streda 24. septembra 2014

Chlieb s ražným kváskom a OD

  Dlhšie som už nepiekla, prikvačila ma nejaká pekárska depka. Neúspechy s kváskovým pečením ma dokonale rozladili a myslela som, že už niiikdy viac. Prešlo pár dní a už sa cítim trocha lepšie, a aj  to kváskové pečenie mi už nepríde také hrozné. Takže sa k nemu pomaly ale s rešpektom vraciam :-).
Tentokrát ešte aj s pomocníkom, s mojím obľúbeným OD (old dough).


Čo na to:

230 g ražného kvásku
140 g OD
300 ml vody
120 ml bieleho jogurtu
100 g špaldovej celozrnnej múky
400 g chlebovej T650 múky
2 PL zemiakových vločiek
3 čL trstinového cukru
1 podrvený celaskon  (100 mg)
3 čL soli
1 čL drvenej rasce
15 g droždia
2 PL oliv. oleja (alebo dobrej masti)
semienka podľa úvahy

Ako na to:


Do nádobky DP dáme kvások, pridáme 250 ml teplej vody, staré cesto postrihané na menšie kúsky, jogurt rozmiešaný so zvyškom vody. 
Odvážime a preosejeme obidve múky, pridáme zemiakové vločky, zamiešame a pridáme soľ a rozdrvený celaskon. Zamiešame a vsypeme do nádobky. 
Na povrch múky rozdrobíme droždie a zasypeme ho cukrom, do niektorého rohu nádobky nasypeme rascu a semienka. 
Spustíme program CESTO a po chvíli kontrolujeme konzistenciu. U mňa to vyzeralo na riedke cesto, takže som postupne prisypala ešte 2,5 PL chlebovej múky. 
Program necháme dobehnúť, čo je asi 1,5 hodiny. 

Vykysnuté cesto vyklopíme na pomúčenú dosku, troška sypneme zvrchu múkou a pomocou karty ho poprekladáme z rohov. Prikryjeme ho utierkou a necháme 20 minút oddychovať. 
Po krátkom oddychu sa vrátime k cestu a striedavo ho prekladáme a hnetieme... Ak náhodou niekto nevie, ako na tieto úkony, môže si mrknúť toto video Richarda Bertineta na YouTube. Je to sympaťák a vie to.

Takže po jeho zhliadnutí si to pekne krásne vyskúšame. Presne toto sú veci, ktoré vám napísaný recept nedá, lebo nemá ako. To treba vidieť a skúsiť. Myslím, že tu som ja robila fatálne kopance, keďže som toho o prekladaní veľa nevedela. Myslela som, že tak raz, dva razy stačí. A ono nie!

Po tomto intenzívnom prekladaní dáme cestu zasa trocha oddychu, aj my si oddýchneme a potom celú procedúru zopákneme znova a sformujeme do bochníka.
Bochník vložíme do pomúčenej ošatky alebo do formy.
(Ja ošatku ešte nemám, ale mám objednané z Čiech. Bohužiaľ, musím čakať, lebo dodávateľ vraj prisľúbil, ale ešte nedodal. Chcela som  slamené, tak čakám. Ale pedigové sa dajú zohnať aj u nás... na východnom Slovensku je firma, ktorá ich robí a dajú sa objednať).

Môj bochník teda oddychoval v silikonóvej forme cca 30 minút.
Takže po 30 minútach , alebo radšej trocha v predstihu, rozkúrime trúbu na vyššiu teplotu...250°C, (v mojom prípade len na 230°C, keďže to je maximum pre silikónky). Na spodok rúry dáme starý pekáčik, do ktorého nalejeme horúcu vodu a necháme priestor rúry pol minútky zapariť. 

Hneď potom vložíme dnu bochník a rýchlo párkrát špricneme vodu z rozprašovača. Zatvoríme dvierka a nastavíme kuchynské minútky - 10 minút a pečieme na tejto vyššej teplote. 
Potom pekáč s vodou vyberieme a nastavíme nižšiu teplotu 200°C. Pečieme pri tejto teplote 15 minút a zakryjeme vrch bochníka. 
Po tomto čase pečenia bochník odkryjeme, teptotu znížime na 180°C a pečieme ďalších 15 minút. 
Bochník vyberieme z formy a položíme ho len tak na rošt do vypnutej rúry cca 5 - 10 minút.

Po vybratí chlieb položíme na rošt a poklopeme na jeho spodok. Ak poklop znie duto, chlieb je upečený ok.
Postriekame ho vodou a necháme vychladnúť. 



Žiadne komentáre:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...