nedeľa 29. decembra 2013

Vianočný zemiakový šalát


   Zemiakový šalát je v našich končinách klasika aspoň raz ročne a to na Vianoce. Nie, že by príprava bola náročná, ani suroviny nie sú drahé, ale je to často kalorická bomba. V receptoch často vidíme snahu odľahčiť šalát a o to som sa snažila i ja. 
Moja mama sa čuduje, (vraj načo vymýšľame?) a hovorí, že keď niekto chce diétu, nech šalát neje a ten, komu chutí, si ho aj tak dá. A s kľudným svedomím doň práskne celú majonézu. No ale potom sa fučí, keď si ho my nedáme.
   Odľahčených verzií je asi veľa. Ja som si vymyslela túto. Netvrdím, že je najodľahčenejší  či najúžasnejší, ale je chutný a nikomu z neho ešte nebolo zle alebo ťažko, takže na Vianoce nesmie chýbať. Je to skôr taká kombinácia francúzskeho šalátu a nášho zemiakového. Ak máte radi zeler, kľudne ho tam pridajte, pasuje tam. Ja som teraz nemala moc pekný, tak som ho radšej nedala. 
No a nevianočne doň občas dám v pare povarené ružičky brokolice alebo karfiolu.


Čo na to:

zemiaky uvarené v šupe (u mňa len asi 8 menších zemiakov)
hrášok mrazený (ja preferujem Bonduelle) asi 100 - 120 g
baby karotka 100 g
1/2 cibule žltej
1/2 cibule červenej
3 - 4 sterilizované uhorky
3 vajíčka uvarené natvrdo
2 väčšie jablká (najlepšie rôzne sorty)
1/2 citróna
biely jogurt 150 g
majonéza cca 150 g (ja som robila domácu)
kyslá smotana 2 PL (kopcové)
cukor
soľ
mleté čierne korenie (mčk)
ocot

majonéza:
1 vajíčko
olej repkový (cca 230 ml)
1,5 čL plnotučnej horčice
1 čl práškového cukru
1/8 čL soli
mčk 2 štipky
chilli drvené 1 štipka

Ako na to:

Zemiaky orajbeme kefkou pod tečúcou vodou a dáme ich variť. Keď sú mäkké, ochladíme ich a ošúpeme.
Ale najlepšie je uvariť si ich deň vopred.


Kým na druhý deň začneme s prípravou šalátu, dáme uvariť vajíčka natvrdo a tiež zeleninu - mrazený hrášok a baby karotku. Dáme ju do rajnice, zalejeme vodou a pridáme lyžičku cukru a pol lyžičky soli. Uvaríme domäkka. Zeleninu prelejeme cez sitko a vývar z nej zachytíme. Necháme vychladnúť.



Ošúpané zemiaky pokrájame cez mriežku na krájanie zemiakov. Pridáme hrášok, porájanú baby karotku, pokrájané obidve cibule a priamo na zemiaky do misy nastrúhame jablká ( na najväčších slzičkách strúhadla). Na jablká vyžýkame aspoň pol citróna.


Tu ich na fotke vidno jablká len trocha, lebo sú zakryté hráškom a bielou cibuľou. 
Do toho všetkého rýchlo šupneme biely jogurt, smotanu a časť pripravenej (alebo kúpenej) majonézy.


Vývar z hrášku a mrkvy teraz patrične dochutíme korením, soľou, cukrom, octom, prípadne tým, čo dávate do šalátu a po častiach pridáme do misy k zelenine. 
Zamiešame a posúdime, či treba zriediť, dochutiť alebo ešte pridať majonézu. Ak treba, teda podľa vlastnej úvahy a chuti pridáme.

Sterilizované uhorky nesmú v šaláte chýbať, takže pristrúhame ich zopár.


Keď je šalát dobre premiešaný, pokrájame doň vychladnuté vajíčka. Ja som opäť použila mriežku na zemiaky. Vajíčka jemne vmiešame do zmesi, aby sme ich úplne nerozšrotovali.


No a na úplný záver do šalátu šplechneme za lyžicu uhorkového nálevu :-). Šalátik krásne vonia čerstvými surovinami a je pekný zvodný kyprý :-) ale my odoláme a odložíme ho do chladu, aby sa uležal , aby sa všetky ingrediencie spriatelili a vyústili do výslednej mňamóznej chute vianočného šalátu :-)

Pre deti  ozdobíme granátovým jablkom :-) alebo niečim iným, čo sa im páči... miesto papriky
K tomuto šalátu bol na výber losos alebo vysmážaný kapor.

Majonéza : Do malej misky robota alebo do mixéra vyklepneme celé vajíčko, pridáme horčicu, cukor, soľ a uzavrieme. Spustíme mašinu na max. obrátky a cez otvor dekla lejeme dnu olej. Táto fáza trvá len krátko, môžeme ju v polovici alebo v dvoch tretinách spotrebovaného oleja prerušiť :-) a skontrolovať stav. Pokračujeme, kým proces emulgácie funguje a vznikne úplne hustá majonéza. Potom to celé dochutíme octom, cukrom, mčk, prípadne soľou a chilli. Dochucovanie je individuálne, závisí samozrejme od chuťových pohárikov jednotlivca. Najlepšie je dochucovať postupne, aby sme niečo neprešvihli.
Hotovú majonézu premiestnite do skleneného uzatvárateľného pohára a dajte do chladničky. Týždeň vydrží (a možno i viac, ale nepreháňajme to).
Ak použijeme na prípravu kvalitný repkový olej, urobíme dobre, lebo je chuťovo neutrálny a obsahuje viac omega-3-mastných kyselín ako olivový olej. Nebojte sa, nie som olejársky reklamný agent :-).

(Kto používa kupovanú majonézu, tento úkon samozrejme vynechá. Len si dobre na štítku pozrite, čo obsahuje. Aj tie najlepšie hodnotené majonézy obsahujú aspoň E385 - etyléndiamíntetraacetát vápenatodisodný -  na konzervovanie a proti oxidácii tukov v majonéze, pôsobí ako sekvestrant, čiže viaže na seba ióny kovov - môže spôsobiť úbytok Cu, Fe z organizmu. Iste ale vo väčších dávkach. Ale si neviem predstaviť dávať to malým deťom ).

Žiadne komentáre:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...