nedeľa 13. apríla 2014

Makový koláč s citrónovým krémom



 Čo na to:

cesto:                         
3 vajíčka
1a1/2 H kryšt. cukru
2 H mlieka
1 H oleja
2a1/2 H polohr. múky
1 prášok do pečiva
1 H nemletého maku

H = 250 ml
(Ja som robila teraz na menší plech, takže môj koláč je z 2/3 týchto surovín)

krém:
1 zlatý klas
350 ml mlieka
3 PL kryšt. cukru
1 vanil.cukor
kôra  a šťava z 1/2 citróna (biocitrón)
125 g masla
3 PL práškového cukru
1/2 čL citrónovej esencie

okrem toho:
citrónovo-jablkový džem (resp. citrónový)
kandizovaná citrusová kôra

Ako na to:

Celé vajcia šľaháme s cukrom dopenista, pridáme mlieko, olej, múku pomiešanú s PDP a nepomletý mak.
Všetko dobre premiešame a vylejeme na plech s PNP. Pečieme vo vyhriatej rúre 180°C 20 - 25 minút, kontrolujeme špajdľou. 
Koláč necháme vychladnúť. Potom ho potrieme citrónovým džemom.

Krém:
Nastrúhame citrónovú kôru (citrón vopred umyť, osušiť). 
Do rajnice nalejeme 250 ml mlieka, pridáme doň kôru, vanilkový cukor a 3 PL kryštálového cukru, dáme variť na sporák. Vo zvyšnom studenom mlieku rozmiešame zlatý klas a vlejeme do rajnice. Stále miešame a keď puding začína hustnúť, znížime teplotu na minimum a stále miešame, aby sme dostali hladkú hmotu. Varíme a miešame aspoň 1 minútu. Potom dáme hmotu vychladnúť. Musíme ju občas pomiešať, aby sa nevytvorila napovrchu šupa.
Kým puding vychladne, v hlbšej nádobe na šľahanie vyšľaháme maslo s práškovým cukrom, citrónovou esenciou a po pár kvapkách pridávame citrónovú šťavu, pričom stále šľaháme.Nakoniec prišľaháme do maslovej hmoty citrónový džem. Ja som použila citrńovo-jablkový domáci. Robila som ho práve s cieľom použiť ho pri pečení, kde treba kyslasté ovocie.  Takže sa mi teraz hodil. Množstvo džemu dáme odhadom, aby krém bol kyslastý, citrónový. (Dala som asi pol pohára od detskej výživy).
Ak je puding už studený, začneme ho po lyžiciach zašľahávať do pripraveného masla. Po pridaní poslednej lyžice pudingovej hmoty znova celé prešľaháme.

Krém natrieme na koláč potretý džemom,

 uhladíme,


urobíme vlnkovanie


 a posypeme nadrobno posekanou kandizovanou citrónovou kôrou.

Koláč necháme v chlade poriadne stuhnúť a najlepšie do druhého dňa, aby sa chute viac prepojili.


My sme ho samozrejme krájali už dnes, lebo ...však zvedavosť aj chúťky a tak... No tak som zvedavá, aký bude zajtra. Referencie dodám... :-)

P.S. Takže referujem trocha neskôr, dnes je už utorok. Aspoň môžem s čistým svedomím povedať, áno, tento koláč je mňamkový. Nenormálne mi chutí to makovocitrónové chrumkanie. Musí byť uležaný. Od nedele do pondelka bolo málo, dnes v utorok sú chute prepojené, korpus je pekne zvlhnutý od krému a citrónová chuť všade presiakla. Krému by ani toľko nemuselo byť (teda pre mňa), ale ťažko ho urobiť menej...  možno dám ešte trocha menej masla ako tých 125 g . Budem ho robievať.

***
Kandizovanú kôru pripravujem sama, väčšinou asi tak mesiac pred Vianocami, lebo vianočné pečenie bez nej by som si nevedela predstaviť. Robievam si ju tak do foroty a aby mi nestvrdla, dávam ju do mrazničky. 

Robím ju takto: 
Z vytlačených biocitrónov kôru  dobre vyumývam, pooplachujem, dám do zaváraninového pohára a zalejem vodou. Vodu vymieňam denne asi 3 - 4 dni. 
Potom vodu zlejem, kôru pokrájam na pásiky a vložím ju do menšej rajnice spolu s kryštálovým cukrom, zalejem vodou, aby kôra bola ponorená a dám variť. Cukor dávam odhadom, zopár lyžíc. Kým sa voda odparí, kôra bude akiste mäkká a cukor na jej povrchu skryštalizuje. Ak by sa vám zdalo, že kôra málo sladká, môžete pridať za štamperlík vody a ďalší cukor a ešte chvíľu povariť. Po vychladnutí kôru zabalím do potravinárskej fólie, vložím do mikroténového sakla, zaviažem a dám do mrazničky. 
Takto robievam aj pomarančovú kôru a aj zmes obidvoch. 
Po vybratí z mrazničky postačí chvíľka rozmrazovania v MW, alebo si len odkrojím potrebné množstvo a nechám len tak na doštičke. Po pár minútach sa dá hneď krájať. Ja ju niekedy len tak vymaškrtím, preto jej robievam viac do zásoby .-). 
Môžete si ňou v zime ochutiť čaj, ja ju pridávam do orechovej plnky vianočných perníčkov, ale aj iných plniek alebo do cesta na sušienky. 

2 komentáre:

Adriana povedal(a)...

Jeeeeeeej citron a mak velmi k sebe pasuju.Zakusok niekedy vyskusam, isto je velmi chutny....mam rada tu kombinaciu ....pekne velkonocne sviatky zelam

nigina povedal(a)...

Vitaj, Adrika :-) Budem len rada, ak ho vyskúšaš a ako Ťa poznám, Ty mu dáš určite vyšší "rozmer" takže to bude vyššia cukrárčina :-)
Adrika, aj Tebe krásnu Veľkú noc :-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...