štvrtok 17. júla 2014

Dedinské pivné bagety

    Návštevníkom blogu  pripadá možno trocha divné, keď rolujú stránky tohto blogu a vidia  v poslednej dobe skoro samé pekárske recepty. 
Lenže pekárčenie je strašne zaujímavé. Aj malá odchýlka od receptu má za následok vyprodukovanie odlišného od plánovaného. A tieto rovnováhy či nerovnováhy a zmeny ingrediencií a spôsobov a postupov ma úplne očarili. Je to laboratórium :-) a aj keď sa niekedy niečo nepodarí, baví ma to a neviem odolávať robiť zmeny, vymýšľať a hľadať rôzne recepty. 
Okrem toho ma zaujíma aj to, čo sa deje vo vnútri počas jednotlivých fáz výroby chleba či pečiva. A ako vonkajšie podmienky vplývajú na tieto deje, uskutočňujúce sa na molekulárnej úrovni. Takže zhľadávam rôzne info na túto tému.... a ak náhodou viete o dákych stránkach s touto témou, prosím, mohli by ste mi o nich dať vedieť?


Čo na to:
130   g staré cesto
270 ml svetlé pivo
    1 ks celaskon á 100 mg
    1 čL kryšt. cukor
    2 čL soľ
210   g celozrnná múka pšeničná
240   g múka T650
    3 PL haruľová zmes čerstvá (nemusí byť)
    1 PL ražný kvások
 13    g čerstvé droždie
   2 čL  masť (husacia)
   1 ks  žĺtok
 
  Ako na to:
Do nádobky DP vložíme odvážené staré cesto, pridáme 1/4 litra vlažného svetlého piva, ražný kvások a podrvený celaskon . Necháme zatiaľ stáť.
Múky preosejeme, aby sa riadne prevzdušnili, pridáme k nim soľ a zmiešame. Nasypeme do nádobky. Na múku rozdrobíme kvasnice a posypeme ich cukrom.
Spustíme program CESTO a po chvíli doplňujeme ingrediencie. Zvyšok piva, čiže asi 20 ml (asi 2,5 PL) dáme ako prvé, ak treba tekutinu. Ja som musela dať.  Ak je cesto už spojené do gule, ako ďalšie pridáme žĺtok a masť a po chvíli zasa pridáme haruľovú zmes, ktorú môžeme prípadne vynechať úplne alebo ju môžeme nahradiť postrúhaným surovým zemiakom. Pečivo alebo chlebík so zemiakom je mäkšie a dlhšie vydrží. (Haruľová zmes dodáva zaujímavú príchuť).
Necháme cesto vypracovať a nakysnúť v DP.

Vykysnuté cesto vyklopíme na pomúčenú dosku a cesto rukami panaťahujeme do menšieho obdĺžnika. Dlhšia strana obdĺžnika nech je o 5 - 6 cm kratšia ako je dĺžka bagetovej formy . Ak nepečiete vo forme, tak si to zariadite podľa svojho plechu.
Obdĺžnik necháme 5 min postáť. Potom cesto pozdĺžne rozrežeme na tri časti. Každú z nich potom sformujeme do tvaru bagety a opatrne ich uložíme do formy. Ja mám formu z perforovaného plechu a keď ju pomastím, steká z nej olej a musím podkladať plech. Tak radšej do formy dávam PNP.
Bagety pošpricujeme vlažnou vodou, vložíme do sakla a necháme 20 - 25  min dokysnúť. Ku koncu dokysnutia nastavíme teplotu a necháme rúru vyhriať na 200 - 210°C. Na spodok rúry dáme starý pekáč s horúcou vodou a po chvíli, keď sa rúra naplní parou, vložíme formu s bagetami. Bagety som vôbec ničím nepotierala.
Bagety upečieme dozlatista. Môj muž má rád vypečenejšie pečivo, takže na konci som ešte bagety položila len tak voľne na rošt a nechala na horkovzduchu piecť asi 2 - 3 minúty.



Žiadne komentáre:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...