pondelok 21. júla 2014

Koláče naruby

     Nečakajte žiaden zázrak, ide len o malú zmenu, skôr len zmeničku. Moravské koláče pozná straááášne veľa ľudí a skoro každý má svoj osvedčený recept a možno si myslí, že je to ten jediný správny :-). Je to skoro ako s pizzou, s carbonara cestovinami, s gulášom, so segedínom a čo ja viem s čím ešte :-). Ľudia majú svoje chute, svoje zvyky a mnohí sú nimi spútaní. Nebudem preto horliť a presviedčať kohokoľvek, že má postupovať ako ja. 
     Ja som bola občas otrávená pri pečení moravských koláčov, pretože pri pečení sa v rúre nafúkli a lekvár či džem z nich začal stekať. Tak som ich vždy počas pečenia prepichovala špajdľou, občas som sa aj popálila a tak... no proste bola to otrava. A minule mi na zastávke jedna taká neznáma pani skočila do grimasy, keď som to popisovala susede. A že prečo dávam džem navrch? Ona ho zabaľuje do cesta. No a tvaroh samozrejme ide hore. Poďakovala som jej za nápad a vzápätí som to pustila z hlavy. Veď čo si budem nosiť v hlave dáke buchty? :-))
     Ale asi to nejak v tej hlave zostalo, niekde na krajíčku. Spomenula som si, keď som minulý piatok znova tieto koláče robila. Chcela som použiť nový marhuľový džem, že aký  bude? No a je trocha riedky, ale chuť je bezva. Veľmi by sa však na koláčoch neudržal...teda vôbec! :-) No a vtedy mi blysla tá spomienka. 
Takže som vyskúšala radu. Polovicu cesta som plnila marhuľovým džemom a tú druhú som robila ako klasiku a s následný použitím lekváru. Ja nemám rada lekvár, ale veď čože, ani koláčom nejak zvlášť neholdujem. 
     No ani postup som nefotila, lebo už tu také niečo máme... alebo podobné. Dá sa to nájsť. 


Čo na to:

cesto:
550 g polohrubá múka
280 g vlažné mlieko
1/2  kocky droždie
2 KL kryštál. cukor
1 KL soľ
100 ml olej
   2  žĺtky

na podsypávanie:
polohrubá múka

plnka:
250 g tvaroh Rajo (hrudkovitý vaničkový)
300 g tvaroh s vanilkovou príchuťou (krémový, lidlácky)
práškový cukor podľa chuti a potreby

ďalej:
marhuľový džem, slivkový lekvár (jedno alebo druhé)
hrozienka...veľa hrozienok, vopred namočiť do vody alebo do rumu

na potieranie:
olej
bielok + 1 PL mlieka

drobenka:
1 PL masla
polohrubá múka  podľa potreby (asi 4 PL)
práškový cukor  podľa potreby (asi 4 PL)

Ako na to:

Klasickým spôsobom pripravíme kysnuté cesto (kvások, dáme ho vykysnúť, pridáme k preosiatej múke, zamiešame, doplníme ostatné suroviny a vymiesime cesto, ktoré necháme vykysnúť).
Vykysnuté cesto rozdelíme na dve polovice a na pomúčenej doske postupne rozváľame. Cesto pokrájame na štvorce a naplníme marhuľovým džemom, ktorý pekne uzavrieme do cesta, aby džem nevytekal. Sformujeme medzi dlaňami a podložkou a kladieme na plech s PNP ďalej od seba. Necháme ich chvíľu stáť, aby dokysli.
(Zatiaľ spracúvame druhú polovicu cesta. Tú som ja plnila klasicky, teda tvarohom, ktorý som balila do cesta).
Po dokysnutí prvej várky plnenej džemom, ich potrieme najprv olejom a potom kávovou lyžičkou urobíme do ich stredu jamku, ktorú troška lyžičkou rozšírime. 
Do pripravených jamiek naložíme tvarohovú plnku (čo najviac) a na tvaroh nakladieme hrozienka, ktoré sme mali naložené v rume (alebo vode). Žiadne obavy, že by sa hrozienka spálili... boli riadne nacucané, nehrozilo to.
Potom ich boky potrieme zmesou bielka a mlieka a posypeme drobenkou. 
Dáme upiecť do rúry pri t = 180 °C, cca 15 - 20 min. Pri vložení pošpricujeme priestor rúry, a po vybratí pošpricujeme koláče na plechu. Hneď ich aj povyberáme a dáme vychladnúť na rošt. 

Druhá polovica koláčov slúžila ako referenčná degustačná vzorka :-) na porovnanie s inováciou. 

Výsledok pokusu? :-) Zmamlané  sú  všetky... aj inovované, aj klasické :-) Ale tie inovačné padli za obeť prvé. 


Žiadne komentáre:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...