nedeľa 9. februára 2014

Valentínska dusená kapusta s vášnivou pečenou krkovičkou :-) a knedľou

     Nie je to veru kombinácia podľa princípu oddelenej stravy, ale je to kombinácia ako lusk. Perfektná!
Kombinácia týchto troch potravín je všeobecne dosť v obľube, ale niekedy to býva dosť nudné jedlo, vhodné akurát tak na "prijímanie potravy" a zabudnuté...nič, žiadny dojem, žiadne výrazné vnemy,  žiadne labužnícke pocity v ústach, žiadna spomienka.
Ale toto je "iné kafe"! Kapustička pikantná, sladkokyslá a trocha štrajchnutá exotikou, mäsko mäkučké, voňavé, až sa slinky zbiehajú. No a do tretice k nim knedľa. Taká poctivá, normálna domáca knedľa. 
Doteraz som furt preferovala červenú kapustu, a teda túto bielu som riadne podcenila. Už to bude inak.

Inak, viete, že kapusta obsahuje dosť rôznych antioxidantov, betakarotén, vitamíny K, E (a Céčko tiež, ale to je passé, keďže varením ho likvidujeme).Táto zelenina si zjavne zaslúži náš záujem a hlavne, aby sme ju konzumovali častejšie. Pardon, nie konzumovali, ale aby sme si na nej pochutnávali.

Čo na to:

kapusta:
1 hlávka kapusty (veľkosť individuálna S, L, XL )
1 veľká cibuľa
3 PL oleja
2 PL kryštálového cukru (pre začiatok)
1,5  čL soli 
celá rasca - trocha
mleté čierne korenie (1/4 čL alebo menej - podľa úvahy)
2 štipky kurkumy
3 veľké jablká
1/2 PL žltých hrozienok (sultánky) , ak máte len tmavé, radšej nedávajte vôbec.
1 čL vegety
+ šťava z pečeného mäsa
ocot, biele víno

mäso: 
bravčové mäso vhodné na pečenie (množstvo podľa potreby)
mleté čierne korenie (mčk)
soľ
cesnak v šupke
cibuľa - hrubšie polmesiačiky
2 PL koňaku (nepovinné )
na marinovanie:

1 PL worcester
1 PL sójovej omáčky
2 PL medu
2 - 3 PL balsamica
1/4 čL kajenské korenie (cayenne)
1/2 čL červenej papriky
2 čL zmes na steak
1/2 čL mleté čierne korenie
1/3 čL kurkumy
4 strúčiky cesnaku
5 - 6 PL oleja
rozmarín

Ako na to: 

Pripravíme si mäso na pečenie. Podľa úvahy kotlety alebo krkovicu vykostiť, prípadne ak treba, že nedrží tvar, tak zviazať kuchynským motúzom. Potom ho zo všetkých strán osolíme a okoreníme mčk.

Marinádu pripravíme zmiešaním všetkých ingrediencií. Ja som nemohla nikde nájsť med, aj keď som vedela, že ho máme.... Tak som zo starej fľaše vyškrabala horko ťažko AŽ jednu lyžicu stuhnutého medu a keďže to nestačilo a ja som čosi potrebovala na vyvážanie tabasca a worcestra v marináde, tak som teda nedostatok medu nahradila trstinovou melasou. Číre zúfalstvo...., no aj tá je sladká a konzistenciu má medovú :-) No a zrejme to bola dobrá voľba, lebo keď som marinádu ochutnala, bola som spokojná :-)

Med som nakoniec našla v chladničke, ale tam som ho vôbec nehľadala, lebo tam nebýva.  Bol nenápadne "pohodený"pri pohári s uhorkami a zakrytý ešte pohárom chrenu.  Neskoro...  jedlo už bolo hotové :-D ....a  nepriznal sa nikto :-P...

Takže osolené a okorenené mäso vložíme do nádoby, ktorá bude tak akurát pre jeho veľkosť a zo všetkých strán ho ponatierame, pooblievame marinádou. Časť cesnaku, ktorú sme neprelisovali do pácu, pokrájame a dáme na mäso. Uzavrieme a dáme do chladničky do druhého či tretieho dňa. Občas, po 4 - 5 hodinách môžeme mäso v páci otočiť, aby koreniami nasiaklo zo všetkých strán .

