utorok 2. apríla 2013

Americký chlieb

     Pochytila ma zasa "pekomáňa" :-D ... znenazdajky. Minulý týždeň som si založila ražný kvások a teraz ho prikrmujem, ofukujem, maznem sa s ním, aby sa mu u mňa darilo. Tento kvások treba udržiavať vo forme a jedným krokom pri jeho "ošetrení" je odoberanie kvásku a ten buď vyhodíme ako prebytok, alebo ho použijeme pri inom pečení.
Môj kvások je ešte mladý, takže celokváskové pečenie neprichádza do úvahy. (a kto vie, či vôbec niekedy aj bude?). Takže pri tomto recepte som použila prebytočný mladý kvások, ktorý mi bolo ľúto vyhodiť.


Čo na to:

370 ml teplej vody,
1/2 čL sušeného droždia,
1/2 čL kryšt. cukru,
20 g soli,
chlebové korenie (ja som nemala, tak som dala po 1/2 čL - drvenej rasce, rozmarín, majorán, rímska rasca - ale môžete dať bylinky, aké chcete) ,
600 g hladkej múky T650,
a ešte asi 3 PL ražného kvásku, ktorý mal zatiaľ len 7 dní...

Na dochutenie sa dajú použiť aj iné prísady ( napr. rôzne semienka, alebo oriešky, sušený cesnak či cibuľa). Taktiež môžetme použiť zmes viacerých múk .
Ja som si pri tomto chlebe chcela vyskúšať základný recept. Až teraz, po vyskúšaní, budem robiť dáke tie obmeny a experimenty s príchuťami. Ale tento základný bol bezvadný. Chuť bola taká, že mňam!


Ako na to:

1) Zoberieme misu veľkosti, aby zmestila dvojnásobný objem cesta.
2) Do misy preosejeme odváženú múku a dáme ju nahriať do MW (1/2 min- stredný výkon)
3) Pridáme korenie, soľ a zamiešame
4) V strede urobíme priehlbinu a do nej nalejeme zohriatu vodu, pridáme kvasnice a cukor
5) Rukou zamiešame všetky suroviny, nemusíme hniesť, len ich dobre premiešame.
6) Misu zakryjeme vekom alebo fóliou, či utierkou a dáme kysnúť niekam na linku, kde misa nebude
    prekážať. Cesto takto necháme zabudnuté aspoň 15 hodín alebo kľudne aj dlhšie (18 hodín)
7) Cesto vyklopíme na pomúčenú dosku a z rohov smerom k stredu cesta ho párkrát preložíme, sformujeme
    ho do tvaru bochníka
8) Ak máme ošatku na kysnutie chleba, použijeme ju. Ja nemám, takže som použila košík na pečivo, ktorý
    som vystlala bavlnenou utierkou, tú som posypala múkou a do nej vložila bochník. Koncom utierky treba
    bochník prikryť. Odložíme opäť kysnúť niekam, kde cesto bude mať 1 - 1,5 hodiny kľud a teplúčko.
9) Pred koncom kysnutia vyhrejeme rúru na 250°C. Najlepšie je piecť chlieb v liatinovom hrnci, alebo v
    hlinenom rímskom či keramickom... ak máte, použite. Ja nič také nemám, takže som chlieb piekla v
    obyčajnom nerezovom hrnci s vrchnákom. Áno, nádoba na pečenie musí mať vrchnák (teda podľa tohto
    receptu).
10)Takže teplotu chvíľu necháme takú vysokú, po chvíli ju znížime na 230°C (to už bude pracovná teplota)
      a  rošt dáme do nižšej časti rúry. Položíme tam prázdny hrniec s vrchnákom a necháme ho 5 minút
      zohriať (hlinenú nádobu zohrievajte dlhšie - 15 - 20 minút). Potom hrniec vyberieme, odložíme vrchnák
      bokom (nepopáliť sa) a hrniec jemne vymastíme maslom.
11) Bochník z ošatky prekotíme do hrnca, ihneď ho uzavrieme vrchnákom a dáme do rúry. Pečieme 25
      minút pri nastavenej pracovnej teplote . Potom odstránime vrchnák a znížime teplotu na 190 °C.
      Pečieme takto odkryté 15 - 20 minút, aby kôrka pekne stmavla. 5 min. pred koncom dopekania
      povrch bochníka potrieme slanou vodou, aby kôrka bola pekne chrumkavá a chutná. (1 čL soli, 1/2 dl
      vody)
12) Chlieb vyberieme z rúry a priamo z hrnca ho prekotíme na mriežku, kde ho necháme vychladnúť. Ale
      úplne!!!

      Jasne, že ja som nenechala :-) milujem taký horúci bochník, ktorý škrípe pod zubami a parí sa
      z neho, fetujem tú vôňu a ... ale radšej vydržať, lebo nie je to rozumné


Žiadne komentáre:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...