sobota 3. augusta 2013

Sedliacky chlieb s acidofilným mliekom a s bigou


  

Čo na to:

200 g biga
100 g špaldovej celozrnnej múky
100 g hladkej múky špeciál
100 g ražnej celozrnnej múky
230 g hladkej múky T650
125 g mlieka
125 g acidka
110 g vody
16 g čerstvého droždia
3 PL  roztopenej masti
2 čL  cukru
2 čL  soli
1 čL sladenky (alebo zmes: hnedého cukru+ 1/2 lyž. zomletej kávy)
2,5 PL semienok (ľan, rasca, slnečnica)
3/4 čL chlebového korenia

Ako na to:


Bigu necháme voľne nahriať na izbovú teplotu


a do nádobky DP odmeriame obidva druhy mlieka (po vybratí z chladničky nahriať v MW -  vlažné) a necelé deci prevarenej a vychladnutej vlažnej vody. 
Preosejeme múky, zmiešame ich so soľou, pridáme aj rozdrvené 2 celaskony (na čo som ja zabudla) a vsypeme tiež do nádoby DP. 
Navrch do jedného rohu namrvíme droždie a zasypeme cukrom a sladenkou, do iného kúta dáme korenie. Spustíme program na prípravu cesta a po chvíli miesenia kontrolujeme jeho vzhľad a konzistenciu. 
Postupne po lyžiciach pridávame zvyšnú vodu, ak je treba (cesto nechceme mať moc hutné, ale nesmie byť riedke - musí byť tvárne asi ako krapet hustejšia plastelína). Po pridaní vody necháme cesto ešte chvíľu miesiť, ale cca po 20 - 25 minútach celý program vypneme. 

Biga by mala byť už nahriata, takže ju pridáme do DP, k cestu, ktorého konzistenciu sme si vyregulovali, a pridáme (ale nemusíme) pripravené semienka.
Znova spustíme program a necháme ho bežať aj s kysnutím. Odporúčam kontrolovať 1/2 hodiny pred koncom programu.
(Ja som našťastie skontrolovala aj trocha skôr a cesto som musela z DP vybrať. Neviem, či to bolo súčasným horúcim počasím, alebo sa aparátik dosluhuje? Pekáreň bola nejaká priveľmi rozohriata...  
No to ešte zistíme. V každom prípade som musela cesto domiesiť inak. Nechcelo sa mi vyťahovať robot, tak som cesto miesila ručne pri pozeraní TV :-) len tak halabala... hrala som sa s ním :-D - zdokumentujem :-D 
Čiže, tu je cesto po vybratí - od tepla zrednuté...



Takže patlámo, patlámo ( hore i dolu)


a ešte chvíľu patlámo.... Občas som sa pri tom flinkala a oddychovala...aj cesto oddychovalo :-) Keď niečo miesite ručne, získavate k tomu celkom iný vzťah, ako keď vám to vymiesi mašina :-) a navyše vnímate, ako sa vám cesto mení pod rukami. A mení sa aj keď s ním nič nerobíte, keď oddychuje... po chvíli je už zase trocha iné ako bolo. Zvláštne, zaujímavé a človek by sa chcel zmenšiť na nejakú molekulárnu úroveň, aby mohol sledovať vlastnými očami všetko, čo sa s tým cestom deje. 



Môj muž si asi začína myslieť, že som šiši :-) ) Tak zvláštne na mňa pozeral... aj keď som to fotila... nechápe


Tak tu už som si povedala, že to musí cestu stačiť :-)  Mne sa teda baba na masáži  nevenovala  1/2 hodky.
Tak som teda cesto vyklopila na pomúčenú dosku.. zase nechala trocha postáť, našla som si sklenú misu na pečenie, vystlala som ju PNP a dno som posypala múkou.


Celú misu i s cestom som šupla do veľkého mikroténového sakla a také zabalené som ho dala hajinkať. Ani neviem, koľko času uplynulo, ale keď som ho prišla skontrolovať, vyzeralo takto (fotené v sakli :-)  )


Takže som nastavila teplotu na 230°C, zohriala som vodu, ktorú som potom vliala do malého pekáča na dne rúry, aby vznikala para. Misu s cestom som dala na strednú priečku rúry (lepšie je dať nižšie) lebo som si nespomenula, že by mala ísť nižšie. Ešte som pre istotu rúru i budúci chlieb vysprejovala z tej mojej zavlažovacej fľašky a zatvorila dvierka rúry. Teplotu som znížila na 210°C a nastavila som pizza program na 15 minút. Potom som znížila na t = 180°C zmenila program na normal pečenie a čas nastavila 30 minút. 
Zakaždým, keď som si prišla fetnúť chlebíkovej vône, som ho trošinka posprejovala. 
No a tu je hneď po vybratí z rúry


Potrela som ho slanou vodou a fakt krásne tichučko pukal


a potom na mrežu dať vychladnúť


Tentokrát nik do chlebíka nezapáral, lebo už bola hlboká noc a všetci spali. Ja som si vystačila s vôňou a keď krásavec vychladol, zabalila som ho len do kusa PNP, prikryla utierkou a nechala som ho na stole. 

Ráno si chlebík užil svojich 5 minút slávy a chvály, nakrájali sme si zopár oválov a vraj aké superné raňajky.


Aj keď išlo len o bežnú vajíčkovú nátierku, dáku zeleninku... no ale ten chlieb..., to on, môjho srdca šampión :-)))

2 komentáre:

Anonymný povedal(a)...

uz som raz sem pisala koment....plny slin na klavesnici....asi neviem poriadne odosielat...dost na tom.....ten chlieb vyzera absolutne ....ani neviem vypovedat ako skvelo...
vybusna

nigina povedal(a)...

:-) ďakujem ti, cením si tvoju pochvalu, keďže som zistila, aká si ty šikulkulinárka :-)
Tá biga nemá páru, fakt bol chlieb super, zjedli sme ho do poslednej omrvinky :-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...