Ďalší deň:
Kým budeme mäso piecť, aspoň 1/2 - 1 hodinu vopred vyberieme z chladničky, aby sa voľne ohrialo ...
Vložíme ho do panvice s rozohriatym olejom alebo masťou a opečieme zo všetkých strán. Obraciame ho pomocou  klieští alebo vareškami... hlavne do neho nepichať.
Opečené mäso dáme do pekáča, prihodíme zopár kúskov neošúpaného cesnaku, cibuľové polmesiace pokrájané nahrubo, podlejeme asi 1 dl horúceho vývaru, prikryjeme vrchnákom a dáme piecť do horúcej rúry. Pečieme pri 200°C 1 hodinu.
Potom mäso obrátime, dolejeme marinádu, prikryjeme a dáme znova piecť. Môžeme znížiť teplotu (180°C). Po ďalšej polhodine pečenia pekáč vyberieme, môžeme urobiť skúšku, v akom stave upečenia je mäso a hlavne ho celé popolievame zo všetkých strán. Môžeme pridať cca 2 PL koňaku. Nemusíte sa báť, deti sa neopijú, alkohol unikne, kým sa mäso dokončí. Ďalej pečieme ešte 1/4 hodiny zakryté.
Potom mäso vyberieme, šťavu buď precedíme cez sitko, alebo aspoň povyberáme uvoľnené cesnakové šupky. Mäso potrieme maslo, do šťavy tiež pridáme kúsok masla a vrátime mäso do pekáča. Dáme opäť do rúry, už bez pokrievky a ešte 10 - 15 minút ho dopekáme, pričom ho často polievame. Ak máme mäso s
kožou navrchu, môžeme na posledných pár minút dať grilovací program. Ja som nedala, lebo som mala chudé mäso a muž mi stále pílil uši, že to už musí byť, aby som to vybala, lebo to bude vysušené...a držali ho také tie gurmánske obavy. Takže často a dôsledne polievame posledných 15 minút.
Potom vyberieme z rúry a pekáč prikryjeme. Necháme oddychovať aspoň 10 minút. Krájame až potom.

Valentínska kapusta
Kapustu dáme nastrúhať manželovi, nech si nemyslí, že ho zanedbávame :-).
My si zatiaľ nakrájame cibuľu, ošúpeme jablká  a do  veľkého kastróla nalejeme olej, pridáme kryštálový cukor a upaľujeme, upaľujeme :-) . Keď získa už trocha hnedkastú farbu, vhodíme cibuľu,  porestujeme, po chvíli pridáme časť kapusty a poriadne zamiešame, osolíme (1 čL), pridáme celú rascu. Dobre zasa premiešavame, kapustička si musí pustiť svoju šťavu.

Zasa pridáme časť kapusty, mleté čierne korenie a stále miešame. Keď už máme všetku kapustu v hrnci, vhodíme hrozienka, zasypeme postrúhanými jablkami, sypneme ždibec kurkumy a biele víno, premiešame a na chvíľu prikryjeme pokrievkou. Už som písala vyššie, ak nemáme sultánky, radšej hrozienka nedáme, lebo by v kapuste vyzerali škaredo.. Sultánky v kurkumovej kapuste ani moc nevidno, ale ich chuť pridáva kapuste na výnimočnosti a exotike.
Teraz som trocha nestíhala fotiť, resp. som pozabudla popri varení knedle.  Tak som len cvakla jabká, ktoré už boli takmer vmiešané do kapusty. Podlejeme troškou vody a prikryté dusíme do polomäkka - asi 15 minút, občas omrkneme, premiešame.

Ku koncu dusenia odoberieme z pekáča s mäsom za naberačku šťavy a vmiešame do kapusty. Šťava dodá kapuste grády, bude to super mňam! Ak máte habadej vypečenej šťavy, kľudne jej môžete pridať viac.

Necháme podusiť ešte chvíľu so šťavou a potom odstavíme. Po chvíli odstátia kapustičku dochutíme na sladkokyslo. Nemôžem úplne poradiť, koľko čoho, lebo niekto má rád viac kyslé, niekto menej, niekto má väčšiu kapustu, alebo mäsová šťava je iná...  Takže finálne dochutenie musí byť individuálne... dosoliť, docukriť, dokysliť... :-) 

No a tu máme len stručne knedle, lebo kto potrebuje, klikne si buď na tieto knedle jogurtové, alebo klikne na parené tieto alebo tie s PNP -  najobľúbenejšie  klikne  sem,

No a servírujeme svojmu Valentínovi ale aj iným členom rodiny :-) a dospeláci zapijú akože inak - pivkom!


Žiadne komentáre:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...