nedeľa 7. septembra 2014

Linecké orechové trojuholníky


     Recept mám od kamošky a ona ho má od kolegyne, ktorá ho má od tety z Rakúska :-)
Kamoške sa to vraj nechce robiť, tak som ich skúsila ja, lebo práve som mala zopár zbytočných vaječných bielkov a nevedela som, čo s nimi.  No, poviem vám, že Nussecke, lebo tak sa to volá, mi strašne pripomínajú jeden koláč, ktorý občas robievala moja mama a ja ho tiež sem-tam spravím... hlavne v lete, keď sú horúčavy. Vtedy sa sa fakt hodí, lebo nie je krémový, nemá sa čo roztekať ani skysnúť. 

Čo na to:

cesto:
300 g hladká múka 
180 g maslo
100 g práškový cukor 
2 ks žĺtok 
1 KL citrónová kôra  
1 bal. vanilkový cukor
3/4 KL sódy bikarbóny
orechová vrstva:
6 - 8 vaječných bielkov 
200 g práškového cukru
štipka soli
150 g mletých orechov
2 PL strúhanky
ďalej:
ríbezľový džem (dala som marhuľový)
horká čokoláda 
kúsok masla
1 PL oleja

Ako na to:

Múku s PDP a s cukrom preosejeme do misy, pridáme studené maslo pokrájané na plátky , kôru a žĺtky. Maslo s múkou medzi prstami drolíme a zmiesime, až kým nevznikne kompaktné cesto. Necháme ho odležať aspoň pol hodky.
Zatiaľ do šľahacej misy nahádžeme bielky, štipku soli a trocha cukru. Šľaháme dopenista a potom začneme pridávať po častiach cukor. Vyšľaháme tuhý lesklý sneh.

 Vareškou alebo stierkou do neho primiešame zomleté orechy a strúhanku



Odležané cesto rozvaľkáme na papieri na pečenie na veľkosť plechu alebo ho rozvaľkáme priamo na plechu. Plech pravdaže vystelieme papierom PNP. Cesto zatlačíme aj do rohov, popicháme ho vidličkou a plech dáme do rúry vyhriatej na 180°C, pečieme cca 10 min.
Potom plech z rúry vyberieme a cesto potrieme džemom. Džem by mal byť ríbezľový, no keďže som taký nemala, tak som použila aký som mala :-) a to bol marhuľový.


Džem rozotrieme po celom povrchu cesta čo najrovnomernejšie a na džem nanesieme vyšľahaný sneh s orechmi

Snehovú vrstvu môžeme po rozotretí "zvlniť" nejakou pomôckou alebo hoc aj vidličkou


Plech vrátime naspäť do rúry a ďalej pečieme ešte nejakú chvíľu. Orientujeme sa podľa vzhľadu snehovej vrstvy, ktorú by sme mali mať svetlobéžovej farby


Necháme vychladnúť a odstáť. Ja som aj trocha odrezala začerstva, ale teda nijako a nikoho neohúrilo.Môj muž sa vyjadril o tom ako o kekse :-) , lebo spodná časť bola pomerne tuhá. Nuž predsa Linzer!

Poznáme linecké cesto a vieme, že najlepšie je až po dlhšom postátí, aby spodné cesto nasiaklo do seba vlhkosť džemu a celkovo, aby došlo k prepojeniu chutí. 

Čokoládu nalámeme do misky (ja som použila len 1/2 čokiny), pridáme pár plátkov masla a lyžicu oleja. Vložíme do MW a necháme všetko roztopiť. Takisto môžeme roztopiť zmes na vodnom kúpeli, to už je na každom, čo preferuje. 
Roztopenou čokoládou pofŕkame povrch koláča a necháme stuhnúť.



Odstáty koláč pokrájame


buď na trojuholníky (Ecke) alebo iné menšie tvary. A teraz je to už iná pesnička :-) a dobrá :-)


Tento koláč je podľa mňa rozumnou náhradou za všeliaké plnené keksy, ktoré sú v predaji a pre deti ale i dospelých sú zdravšou variantou maškrtenia. Samozrejme nie kvôli cukru ale kvôli tukom. Kúpenské plnené sladkosti obsahujú nie práve najzdravšie druhy tukov a nakoniec môžeme podľa úvahy znížiť aj množstvo cukru v ceste  (-15 g) a v bielkoch (- 20 - 30 g).

Žiadne komentáre:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...