nedeľa 16. marca 2014

Kolienkový perkelt (v tlakáči)


     Kolienko zvyčajne kupujem iba na huspeninu. Ale nedávno nám  jedna spomienka pripomenula zopár maďarských jedál pri návrate z dovolenky. Nechcem hodnotiť maďarskú gastronómiu, nie som odborník, ale čo som jedla a videla, bolo chutné, pekné, fajn, ale nedá sa povedať, že by sa to dalo zaradiť medzi zdravé jedlá. Táto kuchyňa nešetrí tukom, mäsom, koreninami, bielou múkou a tak. Všetko veci, ktoré by sa mali s mierou, alebo vynechávať. No ale čo už, keď všetko dobré je nezdravé a zdravé zas nie je dobré? Alebo ako raz svojho času povedal dr. Plzák v nejakom programe - Mozek je moudrý, ten to ví,  že to je nezdravý, ale když ty vnitřnosti jsou tak debilní ! :-))) (vnitřnosťami myslel svoj žalúdok)
     No a tento kolienkový perkelt je kalorická bomba, svinsky nezdravé, pekelne štipľavé a nebesky dobré.

 Čo na to:

1 kolienko
150 g prerastenej údenej slaniny (ja som nahradila údenou krkovičkou)
2 cibule
6 strúčikov cesnaku
1 chilli paprička
2 čL mletej červenej papriky
1 PL paprikovej pasty Eros Pista
trocha drvenej rasce
soľ
1 PL paradajkového pretlaku
2 PL domácej masti
5 PL leča
trocha červeného vína

Ako na to:

Koleno umyjeme, osušíme a vykostíme. Mäso pokrájame na väčšie kúsky aj spolu s kožou. Ja by som to nepreniesla cez srdce, tak som z kože odrezala a stiahla všetko to tučné a vyhodila to.Kto sa nebojí, tak nech to nechá, lebo má to tam vraj byť. Obrezané kože som pokrájala a pridala k mäsu. 
Slaninu sme nemali, tak som miesto nej dala údenú krkovičku. Celkom sa to hodilo, isto viac ako do tučného pridávať ešte slaninu. Môj muž ale tvrdí, že taká dobrá domáca, poriadne zaúdená slanina nemôže byť nikdy na škodu. Tak ak máte domácu, zvážte jej použitie.

Na masti orestujeme na kocky pokrájanú slaninu, pridáme cibuľu a cesnak a pražíme chvíľu. Zo slaniny sa uvoľní mastnota, ale ja som teraz  musela masť pridať(dala som 1 PL olej a 1 PL masť). Takže ja som až na cibuľu dala pokrájanú krkovičku a rovno už aj pokrájané kolienko. 
Mäso opekáme zo všetkých strán, aby každý jeden kúsok uzatvoril svoje póry. Opekáme a miešame ešte chvíľu, aby sa vydusila všetka uvoľnená šťava.

Potom pridáme paradajkový pretlak a silného Pištu (tú paprikovú pastu) a restujeme všetko spolu. Ak vám to príde zvláštne, tak je to vraj preto, aby pretlak nespôsoboval pálenie záhy. 
Takže po chvíli restovania zošuchneme k mäsu ešte všetky koreniny, ktoré sme si vopred pripravili na tanierik - papriku, drvenú rascu, posekanú chilli a soľ. Pomiešame, prihodíme aj kolienkovú kosť a šupneme dnu pár lyžíc leča.

Po chvíľke miešania zalejeme vodou a vínom. V originálnom recepte sa perkelt varil v obyčajnom hrnci 2 hodiny a podlievalo sa každú chvíľu trochou vody. Ja však varievam v tlakáči, lebo nemám čas stáť 2 hodiny pri hrnci. Takže do tlakáča sa povinne dáva minimálne 250 ml vody. Dáme toľko vody spolu s vínom, aby mäso bolo čiastočne ponorené, alebo teda povinne 1/4 litra tekutiny. Hrniec uzavrieme a dusíme 45 minút.
Hrniec otvoríme, ochladíme a zistíme stav mäsa. Kosť vyhodíme. 
V podstate máme hotové. Ak v tlakáči máme dosť tekutiny, môžeme ešte chvíľu redukovať, ak niekto má rád habadej šťavy, môže ju prihustiť pridaním malého množstva studenej vody s rozmiešanou 1 čL solamylu, ale taktiež sa nemusí pridávať nič. Len ochutnáme, prípadne dosolíme, ak treba. 

Podávame so zemiakmi na akýkoľvek spôsob a s niečim kyslastým... uhorky, kyslá kapusta, čalamáda...



2 komentáre:

Anonymný povedal(a)...

Vás recept je zaujímavý, je to po prvý raz, co som sa stretol s Pörköltom z bravcového kolena.
Ale ten názov v "tlakáči" mi pripadá doslova sprostý.
U Vás doma tak nechutne nazývate tlakový hrniec?
To som este nepocul.
Správne je Erös Pista.

nigina povedal(a)...

Dobrý deň,

keď som sa stretla s týmto perkeltom v Maďarsku, myslela som, že to vôbec nebudem môcť jesť. Ale keď som začala, bola to dobrota a zjedla som ho skoro celý.
Tlakáč mi vôbec nepripadá sprostý názov a používam ho úplne bežne a pokiaľ viem, tak aj mnohí iní ľudia si takto skracujú názov "tlakový hrniec". Názov televízor vám nepripadá sprostý? Je to skratka z "televízny prijímač" ... ale už sa dosť vžil.
Viem, aký je správny názov tej pasty, veď ju používam. Ale mám predvolenú slovenskú a anglickú klávesnicu a v noci, keď jedine mám čas na blogovanie, sa mi asi nechcelo preklikávať na inú klávesnicu... Iné gramatické nedostatky ste u mňa neobjavili?
Tešilo ma!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...