piatok 19. apríla 2013

Bagetový chlieb


     Názov je čudný, viem, ale čo keď tvar prináleží bagetám a chuť zasa chlebu?  
Áno, pôvodne som mienila upiecť chlieb. Išlo o recept, v ktorom sa vymiesené cesto rozprestrie po celej ploche pomúčenej dosky, nechá sa 30 minút kysnúť a potom sa to celé naskladá do hrnca a upečie sa to. 
Mne to ale nevyšlo. Možno aj preto, že som opäť niečo v recepte zmenila. Áno, asi dosť podstatnú vec, a tou je druh múky... a ešte zopár maličkostí :-) Miesto bielej hladkej múky som dala zmes T650 a pšeničnú celozrnnú a okrem toho som práskla do cesta zasa aj ražný kvások. Jednoducho tá chuť pečiva alebo chleba s kváskom je neporovnateľne lepšia ako u produktov bez neho. No a okrem toho som zistila i to, že odkedy som začala svoje kváskovacie pečenie, som bez problémov, čo sa týka záhy a podobných neduhov.
Je mi jedno, či som si to vsugerovala, alebo objektívne mi kvások zlepšuje situáciu, k tým pečivovým  bielym alebo dohneda prifarbeným mochlaninám z obchodu sa už nechcem vrátiť. 

     Takže späť k nepodarenému pečeniu chleba. Cesto rozprestreté na doske sa mi vôbec nepáčilo, ako keby sa mu nechcelo rásť. Nechala som ho aj dlhšie ako 30 minút, ale 0 bodov. Keďže už bolo aj dosť hodín, tak som len rezignovane cesto zbalila a capla ho do misy, ktorú som trocha vymastila olejom. Misu som prikryla vrchnákom a nechala som ho na linke do rána. 
Asi sa mi o ňom aj snívalo, lebo som sa v noci zobudila a išla sa naň pozrieť. Bolo fakt riadne nabehnuté, ale predsa nebude cesto so mnou mávať, nie? Nechala som ho napospas osudu až do rána.
 Cesto som vyklopila na pomúčenú dosku a zľakla som sa, ako ho zasa dostanem do nejakého rozhorúčeného hrnca, resp. jenskej misy, ktorú som si teraz na pečenie chleba chystala. No a zasa len tak impulzívne som to zavrhla, zobrala som si bagetovú formu a cesto som sformovala do tvaru bagiet. No a čo? Ale má to chuť chlebíka. A parádneho veru...  Piekla som predvčerom a to, čo zostalo, je ešte i dnes super!
Takže na záver len to, že chlebík je chlebom, i keď sa tvári ako bageta :-)... Mám knihu o chleboch a v rôznych končinách sveta sa pečú chleby nielen rôznych chutí ale i rôznych tvarov.

Čo na to:

1 šálka hladkej múky 00
1,5 šálky chlebovej T650
0,5 šálky celozrnnej pšeničnej
1 šálka teplej vody
0,5 šálky cmaru
2 PL ražného kvásku
1 PL sušeného droždia
1 čL kryšt.cukru
2 čL soli
1 čL drvenej rasce
1 čL majoránky
2 PL slnečnicových semienok
3 PL slnečnicového oleja

Ako na to:

     Všetky prísady, okrem posledných dvoch, dáme do misy a miesime cesto. Na konci miesenia pridáme olej i semienka a ešte trocha prepracujeme.
Cesto vyklopíme na dosku, tam ho trocha prehnetieme a vrátime ho späť do misy, ktorú sme vymastili olejom. Misu zakryjeme vrchnákom a necháme kysnúť na linke do bieleho rána. ...takých 10 hodín asi.

     Vykysnuté cesto vyklopíme na pomúčenú dosku, trocha ho prepracujeme a rozdelíme na tri rovnako veľké časti. Každú časť cesta spracujeme - roztlačíme hánkami, natiahneme, znova poroztláčame, až vytvoríme obdĺžnik. Dlhšie strany cesta preložíme cez seba (na tretinu šírky), opäť cez stred postláčame a preložíme. Spoj bude na spodnej strane. Bagety zvrchu potrieme olejom,  uložíme ich do vymastenej bagetovej formy a tú vložíme do rúry nastavenej na najnižšiu teplotu. Necháme tam bagetochlebík spinkať a rásť.

     Keď zväčšia svoj objem na dvojnásobok, vyberieme ich z rúry a prikryjeme utierkou alebo to celé vložíme do veľkého mikroténového sakla. Rúru zatiaľ vyhrejeme na 200° a rozšľaháme polovicu bielka s    1 -2 PL mlieka. Pečivká tesne pred vložením do rúry potrieme bielkovo-mliečnou zmesou a ak chceme, posypeme nejakými semienkami, prípadne i soľou.

     Do spodnej časti rúry vložíme malý plech (alebo inú nádobu) s horúcou vodou. Vložíme formu s bagetami, a  steny rúry posprejujeme vodou, aby sme dnu mali dostatok vlhkosti. Pečieme a užívame si bezva vôňu cca 25 min. Na záver pečenia teplotu znížime na 180° a chvíľu ešte dopečieme s ventilátorom.

Upečené dáme vychladiť na mriežku.



 No a ku svojej spokojnosti môžem povedať, že áno, takto nejak by malo vyzerať, chutiť, voňať, chrumkať a tiež aj vydržať dobré a kvalitné pečivko.  A som presvedčená, že je to predovšetkým vďaka ražnému kvásku.
                                                                 Vivat, kvások! :-*



Žiadne komentáre:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...