piatok 22. apríla 2016

Lupáčky so starým cestom (s old dough alebo s paté fermenteé)


     Jednou ranou dve muchy - z toho istého cesta na večeru moravské koláče a na ráno zasa lupáčky s kakaom. Moravské buchty sú u nás No. 1 , ale slivkový lekvár ja príliš nemusím... a džem musí byť úplne špeci hustý...inak steká a to potom je človek celý ulepený. Takže lupáčky natierame pri raňajkách malinovým džemom, vypijeme more kakaa ...a .. no skrátka, je to bašta mňamová.


Čo na to:

400 g  hladká múka pšeničná
100 g špaldová múka biela
120 g starého cesta ( old dough)
2,5  dl mlieka
  60 g  cukor
  60 g  masla
    2    žĺtky
    7 g soli
  30 g droždia
na potretie:
1 bielok
1 PL mlieka
mak na posypanie

Ako na to:

    Suroviny naládujeme do nádobky DP v obvyklom poradí - najprv tekuté, potom sypké,  ale preferment, čiže staré cesto dáme až neskôr. Zvolíme si program cesto.  Staré cesto postriháme nožnicami na kúsky a vhadzujeme ich asi v polovici miesenia, čiže po 10 minútach od začiatku práce pekárne. Vypracované a vykysnuté cesto je krásne, zamatové. Ja som doň pridala mimo recept aj trocha rumu. Musel sa odpariť skôr, ako sa cesto vymiesilo a vykyslo, lebo nebolo cítiť žiadny rum. Nabudúce dám trocha menej droždia, keďže som použila preferment... myslím, že 20 g bude stačiť až, až...
    Cesto na doske prepracujeme, rozdelíme na dve časti a necháme ešte trocha oddychovať.
Ja som na lupáky použila iba jednu polovicu a z druhej som urobila zopár moravských koláčov.

    Bochníček na lupáky rozvaľkáme na doske do tvaru kruhu...veľkého kruhu. Rozkrojíme ho na rovnaké časti, na osminky. Každú osminku, ktorá vyzerá ako rovnoramenný trojuholník,  potom rolujeme od základne k vrcholu trojuholníka. Potom ešte na časti dosky, na ktorej nie je múka, rožok vyšúľame a pritláčame o dosku. Kladieme na plech s PNP.  Lupáky prikryjeme utierkou a necháme cca 20 min ešte pokysnúť.  Zatiaľ zapneme a nastavíme rúru na 180°C. Pred vložením do rúry lupáčky potrieme najprv olejom a po chvíli ich ponatierame bielkom rozšľahaným s 1 PL mlieka. Sypneme ich nezomletým makom a šupneme do rúry. Na plechu v rúre ich postriekame vodou z rozprašovacej PETky a už ich necháme na pokoji. Pečú sa asi 20 minút. 
   Boli senzačné, ráno som ich naprskala a dala som ich na 10 minút do minirúry a ku nim klasika kakauko :-)


   Buchty boli naplnené tvarohovou plnkou s hrozienkami a zhora slivkový lekvár plus obligátna posýpka.  Moravské "bochty" :-) sú  proste NAJ !!!


Žiadne komentáre:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...