štvrtok 28. mája 2015

Slané parenicové rožky

    " Mamíííí, ty pečieš moje praclíčky?"  :-) kričala  moja dcérka radostne, len čo otvorila dvere z chodby.
A keď zbadala rožky, hneď jej bolo jasné, že praclíčky nemal kto vykrajovať, keď tu nebola ona :-)...  
Pravým dôvodom však bolo, že sme doma nemali šľahačku. Náhradným riešením boli teda tieto rožteky, ktoré tvarovo dosť pripomínajú croissanty a sú syrové, takže tak trocha aj obľúbené praclíčky :-).

Čo na to:

    1 dl  mlieka
    1 čL soli
  30 g   čerstvého droždia
400 g   hladkej múky 00
250 g   masla
200 g   údenej parenice
    1 ks celé vajíčko
    1 ks žĺtok
1/2 čL cukru

na potretie:
1 vajíčko
trocha vody
rasca, syr, hrubá soľ na posypanie

Ako na to:

V miske rozmiešame droždie s cukrom a mliekom, necháme vzísť. 
Múku so soľou preosejeme na dosku, v strede urobíme priehlbinu, do ktorej  vlejeme kvások. Pridáme vajco a žĺtok a na plátky pokrájané maslo. Zhnetieme všetko dokopy. Počas ďalšieho hnetenia pridáme aj postrúhané údené pareničky. Odporúčam trocha odložiť bokom kvôli následnému posypávaniu.  Ja som si akosi pozabudla odložiť a potom som posypávala iným...cheddarom.
Počas hnetenia cesta musíme podsypávať múkou, lebo cesto je trochen lepivé...takže hnetieme do nelepiva.
Keď je cesto zhnetené, sformujeme ho do guľového tvaru, vložíme do mikroténu a necháme ho postáť asi pol hodiny na linke.
Potom ho na pomúčenej doske rozkrojíme na 6 rovnakých dielov, z ktorých sformujeme bochníčky a necháme ich 5 minút odpočívať.


Bochníčky postupne rozvaľkáme na kruh s priemerom cca 20 cm.


Kruh rozrežeme na 8 dielov, ale môžeme i na viac, ak chceme mať malinkaté rožteky. Ja som robila 8 dielov.


Kruhové výrezy postupne stáčame ku špicu, rožky trocha povaľkáme na doske a kladieme na plech s PNP.


Plech s rožkami prikryjeme utierkou a necháme 25 - 30 min v kľude a v teple.


Zapneme rúru, teplotu nastavíme na 180°C a rožky potrieme vajíčkom rozšľahaným s troškou vody. Povrch posypeme buď syrom alebo semienkami podľa obľuby. U nás vedie rasca.


Pri vkladaní do trúby celý plech ešte postriekame vodou a pečieme cca 20 min do zlatohneda.


Z uvedeného množstva surovín som mala 3 plechy, ten tretí nebol celkom zaplnený.

Musela som tú misu zobrať a odložiť, lebo vďaka takémuto ochutnávaniu :-) by nevečerali a dcére som plánovala dať  zajtra rožteky na desiatu.


Dobré sú. Vrelo ich odporúčam všetkým :-)

Žiadne komentáre:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...