utorok 24. apríla 2018

Trhací chlieb od Ivy


     Ak ste doma aspoň 4-členná rodina, tak chlieb možno zjete na posedenie. Ak sú deti menšie, tak asi nie, ale dobrota pre puberťákov a starších... úplne ako vyšitá. Ja som si dala k tomu mlieko a bola to balada, ale hodí sa k pivu i k vínku. Budete si odtrhávať po kúskoch a zrazu zbadáte, že by sa zišlo z väčšej dávky. Ja som to tušila, najmä keď autorka receptu (Iva z Pekárnománie.cz) to poradila 😀, takže som urobila z 1,5 dávky. (Množstvo každej ingrediencie vynásobte x 1,5) Potom sa vám práve zmestí do chlebíkovej formy. 
Tento recept je pre chlebových začiatočníkov ako stvorený. Skúste si ho a potom začnite s pecňami kysnutými droždím... a potom si pričuchnite ku kvásku. Iste vás očarí 😉


Čo na to:

180 g voda
20 g  olej
1 KL soli
1/2 KL cukru
30 g múka ražná chlebová
60 g múka pšeničná chlebová
210 g múka hladká 00
12 g droždie

Náplň:
50 g maslo
3 - 4 strúčiky cesnaku
zelené vňate (petržlen, pažítka, medvedí cesnak ap.)
strúhaný syr Gran Moravia (Parmezán, Grana Padano)
Schwarzwaldská šunka na prilepšenie (alebo špek, slaninka oravská alebo iná prerastená) - no nemusí byť! V pôvodnom recepte nebola, ale táto vôňa skvele doladila tie predchádzajúce, takže vônička to pri pečení bola perfektná

Ako na to:

Zmiešame asi 100 ml vody, cukor a droždie a pridáme trocha múky z odváženého množstva a  urobíme kvások. Necháme ho kvasiť cca 15 minút. 
Múku preosejeme do misy, pridáme kvások a ostatné suroviny a vypracujeme cesto, ktoré necháme prikryté kysnúť asi 1 hodinu na teplom mieste. Cesto môžeme nechať vypracovať aj v DP alebo robotom.
Nakysnuté cesto vyklopíme na pomúčenú dosku a trocha ho prepracujeme. Sformujeme do bochníka a necháme ho zakryté chvíľu postáť. 


Potom ho rozvaľkáme na obdĺžnik cca 50 x 30 cm.


Maslo roztopíme a do vlažného prelisujeme cesnak, premiešame a potrieme ním obdĺžnik cesta. Napokon ho posypeme posekanými alebo rozmixovanými bylinkami


a posypeme strúhaným syrom. Ja som u nás Gran Moravia syr ešte nevidela, takže ho nepoznám. Ale počula som o ňom v nejakej relácii rozhlasovej, údajne je to niečo ako Grana Padano a vyrábajú ho Česi a aj ho vyvážajú do Talianska. Tam dostane nálepku Grana Padano a predáva sa pod touto talianskou značkou. 



Lenže teraz som nemala ani Granu, tak som dala, čo som mala, čiže parmezán.



Pridala som ešte trocha Shwarzwald šunusu, lebo mám rada jeho vôňu. Pokrájala som pár plátkov na štvorčeky a sypla som ním syrový posyp... vlastne nie, tak to urobte vy, ak budete chlebík robiť.
(Ja som si spomenula prineskoro a potom som pechovala tie štvorčeky šunky pomedzi pokrájané pláty vo forme, lebo som motovidlo. No nabudúce ten šunus nechám ako plátky, len ich trocha zmenším na šírku pokrájaného cesta). 
Posypaný plát rozkrájame na 5 pruhov, ktoré poukladáme na seba a celé to rozkrájame na 6 rovnakých dielov. 






Tieto jednotlivé kusy potom vkladáme do chlebíkovej formy nastojato vedľa seba. Ak je forma z plechu, treba ju celú poriadne vytrieť maslom (ale dať PNP). Ja som použila silikónovú formu, ktorú som si kedysi kúpila na pečenia chleba. Už ju moc nepoužívam, lebo jej maxi prevádzková teplota je len do 230°C, čo je na pečenie chleba trocha málo a okrem toho rada pečiem peceň na kameni. 
Jj, ja som v tejto fáze pechovala šunusové štvorčeky medzi cesto :-( ... mohla som tam vkladať radšej väčšie plátky. Takto to zaniklo, i keď to voňalo nebesky. 
Chlebík prikryjeme fóliou alebo celú formu strčíme do sakla asi na pol hodku, aby dokyslo cesto a neobschlo. Pred vložením do rúry ešte zvrchu pokvapkáme maslom alebo potrieme a pečieme na 180°C asi 40 - 45 minút. Po uplynutí 40 - 45 minút pečenia chlebík vyklopte na PNP a chvíľu ešte dopečte na rošte (cca 3 - 4 min) aj s ventilátorom. 



Alebo ak vám dobre silno pečie, poznáte jej muchy, spoľahnite sa na vlastné skúsenosti s ňou. Mne sa môj chlebík zdal trocha nedopečený po 3/4 hodine, takže preto radím dopekanie na rošte. Ale je to individuálne a treba sa riadiť vlastnou trúbou. No, veď predsa trúby nás riadia stále, však? 😁





A teraz už len odtrhnúť kúsok a pochutnávať si. Najlepší je teplý, ale to určite každý už tuší.. 😊


2 komentáre:

Eva Boťanská povedal(a)...

Júúúj, vyzerá to veľmi lákavo...

Anonymný povedal(a)...

Ďakujem za skvelý recept! 😉

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...