pondelok 12. augusta 2013

Pečené bravčové s cibuľovo-pórovou omáčkou


   Takéto tradičné jedlá u nás nebývajú veľmi časté, ale teraz to bola z núdze cnosť. Jednoducho sme nemali doma zemiaky (manžel zabudol kúpiť) a ryžu sme mali predvčerom.
Spomenula som si na cibuľovú omáčku, ktorú som kedysi dááávno jedla na Záhorí, u "Cibulárú"....:-) a táto spomienka ma naštartovala. Lenže tie záhorácke recepty na jednu vec sa od seba veru dosť líšia. Takže ak tento recept nie je ten, podľa ktorého vy robíte cibuľovú omáčku, nečudujte sa.

   Sprevádzala ma smola pri fotení, lebo mi odišla baterka vo foťáku, nemala som čas na hľadanie inej, tak som niečo sfotila mobilovým foťákom, s ktorým mi to moc nejde. Nakoniec som kdesi vyštrachala nové, ale to som už zas mala iné fofry :-)


Čo na to:

Pečené mäso:
mäso vhodné na pečenie ( karé, pliecko, krkovička, bôčik )
veľká cibuľa alebo 2 menšie
2 strúčíky cesnaku,
1 menšia mrkva
soľ, mčk, rasca
čerstvý rozmarín
masť

Omáčka:
2 veľké cibule
1 strúčik cesnaku
1 menšia mrkva
1 stredný pór
1 - 2 PL masla
trocha oleja
2 PL hladkej múky
soľ, mčk,
1/4 čL kurkumy (nemusí byť)
štipka tymiánu
štipka cukru
1 dl bieleho vína
1/2 - 1 dl smotany (12%)
mlieko podľa potreby
vývar
trocha citrónovej šťavy alebo octu (podľa chuti, ale nemusí byť)

Ako na to:

Mäso pokrájame na porcie, osolíme, okoreníme mčk a prudko opečieme na rozohriatej masti, na ktorej opečieme i mrkvu pozdĺžne rozkrájanú.



 
 Poukladáme do pekáča, posypeme celou rascou, polejeme výpekom a trochou vody. Mäso dáme piecť do rúry zakryté a pečieme chvíľu pri 200°C. Po chvíli znížime na 160°C, prihodíme čerstvý posekaný rozmarín, cibuľu pokrájanú na hrubšie polmesiačiky, mäsko oblejeme šťavou, znova prikryjeme a pečieme pomaly, pomaličky asi 3 hodiny. Medzitým občas skontrolujeme, polejeme, prípadne doplníme vždy trocha tekutiny (voda, vývar). Na konci pečenia, keď je mäso mäkké, pridáme do šťavy prelisovaný cesnak, mäso ešte polejeme šťavou, odstránime vrchnák a pár minútiek zvrchu zagrilujeme (ale nie je to nutné).

Omáčka:
Cibule pokrájame nahrubo a dáme ju 

do panvice s rozohriatym maslom a trošinkou oleja restovať. Zatiaľ postrúhame mrkvu, pokrájame pór a cesnak. Prihodíme k cibuli a restujeme všetko spolu, osolíme,  pridáme koreniny a cukor, znížime teplotu a prikryté chvíľu dusíme. 


Po chvíli podlejeme trochou vína (keď nechcete, tak vývarom alebo vodou) a dusíme, kým zelenina nie je takmer rozpadnutá. Potom zmes mixneme ( ponorným alebo iným mixérom).
V kastróle rozpustíme 1 PL masla a trocha oleja, pridáme hladkú múku a urobíme bledú zápražku (nie úplne bielu), ktorú po chvíli zalejeme vývarom.
Pridáme cibuľový mix, smotanu a trochu mlieka. Miešame, lebo omáčka hustne. Nariedime ju vývarom, dosolíme a dochutíme podľa vlastného uváženia. Ja som na záver dochutila trochou citrónovej šťavy.

Medzitým urobíme knedle

a môžeme podávať

P.S. Odporúčam pripraviť omáčku deň vopred. Dnes bola oveľa lepšia ako včera. Je to k zlosti, ale fakt.

4 komentáre:

Akeber povedal(a)...

Omáčka ma oslovila určite ju vykúšam ...pre nás niečo nové vďaka :-)

nigina povedal(a)...

fakt? :-) to som rada... tak nech vám zachutí :-)

iGurman povedal(a)...

Tiež si ukladám! :-)

nigina povedal(a)...

:-) teší ma

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...