pondelok 6. apríla 2015

Točené žemle


    V  hnusnom predveľkonočnom nečase sa mi teda nechcelo ísť nikam von, ale mala som chuť niečo robiť. Už som sa minule rozhodla, že prestanem snívať o Dubčekových rožkoch a prestanem vymýšľať a skúšať, ako ich napodobniť. Lenže človek mieni a Pán Boh mení. Asi to mám niekde v podvedomí zakotvené a nie a nie sa toho zbaviť. 
Nuž ale pečivo sme potrebovali, tak som sa odhodlala dáke upiecť. "Ale rozhodne nie Dubčeky", som si šomrala. Chcelo to nejakú improvizáciu, lebo v chladničke som mala zarobené moje milé čerstvučké staré cesto :-), z pečenia chleba mi zvýšilo trocha roztlačených zemiakov a to som chcela zužitkovať. 
     Tak Vám teda predstavujem výsledok :-)

  Čo na to:

150 ml mlieko
1 čL trstinový cukor
14 g droždie
170 g múka T650
  40 g múka ražná chlebová
100 g múka špaldová biela hladká
  50 g múka polohrubá
150 g staré cesto OD (old dough, paté fermenteé)
  80 g uvarené prelisované zemiaky
  40 ml vody, v ktorej sa varili zemiaky
  35 g maslo
    2 PL olej
    1 vajce
 1,5 čL soľ

na potretie:
vajíčko + 1 PL mlieka
na posypanie:
morská soľ
mak
syr 

Ako na to:

Cesto vypracuje domáca pekáreň, do ktoreje ládujeme suroviny takto:
Najskôr dáme do nádobky vlažné mlieko a vodu zo zemiakov, cukor, namrvíme droždie,  vsypeme odváženú a preosiatu múku a spustíme program CESTO.  Po zmiešaní múky s tekutinami pridáme vajce a zemiaky a necháme miešaťcca 5 minút.
V  MW alebo na sporáku rozpustíme maslo a necháme ho chvíľu postáť, potrebujeme ho vlažné. Zatiaľ odvážime staré cesto a postriháme ho na menšie kúsky.
Keď máme pripravené, staré cesto postupne vhadzujeme do nádobky počas miesenia. Potom pridáme maslo, soľ a olej. Necháme domiesiť a aj vykysnúť, kým dobehne celý program.

Vykysnuté cesto vyklopíme na pomúčenú plochu, trošilinka ho sypneme zvrchu múkou a poprekladáme ho z rohov do stredu. Sformujeme do bochníka a necháme stáť 5 minút. Ak treba, môže postáť dlšie, ale ho prikryjeme utierkou. 
Odstáte cesto rozvaľkáme do obdĺžnika s hrúbkou asi 1/2 cm a rozkrájame ho na pruhy široké 2,5 cm. 
Každý pruh cesta skrútime a potom stočíme ešte ako špirálu. Koniec cesta zasunieme nadol pod špirálu. 
Ak sa nedarí krútenie cesta, dá sa zaobísť aj bez neho. Jednoducho pás cesta len stočíme do špirály.
Žemličky kladieme na plech s PNP a dáme ich dokysnúť na teplé miesto. Plechy s pečivom zakryjeme proti oschýnaniu. 
Rúru vyhrejeme na 200°C. 
Pečivo pred pečením potrieme rozšľahaným vajcom a sypneme ho pripravenými semienkami a soľou, alebo aj strúhaným syrom. Pečivo na plechu postriekame  vodou z rozprašovača a pečieme cca 25 minút (podľa rúry aj kratšie). 
Upečené z rúry vybraté hneď postriekame vodou a povykladáme ich, aby sa ochladzovali zo všetkých strán.
Môžeme ich ponatieraťstudeným mliekom miesto prskania vodou. Budú sa viac lesknúť.

 


Žemličky vyzerali veľmi pôvabne a lákavo, nevedela som sa dočkať, aké budú a trocha som mala aj obavy, keďže som netušila, čo som upiekla... :-) 
Sú také ľahučké ako pierko, pri zahryznutí ten božský zvuk drvenej chrumkavej kôročky... a najväčšie prekvápko bolo, že tá chuť evokovala Dubkáče :-)  Môj muž  ma ale schladil, lebo zahlásil, že na chuť Dubčekových rožkov si dnes už nik nepamätá, takže vraj len MOŽNO je tá chuť podobná ... Ale nemám si z toho nič robiť a mám piecť takéto žemle hocikedy a kľudne ich môžem volať Dubčekove  :-)



Pizzové  rožky


Z 1/3 tohto skvelého cesta som urobila plnené rožky. Chcela som recept postnúť extra, ale zistila som, že už tu na blogu mám jeden druh pizza rožkov, tak by sa to asi plietlo, lebo toto boli tiež pizza rožky... pravdaže 
trocha iné ako tie pôvodné... Na plnenie som použila hustú zmes - omáčku, ktorú robievam ako základ na potretie pizzy a pravdaže aj trocha syra a to je všetko.

Cesto rozvaľkáme do tvaru kruhu s čo najväčším priemerom. rozkrojíme ho na 8 rovnakých dielov, ktoré potrieme pizzovým základom, posypeme nahrubo strúhaným syrom a zrolujeme od základne ku špicu.
Kladieme na plech s PNP, potrieme rozšľahaným vajíčkom, posypeme syrom a zľahka osolíme. 
Pečieme pri 190 - 200°C dozlatohneda.



Chcem ešte poznamenať, že táto plnka vďaka svojej  vlhkosti udrží rožky dlhší čas mäkké.

Žiadne komentáre:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...