piatok 8. januára 2016

Prešpurácky závitok v smotanovej omáčke

  

   Toto jedlo je veľmi obľúbené všetkými, vždy zostanú takmer vylízané taniere :-), ale ja ho príliš rada nevarím. Má sa robiť z hovädzieho stehna, ale u nás sa to nedá. Môj muž je zarytý odporca hovädziny, i keď párkrát prekvapil a s chuťou spráskal  roštenku a na anglický biftek sa tiež nenechá prehovárať. Okrem toho tento veľký závitok treba umne pozväzovať, aby sa pri opekaní nerozpadával. No a to je teda fuška. 
Pravdaže, dá sa to naučiť. Aj som sa to niekedy učila, ale čo sa často neopakuje, to sa ľahko zabudne. No, najskôr som si veru dôverovala, myslela som si, že keď začnem viazať, vybaví sa mi ten postup, veď som si spomínala, že to bolo jednoduché... :-) Ale čo bolo, už nie je :-) a tak som motala ako taký moták.



Čo na to:

1 kg stehna (najlepšie je hovädzie, veľký široký, dá sa
 dobre rozklepať; alebo bravčové stehno)
        mleté čierne korenie (mčk)
        muškátový oriešok
        soľ
        drvené chilli
        citrón
        olej
3 - 4 vajcia
1a 1/2 cibule
prerastená oravská al. anglická slanina
šunková saláma al. šunka
kápia, horčica
sterilizované uhorky      
olej
1 bobkový list
1 kelímok šľahačkovej smotany
2 -3 KL hladkej múky
knedľa ako príloha

Ako na to:

Mäso rozklepeme na veľký plát, posypeme mletým korením, pokvapkáme citrónovou šťavou a olejom, pomocou lyžice rozotrieme po celom pláte, stočíme a prikryté odložíme do chlaničky na 2 hodiny (môžeme aj cez noc).
Na druhý deň rozklepneme vajcia do misky, osolíme ich a okorením mčk, nastrúhaným muškátovým orieškom, rozšľaháme . Do panvice dáme trolinka oleja, na malé kocky pokrájanú tučnejšiu časť slaninky a chvíľku ju popražíme. Potom pridáme 1/2 cibule pokrájanej nadrobno a onedlho všetko zalejeme rozšľahanými vajíčkami. S panvicou nehýbeme, necháme tuhnúť ako omeletu. Zhora naukladáme do vajec chudšie plátky slaniny. Keď povrch začne tuhnúť, prevrátime tú dobrotu pomocou plytkého taniera a vrátime späť do panvice. Dopečieme už len chvíľku. 

Plát mäsa si rozložíme na dosku, osolíme ho a sypneme naň podľa chuti drvené chili (môžeme vynechať, to je môj príspevok k pôvodnému receptu :-) ). 
Celú plochu potrieme horčicou, položíme na ňu vajcovú placku, pokladieme šunkovou salámou alebo šunkou, uhorkami a plátkami kápie. Naplnený plát opatrne zrolujeme do rolády a zafixujeme buď motúzom alebo klipsňami na  závitky, ak teda postačia na priemer závitku. 

Zviazaný závitok poriadne poopekáme v rozpálenom oleji. Závitok vyberieme, do výpeku vsypeme nadrobno pokrájanú cibuľu a restujeme. Potom vlejeme hrnček vývaru alebo vody a odvaríme aj zo stien panvice výpek.
Obsah panvice vlejeme do tlakáča, vložíme závitok, podľa potreby a vlastnej úvahy doplníme tekutinu, uzavrieme hrniec a necháme cca 35 minút od natlakovania (pri hovädzom trocha dlhšie). 

Otvoríme tlakáč a zistíme, či je mäso  mäkké. Závitok vyberieme, šťavu prelejeme do normálneho kastróla a znova ju uvedieme do varu. Prilejeme do nej zátrepku zo šľahačkovej smotany a hladkej múky. Pre istotu môžeme zátrepku nalievať cez sitko, aby v omáčke nezostali hrčky. Ale rozhabarkovaním v studenej smotane a s dostatočným predstihom sa tomu dá predísť tiež. Omáčku necháme prevariť, stále miešame, aby sa pri dne neprichytávala. Podľa potreby ju doriedime vývarom alebo vodou. Podľa chuti  ju dosolíme, prípadne dochutíme podľa svojich chuťových buniek (ja som dochutila asi 1/2 PL chilli omáčky) a odstavíme. Po miernom vychladnutí vyžmýkame do omáčky trocha citrónovej šťavy. Omáčka nemá byť úplne kyslá, citrón má byť v súhre s ostatnými ingredienciami, nesmie prerážať. Táto omáčka je naozaj veľmi chutná a keby som jej koľkokoľvek urobila, tak skoro nikdy nie je dosť :-).

Ak chceme mať závitok pekne pokrájaný, treba ho nechať vychladnúť. Krájame ho dobre naostreným nožom. 



Výbornou prílohou k jedlu je knedľa... povedala by som skôr, že jedinou vhodnou prílohou :-) Fakt, bez nej si túto skvelú papenu nevychutnáte.


Recept na knedľu nájdete tu
                                 aj    tu môžete mrknúť
                              ešte aj túto opáčte
                     

Žiadne komentáre:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...