streda 1. januára 2014

Kysnutý koláč "SLNEČNICA" s rôznymi plnkami



   Taký podobný, len trocha abstraktnejší slniečkový koláč som raz videla na nette a inšpirovala som sa. Upiekla ho Ivetka zo Senice, s ktorou sa tak trolilinka internetovo poznáme z MMB.sk... Takže Ivka, ďakujem za inšpiráciu.
   Potešil sa hlavne manžel, ktorý preochotne zomlel mak, ako vždy, keď chystám čosi sladké makové :-)))



Čo na to:

250 g hladká múka
250 g polohrubá múka
1/2  kocky kvasníc (21 g)
2 kopcovité PL kryštál. cukru 
1 bal. vanil. cukru
1 čL vanil. esencie
250 ml mlieka
2 žĺtky
60 g  masla (1/4 veľkého masla)
1/2 čL soli

Ako na to: 

Najprv si pripravíme plnky podľa vlastnej úvahy, receptu. Koláč je najzaujímavejší, ak je v ňom viac druhov plniek a plníme veľmi štedro.
Ja som si pripravila orechovú, makovú a makovo-lekvárovú. 
Orechy (môžu byť rôzne druhy) si pripravíme a skontrolujeme, či náááhodou čert, ktorý nikdy nespí, nespôsobil, že medzi orechami zostal kúsok škrupiny alebo dáka nečistota.


Potom orechy opečieme nasucho na liatinovej  panvici (alebo keramickej). Zvýrazní sa tým vôňa i chuť orechov. Potom ich pomelieme.


Zomletý mak dáme do kastrólika, pridáme cukor podľa chuti, zalejeme mliekom a varíme makovú kašu :-)




 Tekutinu odparíme až do želanej hustoty makovej plnky.



Úplne rovnako si počíname i s orechovou plnkou. Bez ochutnania plnky to nepôjde, takže pri množstve cukru sa riadime svojou chuťou.




Do uduseného maku i do orechov dáme cca 1 čL mletej škorice, posekanú kandizovanú citrusovú kôru .



Ja som dala citrónovú kôru do makovej plnky a do orechovej pomarančovú. Okrem toho som si spomenula, že mám od pred Vianoc naložené hrozienka v rume. Áno, presne v tejto sklenke s nápisom "Nitroglycerol" :-))  (nie kvôli rumu ale kvôli tým hrozienkam, ktoré sú strašne dobré, keď sú také rumom nacucané) :-)
                              




Takže hrozienka aj s trochou rumu som pridala k orechovej dobrote.



Do makovej plnky som pridala nakrájané sušené figy.

Z ingrediencií na cesto vymiesime cesto - najjednoduchšie to je v DP, kde ládujeme podľa pravidla: najprv mokré suroviny, potom sypké. Takže vlejeme vlažné mlieko, žĺtky, rozpustené maslo a vsypeme múku. Do jedného rohu pridáme soľ, do protiľahlého cukor a droždie. Spustíme program na prípravu cesta. 

Ak niekto zarába cesto ručne alebo ručným elektrickým hnetačom, tak najprv zarobí kvások - do vlažného mlieka dáme cukor, rozdrobené droždie a po chvíli ho vlejeme do misy s preosiatou múkou, do ktorej sme primiešali soľ. Pridáme ešte zvyšný cukor a esenciu. Hnetačom zamiesime všetko spolu, aby nikde v mise nezostala voľná múka (bude to husté, môžete pridať odhadom ešte pol deci mlieka). Ďalej pridáme roztopené vlažné maslo a žĺtky. ( Ak pridávame tuk do cesta, v ktorom nie je múka kompletne zapracovaná do cesta, tuk sa s ňou zmieša a obalí reťazce polysacharidu v múke a kvasinky z droždia nemôžu na polysacharid dobre účinkovať. Cesto potom zle kysne. Podobne to platí aj o vajíčkach, takže vajcia a tuk dávame vždy do polospracovaného cesta).
Vymiesime pomerne tuhé cesto. Ja som ho robila takto hnetačom a potom som ho capla ešte do DP.



Vykysnuté cesto vyklopíme na pomúčenú dosku, spracujeme do bochníka



a rozkrájame na 12 rovnakých dielov. Malé bochníčky necháme na doske prikryté utierkou asi 15 - 20 minút.


Nakysnuté bochníčky budeme postupne vaľkať do tvaru kruhu s priemerom asi 12 - 15 cm.

   
 Na rozvaľkaný kruh bohato naložíme  plnku                                                                                              


a kruh s plnkou sformujeme do tvaru akejsi "lodičky", tak, že na protiľahlých stranách kruhu cesto stlačíme k sebe. Kým nebudeme mať naplnené všetky kolesá, je lepšie lodičky neuzavrieť úplne. Ponecháme si tak možnosť na konci pridať alebo ubrať časť plnky v nejakom segmente.




Takto naplníme jedenásť kolies a vzniknuté segmenty výslednej slnečnice ? kladieme na plech s PNP.


Ak nám zvýšila plnka, môžeme ešte popridávať a potom už jednotlivé buchtiská uzavrieme úplne. Dobre ich postláčame a na plechu ich upravíme do pravidelného tvaru


Dvanáste koleso naplníme inak.  Najprv v ňom  urobíme pomocou radielka  4 x  zárez smerom do stredu kruhu, aby stred zostal vcelku. Do stredu tohto kruhu dáme plnku a protiľahlé kruhové výrezy zdvihneme


a pricapkáme k plnke, čím vytvárame kvázi lupene ružičky. Potom podvihneme ďalšie výrezy a sformujeme


Takto vzniknutú ružičku položíme do stredu tak, aby zčasti ležala na špiciach plnených "lodiek".


Celé dielo potrieme olejom a dáme ešte 20 minút kysnúť napr. na sporák. 
Nastavíme teplotu rúry na 180 °C . Prichystáme si vajíčko (alebo len bielok) s 1 PL mlieka a dobre rozšľaháme na kompaktnú zmes.

Zmesou ponatierame každú skulinu koláča a vložíme do vyhriatej rúry.


Pečieme do zlatohneda cca 30 minút ( u mňa) v elektrickej rúre (vrchný a dolný ohrev).


Po upečení kvetinu položíme na mriežku a potrieme maslom



2 komentáre:

jarmila povedal(a)...

Slnečnica vyzerá úžasne. Narobila si mi chute, hoci som po sviatkoch prejedená sladkého. Len by som potrebovala vediť koľko orechov a maku si si namlela. Určite upečiem v krátkej dobe.

nigina povedal(a)...

Jarmilka, použila som hrnček vlašských orechov (viac som už nemala) a pár deka kešu, ktoré som chcela minúť (cca 5 - 7 dg). Maku bolo asi 120 g, ale keby bolo viac, nevadilo by. Môžeš urobiť aj tvarohovú plnku, alebo aj pudingovú, alebo akou zvykneš plniť buchty.

Želám ti úspešný nový rok :-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...