štvrtok 24. marca 2016

Bratislavské rožky (vraj "pravé bajgle" )

    Receptov na Bratislavské rožky existuje asi straaaášne  veľa. Líšia sa od seba kadečím, hlavne vzhľadom a chuťou :-D ale všetky sú vraj bratislavské :-) . Je to zrejme rovnaké ako s receptmi na pravú slovenskú kapustnicu, na správny vianočný šalát, na moravské buchty a podobne ;-).
Ja som tento recept našla už dávno niekde na nette, takže ani náhodou nie je môj. Ale píše sa v ňom, že podľa Cechu pekárov a cukrárov regiónu Západného Slovenska, musia mať Bratislavské rožky svoju charakteristickú chuť, to znamená, že cesto musí byť krehké, musí byť vyvážený pomer cesta a plnky, majú mať svoj podkovovitý tvar, pričom musia byť ale tvarovo odlíšené makové a orechové, (makové viac do tvaru C) , musia byť výrazne dohneda a mramorované vďaka potieraniu žĺtkom.
No tak, ak mám zhodnotiť tieto rožky, tak by to celkom tie "Bratislavské" nemali byť, lebo mne bolo úplne fuk, aký majú tvar makové a aký orechové. Snažila som sa dosiahnuť mramorovanie, ale asi je to príliš veľká veda... mramorovanie nemám. Možno preto, lebo som popri pečení rožkov robila ešte čosi iné (slané osie hniezda s medvedím cesnakom ) a možno mi rožky nakysli priskoro a nevenovala som sa im.
    Ale to je vo hviezdach :-), hlavne že sú to chuťovo tie, ktoré som chcela. 

Čo na to:

Cesto:
250 g pšeničná múka polohrubá
250 g pšeničná múka hladká 00
  40 g pekárske droždie
    5 g soľ
  75 g cukor kryštál
150 g čerstvé maslo
150 g plnotučné mlieko (ja som dala 2 dl)

Plnky:
160 g mletý mak
  85 g práškový cukor
160 g mleté orechy
  85 g práškový cukor
  20 g piškóty (aj viac, ak treba)
1 bal. vanilkový cukor
kôra z 1 citróna
rum + rumová esencia
citrónová esencia
mlieko (alebo voda) podľa potreby

Na potretie:
žĺtok + 1 PL voda

Ako na to:

Suroviny na cesto vložíme do DP obvyklým spôsobom a necháme vypracovať cesto. Nenecháme ho kysnúť v prevádzke DP až do konca, ale asi po 30 min. pekáreň vypneme a cesto necháme dokysnúť len tak. 

Hneď po nahodení surovín do DP sa vrhneme na prípravu plniek.
Do rajnice vsypeme mak, 1/2 dávku cukru a troška mlieka. Ten cukor budeme postupne dopĺňať, aby sme utrafili sladkosť, ktorú obľubujeme. Teda nemusíme dať plnú dávku cukru. Ja som ju dala, no zdá sa mi príliš sladká. Plnku varíme, aby mak prešiel varom, kvôli tomu dávame aj mlieko opatrnejšie. Stresovať sa nemusíme, v prípade, že je plnka tekutejšia ako treba, pridáme do nej po vychladnutí zomleté piškóty. Do makovej plnky nastrúhame citrónovú kôru a pol lyžičky citrónovej esencie.
Orechovú plnku urobíme úplne rovnako, len miesto citrónovej kôry pridáme vanilkový cukor, trocha rumu a dáme pol lyžičky rumovej esencie.
Obidve plnky dobre vymiešame a necháme vychladnúť. Pridáme ešte na dohustenie a aj podľa chuti zomleté piškóty, aby plnky boli husté a mohli sme ich tvarovať v ruke. V recepte píšu, že zahustiť možno strúhaným perníkom alebo jemnou strúhankou. 
Plnky by mali aspoň hodinu odstáť. 

Cesto z pekárne vyklopíme na dosku, trocha ho prepracujeme a necháme chvíľu postáť. Potom ho rozdelíme na dve polovice a sformujeme ich do tvaru sendviča. Oba sendviče potom zošúľame na doske na dlhší nie príliš tenký šúlec. Z šúľca odkrajujeme 25 gramové kúsky cesta (vážime) a formujeme ich do guľôčok. Zakryjeme utierkou.

Vychladnutú plnku odoberáme z rajnice lyžicou, odvážime dávku cca 22 - 24 g , a sformujeme do valčeka. Takto narobíme valčeky aj makové aj orechové.


Guľočku cesta rozvaľkáme na tenkú elipsu, položíme valček plnky a zabalíme ju do cesta, aby vznikol zámotok. Ten potom ešte na doske vyšúľame,  aby rožok bol symetrický. Ohneme ho tvaru podkovy a uložíme na plech s PN. 




Rožky potrieme žĺtkom rozšľahaným s 1/2  PL vody. Plech uložíme niekam do prievanu (balkón, terasa) aby žĺtkový "email" na rožkoch zaschol a aby rožky nekysli. 
Keď je žĺtkový náter uschnutý a nelepí, vezmeme plech dnu a necháme kysnúť v teple, aby žĺtková vrstva popraskala. Vďaka tomu by mali mať rožky pekné mramorovanie. Ja som natrela moje rožky dvoma vrstvami žĺtkového maglajsu, nechala zasušiť, ale akosi nepopraskal. A už som nechcela tráviť pri rožkoch nadbytočný počet hodín svojho života, tak som ich dala do rúry piecť aj bez mramorového popraskania. 
Rožky sa pečú pri 200°C asi 12 minút.... mne akosi netmavli podľa želania, tak som pridala čas a aj ventilátor. Piekla som ich 16 minút na 200°C s ventilátorom.


Upečené rožky vyložíme na mriežku chladnúť. Ja som ich na mužove želanie musela poprskať vodou, lebo to boli rožky pre neho :-)



1 komentár:

adkas povedal(a)...

Mnam, tie vyzeraju nadherne...jeden ako druhy

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...