pondelok 29. apríla 2013

Slaný raňajkový koláč


Môj krásny ražný kvások sa mi zatiaľ darí držať pri živote. Mám z neho velikánsku radosť, keď ho vidím, ako si krásne buble, vonia... snáď je mu u mňa dobre :-) Veď teda starám sa oň ako sa patrí :-D.
Len mi je vždy smutno, keď ho idem nakŕmiť a polovicu z neho treba odobrať a buď ho vyhodiť alebo použiť. Ale stále piecť? No s ťažkým srdcom ho vyhadzujem, keď je taký krásny, to je isto pochopiteľné.
Tak minule som si vymyslela pre kvások takéto použitie...


Čo na to:

Cesto:
250 g múky (polohr.+ hladká 1:1)
1 dl vlažnej vody
1 PL ražného kvásku (nemusí byť, ale dať trocha viac droždia - cca 12g a kvapku vína či octu)
1 PL jogurtu
1 čL soli
1 čL cukru
1PL oleja
8 g čerstvého droždia

Plnka:
1 syr Encián
1 domáca klobása
1 PL kyslej smotany
1 vajíčko (roztrepať a časť nechať na potretie)
zelené bylinky (medvedí cesnak, bazalka a pod.)

Ako na to:

Zo surovín vypracujeme hladké cesto, necháme vykysnúť. Na doske ho pomúčime, prepracujeme a odrežeme z neho cca 1/3, ktorú dáme bokom. 
Zvyšné cesto sformujeme do bochníčka a necháme na doske prikryté stáť cca 10 min. prikryté utierkou.
Potom bochníček rozvaľkáme do tvaru kruhu. Nasunieme ho na hárok PNP a presunieme na plech.
Zvyšnú tretinu cesta vyformujeme do dvoch šúľcov, ktoré spolu prepletieme a z pletenca urobíme po obvode kruhu mantinel. Trocha ho pritlačíme k cestu a prstami sformujeme. Necháme prikryté stáť na doske a zatiaľ pripravíme plnku.
Plnka: 
Syr pokrájame na menšie kúsky, klobásu buď pomelieme alebo ju mixneme na jemnejšie. Rozomletú klobásu pridáme k syru, rovnako i smotanu a vajíčko. Premiešame, ak chceme, môžeme dochutiť pikantnými somarinkami a pridáme nasekané bylinky. Všetko zasa premiešame  a rozložíme na cesto, okraje cesta potrieme rozšľahaným vajíčkom s trochou mlieka a môžeme posypať nejakými semiačkami.



 Koláč dáme piecť do vyhriatej rúry (pizza program) pri 200°C dozlatista (cca 15 minút).



Ja som robila naraz dva (čiže z dvojnásobného množstva) a ten druhý som len naplnila ako závin a potom som ho stočila do kruhu, zopárkrát nastrihla a jednotlivé nástrihy som pootočila proti sebe. Žiaden zázrak, ale chutilo. 
Plnku doň som urobila z anglickej slaniny a nivy, zvyšné ingrediencie boli rovnaké ako v predchádzajúcom.



Žiadne komentáre:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...