streda 29. januára 2014

Makové zlupáčky

     Tieto makové rožteky som robila pre muža, ktorý je zjavne od maku závislý a každý týždeň musí niečo makové mať. Ak neurobím ja, urobí si sám takú gebuzinu z rožkov, ktoré obleje mliekom a posype makom. 
Vraj mu to tak robieval jeho dedko, keď bol na prázdninách... čistá nostalgia :-)...  
Tak som zvedavá, čo bude robiť, keď nám Európska únia zatrhne pestovanie maku a nebude k dostaniu. Možno krútite hlavou, ale nedávno vraj Únia zakázala Dánom pečenie ich dánskeho pečiva... zabudla som jeho čudný názov, ale sú to také dáke škoricové slimáky. Vraj do nich dávajú veľa škorice a škorica obsahuje kumarín a ten by mohol poškodiť pečeň! (Kumarín znižuje zrážanlivosť krvi. Ale obsahuje ho aj mrkva, marhule, jahody.... možno EU zakáže aj to?) :-P 
( http://www.agris.cz/clanek/182336 ,  http://www.aktuality.sk/clanok/244199/dalsie-nezmyselne-kroky-eu-chcu-zakazovat-kolace/ )
     Rožky som robila z toho istého cesta ako tvarohové šatôčky v predchádzajúcom poste. Len som ich piekla trochu viac dohneda, ako bývajú lupáčky či vianočky.


Čo na to:

cesto:
viď tvarohové šatôčky

plnka:
250 - 300 g maku
1,50 - 2,0 dl mlieka
1 čL škorice
cukor práškový podľa chuti
hrozienka

Ako na to:

Začneme makovou plnkou, pretože tá musí vychladnúť. Mak pomelieme a dáme ho do rajničky spolu s cukrom. Zalejeme polovicou mlieka, zamiešame a keď je zmes hustá, pridávame ešte mlieko. Dáme na sporák a za neustáleho miešania makovú plnku dusíme, kým dostaneme hustú makovú kašu, mlieko už nie je viditeľné. Kaša po vychladnutí ešte trocha zhustne. Pozor, aby mak neprihorel. 
Primiešame škoricu a necháme vychladnúť.


Cesto na doske rozkrojíme na 3 časti, sformujeme do bochníčka a vyvaľkáme do tvaru kruhu,

ktorý rozkrojíme na 8 alebo 12 častí, podľa toho, či chceme mať väčšie alebo menšie rožky.


Jednotlivé výrezy rukami trocha natiahneme do strán a hlavne nezabudnime vytiahnuť dva protiľahlé rohy trojuholníka pri jeho základni :-)


Na cesto naložíme makovú plnku takmer po celej ploche


vytiahnuté  rohy čiastočne preklopíme proti sebe na plnku, aby mak nevypadol.


Ešte nezabudnime posypať hrozienkami


a lupáčky zamotávame smerom k vrcholu trojuholníka.  Kladieme na plech s PNP, kde ich potrieme zmesou rozšľahaného žĺtka, mlieka a oleja. Ak ich chceme mať také tmavšie, potrieme ich po chvíli zmesou ešte raz.
Zvrchu ich posypeme nemletým makom a dáme piecť 180°C/ 13 min... ale strážte si, vieme, že každá rúra je iná...
(Ja som ich vôbec zvrchu neposypala, lebo som všetok mak zomlela a na toto som pozabudla).


Mrzí ma, že som v tomo finiši zabudla sfotiť pár obrázkov, ako lupáčky na plechu fanatasticky nakysli a boli krásne bachraté :-)... a upečené na plechu takisto... :-(  Lebo som okrem nich robila ešte šatôčky pre moju máti a pre detičky.  Tak som mala riadne fofry a po kuchyni porozkladané plechy :-)...

Toto bola prvá koštovka
Jo, a na zlupáčky som ich premenovala preto, že už sú zlupnuté a veľa pomocníkov k tomu manžel nepotreboval ... :-)

5 komentárov:

jarmila povedal(a)...

Len sa do nich zahryznúť. Až sem voňajú. Hneď by som si dala. Aj tie tvarohové šatôčky by som brala.

Laura Kováčová povedal(a)...

Vazerajú fantasticky ... mám chuť ich vyskúšať ... :) ďakujem za recept ...

nigina povedal(a)...

jarmilka, ponúkla by som ťa, keby sa dalo... :-)

nigina povedal(a)...

Laura, ďakujem :-) i ja. Zajtra budem asi robiť tvoje ochlebníky (ak mi do toho dačo nepríde) :-) vyzerajú veéééľmi lákavo. Pripomínajú mi trocha focacciu, aj keď samozrejme je to vzdialená príbuzná :-)

Laura Kováčová povedal(a)...

držím palce, aby sa ti vydarili ... a hlavne, aby chutili ... :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...