nedeľa 6. júla 2014

Špirálky a žemličky


     Pri otázke, či "mám kúpiť aj nejaké pečivo?" už v poslednej dobe dávam len negatívne odpovede. Iba ak, tak na strúhanku... a pri predstave žužľania rožkov z obchodu ma prejde aj hlad :-) 
Pečivo by sa ale zišlo, takže som zamiesila... trochu netradičné, ale senzačné. Keďže pri tomto pečivku vznikajú famózne arómy, treba zamiesiť na väčšie množstvo a podarovať aj dobrým susedom, aby im netiekli slinky zbytočne :-)


Čo na to:

200 g    staré cesto - štartér kysnutého cesta (old dough)
270 g    tekutina ( 2 kopcovité lyžice bieleho jogurtu doplnené vývarom z varených zemiakov)
  1 ks    celaskon
460 g    múka chlebová T650
  40 g    múka ražná celozrnná
  25 g    otruby
 3 KL   soľ
  21 g    čerstvé droždie
  2 PL   hnedý cukor
  60 g    tuk (40 g maslo, 20 g olej)
  1 ks    vajíčko ( do cesta žĺtok, bielok na potretie pečiva)
  2 PL   (kopcovité) roztlačených varených zemiakov
  

 Ako na to:

 Štartér - v našom prípade staré cesto, vyberieme z chladničky, odvážime si potrebné množstvo a necháme ho na tanieri voľne nahriať. Po takej polhodine ho vložíme do nádobky DP a prilejeme odmeranú vlažnú tekutinu. Tekutina môže byť vlažná voda alebo mlieko, cmar, prípadne acidko. Ja som do cesta pridávala zemiaky, takže som použila zliatu vodu zo zemiakov a rozmiešala som v nej 2 veľké kopcové PL jogurtu. (Neskôr som ešte dopĺňala cca 4 PL vody počas miesenia).

Celaskon rozdrvíme a vsypeme do tekutiny.

Múky prevzdušníme preosiatím, zmiešame so soľou a pridáme ešte otruby. Vsypeme do nádobky. 

Na vrch múky dáme rozmrvené droždie, zasypeme ho hnedým cukrom a spustíme program CESTO.

Pekáreň začala miesiť cesto a my si pripravíme zmes tuku. (Kľudne sa môže dať len jeden druh, ktorý vám najlepšie vyhovuje). Do vlažného rozpusteného primiešame žĺtok a vlejeme do nádobky k už vytvorenej guli cesta. Taktiež pridáme zemiaky, alebo aspoň 2 PL zemiakových vločiek (sušená kaša). Zemiaky dávajú pečivu príchuť a súčasne zabezpečujú, že zostane dlhší čas mäkučké. 

Po chvíli skontrolujeme stav miesenia, resp. konzistenciu cesta a podľa úvahy ju upravíme. Ja som pridala ešte 4 a 1/2 PL vody a cesto bolo fajn.

Necháme dobehnúť program a cesto vyberieme. Premiesime ho troška a potom ho dáme do vymastenej misy kysnúť ešte pol hodky, alebo aj o čosi dlhšie.

Cesto vyklopíme na pomúčenú dosku, poprekladáme a sformujeme bochník, ktorý potom rozrežeme na dve polovice. Jednu z nich dáme bokom, bude ešte odpočívať. 
Jednu polovicu rozvaľkáme na obdĺžnik asi 30 x 25 cm a cesto pokrájame na 8 - 9 pásov. Pásy potom na doske stáčame do špiráliek, uložíme na plech s PNP a odložíme bokom. Plech zakryjeme utierkou.

Druhú polovicu cesta rozkrájame na 8 rovnakých častí, ktoré sformujeme do malých bochníčkov. Kladieme ich na plech (tiež s PNP) a potom ich raznicou na kaiserky sploštíme a vyryjeme do nich kaiserkový vzor. Keďže ja nemám takú raznicu ( a nechápem, prečo na SVK také veci nedostať kúpiť, kým v Česku ich bežne predávajú) improvizovala som. Zobrala som si pomôcku na krájanie jabĺk a použila som ju ako raznicu. Vyzeralo to ako dobrý nápad, ale nie je to nič extra. Vďaka nemu majú  žemličky uprostred ten "dzindzík" . Ale je to len chyba krásy. 



Obidva plechy s pečivom posprejujeme vlažnou vodou (alebo ponatierame maslovačkou), vložíme do rúry, ktorú nastavíme na minimálnu teplotu a na spodok dáme pekáč s vriacou vodou. Dvierka zatvoríme a necháme kysnúť cca 20 - 25 minút. 

Potom plechy z rúry vyberieme, prikryjeme ich fóliou alebo utierkou a rúru rozkúrime na 200°C. 
Pred dosiahnutím tejto teploty pečivká ponatierame zmesou rozšľahaného bielka a lyžice mlieka. Taktiež môžeme posypať obľúbenými semienkami. 

Ak vám pri pečení pomáhajú deti, dozrite na posypávanie, aby pečivká neboli posypané prehnane, tak ako je to u mňa :-))) lebo potom majú chybu krásy, i keď posyp je chutný. 




Pečieme asi 20 minút (orientačne), ale nezaškodí kontrolovať, keďže každá rúra je iná. Okrem toho niekto má rád bledšie, niekto zasa  vypečenejšie. 

Upečené posprejujeme vlažnou vodou alebo natrieme mliekom či vodou. Necháme ich dobre schladnúť zo všetkých strán a zatiaľ sa uspokojíme zobkaním jadierok opadaných na plechoch :-) 


Senzorické hodnotenie tohto pečiva dopadlo u nás na výbornú, lebo počas celého pečenia bola nielen u nás ale aj v okolí nášho domu omamná vôňa, chrumkavosť bola a chuť žemličiek bola vyvážená (ak pominieme ten masívny posyp na povrchu pečiva :-) .  Túto vôňu a chuť výrobku chemici hodnotia pod názvom chutnosť (angl.flavour) . A to preto, lebo je definovaná ako súčasná vnímavosť podnetu na receptore chuti na jazyku a vône v hornej nosovej dutine (+ hmatové a teplotné receptory v ústnej dutine)... No a to všetko spolu bezvadne ladilo.
     Myslím, že s použitím špaldovej múky bude výsledok ešte lepší, takže najbližšie si recept zopakujem s ňou. Akurát sa mi špaldovka minula a do zásoby sa múka skladovať nemá...kvôli tým mrňavým potvorám, ktoré by sa časom mohli vyskytnúť.


Tieto žemličky upiekla Matilda a páčia sa mi. Hneď by som do jednej zahryzla...mňam :-)


1 komentár:

Anonymný povedal(a)...

Tak ako som písala pri chlebíku včera som ešte piekla podľa tohto receptu,ale nie úplne, múky som opäť zamenila, nedala som žĺtko, tekutinu srvátku z tvarohu. Tvary malé žemle ničím som nepotierala tak sú také aké sú, ale výborné.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...