raz-dva zbodol. Ale mali trocha inú farbu - takú dohrdzava... tieto voňali, ale farba mdlá... preto som skúsila opaprikovať. No, roboty ako na kostole, tak snáď zas o pol roka :-)

Anonymný povedal(a)...

Vies co nigi ja zase vzdy ked kupim skvarky v obchode, tak tie maju peknu farbu. A co si pamatam niektore zabijackove, tak tie boli blede. Ich farba vraj nejako suvisela s tym, ze sa macali v mlieku ci co...ale to si pamatam uz velmi matne. Moja posledna domaca zabijacka ...taka naozajstna...zo ziveho prasata, nie z kupenych poliek...bola tak pred 40 rokmi..a to som bola male dievca. ale ten stol, kde chlapi krajali slaninu na vytapanie masti..tak to si pamatam dobre....
vybusna

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...