piatok 25. júna 2010

Lasagne s baklažánom a omáčkou Bolognese



     Konečne som spokojná. Tieto lasagne vyšli perfektne. Recept sa mi vidí dokonalý, už pri ňom zostanem. Ja som totiž milovníčka baklažánov, ale táto zelenina chutí všetkým v našej rodine. Tak som to využila a baklažán som pridala. Samozrejme, že to je len moja inovácia... To znamená, že baklažán nie je povinný a ja ho tiež do lasagní dávam len v sezóne.

Čo na to:

Cesto:
1 vajco
cca 5 PL polohrubej múky (závisí od veľkosti vajca, keby to bolo veľa, pridať troška vody),
1 čL oleja

Omáčka Bolognese:
väčšia cibuľa
cesnak podľa chuti (ale aspoň 3 strúčiky)
1 mrkva
1/4 zeleru (dá sa vynechať alebo možno dať stopkatý zeler)
konzerva krájaných paradojok (alebo čerstvých aspoň 6 pekných mäsitých - najlepšie sú také vajcovité)
trocha paradajk. pretlaku (alebo trocha paradajkového kečupu)
500 g mletého mäsa (hoväd.+bravčo+teľa)
kúsok slaniny
soľ
bazalka
oregano
mleté čierne korenie (mčk)
trocha cukru
1 dl vína
2 PL oliv. oleja

Bešamelová omáčka:
3 PL normálneho masla
3 PL hladkej múky
300 ml mlieka
trocha šľahačkovej smotany
soľ
ždibec muškátového orieška

Okrem toho :
baklažán
olej
mčk
soľ
15- 20 dg mozzarelly
50 g parmezánu

Ako na to:


Začneme s baklažánom, lebo musí odstáť, aby nebol horký. Očistíme baklažán a pokrájame ho na kolieska s hrúbkou cca 0,5 - 0,75 cm. Nasolíme ich z obidvoch strán a necháme cca 20 -30 min stáť. Potom z nich odsajeme servítkou horkú šťavu .

A nahodíme Bolognese, lebo to trvá najdlhšie. Na oleji opečieme slaninu pokrájanú nadrobno, pridáme cibuľu, orestujeme ju, potom prihodíme mrkvu postrúhanú na struháku s menšími slzičkami, zeler (ja som dala stopkový) a tiež trocha orestujeme. Potom pridáme pomleté mäso, dobre poopekáme, pridáme koreniny, soľ a podlejeme vínom (má byť biele, ale dala som červené, lebo iné doma nemávame - je to aj tak fuk) a prikryté dusíme.

Kým sa robí "boloňa", využijeme čas. Baklažán opečieme na oliv. oleji z obidvoch strán do hnedkasta, môžeme ho okoreniť mčk. Opečené z panvice vyberieme.

Po 15 minútach dusenia pridáme paradajky a dusíme ďalej zakryté ešte aspoň 20 minút, občas premiešame. Je lepšie dusiť dlhšie, lebo omáčka je potom lepšia, jemnejšia, ale treba ju kontrolovať, občas dolievať aj vývar (ja to nikdy nevydržím dlhšiem ako 40 minút a je to dobré aj tak! ) Pred dokončením pridáme pretlak (alebo kečup) a podľa chuti aj trocha cukru. Dochutíme ako sa nám žiada (ja dávam aj tabasco alebo trocha chilli) a do odstavenej omáčky dám ešte prelisovaný cesnak.

V rajnici si rozpustíme maslo, pridáme hladkú múku a miešame na najnižšom stupni, aby nám neprihorelo. Dáme dole z horáka a za stáleho miešania prilejeme studené mlieko a smotanu. Dáme späť na horák a stále miešame, aby nám bešamel nezhrčkavel. Keď je omáčka dostatočne zhustnutá, odstavíme a dochutíme ju soľou a kto chce, aj muškátovým orechom (len to s ním neprehnať, lebo to bude hnusné).


Počas prípravy omáčok pripravíme pláty cesta. Cesto pripravíme v mixéri - 1 vajce + cca 5 PL polohrubej múky+ trocha oleja = zmixneme pri veľkých obrátkach asi 30 sekúnd. Na doske ho krátko prehnetieme a necháme chvíľu postáť. Manžel vyvaľká cesto na lasaňové pláty :))


Zapekaciu nádobu trocha vymastíme maslom. Pokvackáme trochou bešamelu a nakladieme plátky cesta a na ne plátky opečeného baklažánu, na ktoré malou lyžičkou rozotrieme trocha prelisovaného cesnaku.


Všetko to polejeme pár lyžicami bešamelu a rozotrieme ho po povrchu. Bešamel sa pri pečení dostane aj sám pod baklažány.


Posypeme postrúhaným syrom


Na syr nanesieme omáčku bolognese


Zasa pokvackáme bešamelom a trocha rozotrieme


Znova dáme vrstvu plátkov


Postup opakujeme... až do minutia surovín alebo naplnenia misy (aspoň 3- 4 vrstvy cesta by mali byť, baklažány stačia v 2 vrstvách)

Končíme vrstvou cesta, na ktorú príde už len bešamel a posypeme strúhaným parmezánom. Ja som posypala zmesou parmezán + eidam, ktorý mi zvýšil.


Pripravené do rúry na 200°C a pečieme


do červenkasta, kým sa na povrchu utvorí jemne chrumkavá kôrka - trvá to cca 35 - 40 minút

Pekáč s lasagnami necháme chvíľu postáť a vychladnúť, aby sa nám lepšie krájali. Ak nevydržíte, bude spomedzi vrstiev vytekať ešte relatívne tekutá hmota, ako to vidíte tu na fotke. Ani u nás niekto nedokázal vydržať, lebo tá vôňa z pečenia je ozajstné trápenie neviniatok :))

Žiadne komentáre:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...