streda 29. januára 2014

Tvarohové šatôčky


     Tieto buchtičky som upiekla pre moju maminu. Veľmi ich má rada. Nie, to je slabé slovo :-) ona ich miluje. Akurát, že teda veľmi by ich nemala milovať. 
Na svete je to divne zariadené. Čo nám chutí, je nezdravé, zdravé nám príliš nechutí a keď nám niečo zakazujú, chceme práve to a chceme to strašne. 
Asi som neurobila dobre, keď som jej tie buchtičky urobila, lebo neviem diabeticky piecť. Nemám s tým vôbec skúsenosť. Kúpila som stéviu a verila som tomu, čo píšu... 1 tabletka mala mať väčšiu sladivosť ako kocka cukru. No a figu! Hodila som si jednu do kávy a skoro nič! 
Tak som aspoň zminimalizovala množstvo cukru do cesta. 
No a začnem sa teda obzerať aj po takých iných receptoch - dia!

Čo na to:

cesto:
500 g múky ( cca 250 g polohrubá, 125 g hladká, 125 g celozrnná alebo chlebová T650)
3 PL kryštálového cukru
350 ml mlieka
1/2 kocky kvasníc
1/2 čL soli
2 žĺtka
1 dl oleja
citrónová kôra (čerstvá)


plnka:
2 tvarohy po 250 g (hrudkový)
2 žĺtky
cukor práškový (podľa chuti, ale čo najmenej)
trocha nastrúhanej citrónovej kôry 
hrozienka (vopred namočené vo vlažnej vode)
kokos na zahustenie (dľa potreby, ale inak dávam gustin alebo zlatý klas.... ale kokos je v tom dobrý)
1 hrubší rez masla (nemusí byť, ale tvaroh sa mi zdal akýsi suchý)

Ako na to:

Napred namočíme hrozienka do vlažnej vody.
Z vlažného mlieka, cukru a kvasníc pripravíme kvások, ktorý po vybehnutí kvasiniek nalejeme do misy s múkou a soľou (múku som dala trocha nahriať do MW ... cca 1 min na rozmrazovací program).
Pekáreň som nemohla použiť, lebo pravdepodobne "odišla" a čiastočne rozobratá leží teraz ktovie kde! :-/
Takže som miesila ručne...teda s elektrickým hnetačom, ale drží sa v ruke, takže aký je to vlastne?
Po zmiesení kvásku a múky pridáme žĺtky, strúhanú kôru a nakoniec olej. Miesime, miesime, kým vládzeme, čoho asi po 10 minútach musí mať "pokrk" každý.
Misu prikryjeme vrchnákom a dáme kysnúť na teplé miesto. Obvyklý čas kysnutia, teda kým cesto zdvojnásobí svoj objem, je 1 hodina.

Vykysnuté cesto vyklopíme na pomúčenú dosku a rozvaľkáme ho do obdĺžnika


pokrájame ho na štvorce


na ktoré nanesieme tvarohovú plnku


  a posypeme odkvapkanými hrozienkami.


Protiľahlé konce cesta preložíme cez seba, aby sme náplň uzatvorili vo vnútri. Ak kúsok náplne vykúka, nevadí. Šatôčky kladieme na plech s PNP.



Naplnené plechy odložíme na teplé miesto, prikryjeme čistou utierkou a necháme dokysnúť cca 15 - 20 min.

Medzitým zapneme rúru na 180°C a necháme jej priestor trocha vyhriať.

Šatôčky zvrchu potrieme zmesou rozšľahaného vajíčka, lyžice mlieka a lyžice oleja.


Plech vložíme do rúry a šatôčky upečieme do zlatohneda ( u mňa s ventilátorom cca 12 min ). Na začiatku pečenia posprejujeme rozprašovačom priestor rúry vodou.


Po vybratí z rúry opäť posprejujeme.


Sú perfektné, mäkkučké, treba ich jemne poprášiť práškovým cukrom. Ja som ich samozrejme nepocukrovala z horeuvedených dôvodov.
Piekla som ich v pondelok večer a dnes máme stredu. Ešte stále sú mäkkulinké ako vankúšiky.


Tieto sú pre zmenu s posýpkou, robila som ich dnes (4.2.) na večeru a budú ešte na raňajky



Žiadne komentáre:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...